Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Irriterande chok reglage

  1. #1

    Irriterande chok reglage

    Hej, så här i vintertid är det dax att fixa till och snygga upp hojen och kom på att tänka på en sak som jag har problem med, eller ja inget direkt problem bara ett irritations moment med choken.

    Förklarning :
    Som på de flesta äldre andra hojar har jag en manuell "spak" på styret som reglerar en vajer som i sin tur "stryper" förgasarna vid start av tex kall motor , ja ni fattar.

    Det är bara så här att denna spak vill inte stanna kvar i"chokat" läge utan återgår av sig själv, så man får hålla den på plats tills motorn gått runt lite, ca 30 sekunder innan de går bra att återställa spaken i sitt 0 läge.



    Praktiskt problem :
    Jag kan inte starta hojen choka och sedan tex stänga garage dörrarna för då dör hojen och jag får bara starta igen och stå snällt att vänta tills den inte behöver mer chok.



    Fråga :
    Detta är kanske inte ens lönt att ta upp då det bara är en väldig praktisk och enkel grej, men någon som har någon bra lösning på denna enkla sak ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #2
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Antingen köper du elektriska dörrstängare som kan fjärrmanövreras eller fixar en gummisnodd att spärra chokereglaget med.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vet nu inte hur chokereglaget ser ut på din hoj men eftersom det går tillbaka av sig självt bör det finnas en returfjäder någonstans vid förgasaren. Om så är fallet så prova att pilla bort den och se vad som händer. Kanske det går att ersätta den med en svagare variant eller ett annat alternativ är att översträcka den lite grann för att den sen ska dra med mindre kraft( kräver feeling).
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Kan man inte bra dra åt, där spaken på styret ledas, så den blir styvare att flytta, så att den stannar kvar där du vill ha den? Sådan handgas på maskiner har jag varit med om och haft samma problem som du, men som sagt det var gas inte choke.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Kan man inte bra dra åt, där spaken på styret ledas, så den blir styvare att flytta, så att den stannar kvar där du vill ha den? Sådan handgas på maskiner har jag varit med om och haft samma problem som du, men som sagt det var gas inte choke.
    Funkar det inte att dra åt så lägg en tunn bricka emellan. Jag kan inte se nått större problem, men jag kanske har missupfattat hur reglaget ser ut.
    Jan-Olov

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vet nu inte hur chokereglaget ser ut på din hoj men eftersom det går tillbaka av sig självt bör det finnas en returfjäder någonstans vid förgasaren. Om så är fallet så prova att pilla bort den och se vad som händer. Kanske det går att ersätta den med en svagare variant eller ett annat alternativ är att översträcka den lite grann för att den sen ska dra med mindre kraft( kräver feeling).

    Har en sådan retur fjäder vid förgasarna, och den har jag dratt lite i för att göra de hela lite slappare, men inget klockrent resultat...

    Misstänker att det ligger spänningar i vajern kanske, hojen e ju rätt gammal!?
    Reglaget sitter på vänster styre, letade lite på nätet men hittar ingen blid

    Förslaget att spänna reglagen på styret där alla andra grejer sitter blinkers mm, låter som ett vettigt förslag, ska titta på det när jag kommer hem igen om 3 veckor..

    Köpa nya grejer blir inte aktuellt, men hade varit bra att bli av med det problemet..'

    Gummisnodden var även en enkel lösning, inte så stilrent kanske..
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Kan man inte bra dra åt, där spaken på styret ledas, så den blir styvare att flytta, så att den stannar kvar där du vill ha den? Sådan handgas på maskiner har jag varit med om och haft samma problem som du, men som sagt det var gas inte choke.
    Kommer testa detta, antar att funktionen är ungefär den samma, enkelt sätt att testa !
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Jag hade inte laborerat med returfjädern till chokevajern, detta är ju lite fel ände att ändra i. Ta isär ditt chokereglage på styret och kika, där bör sitta någon form av broms / kammar eller liknande (beror ju på konstruktion) som skall hålla choken i läge, om du förstår hur jag menar. Har du steglös choke eller har du vissa "lägen" som den fastnar i på reglaget?
    Returfjädern behövs för att du skall få tillbaka choken helt.

  9. #9
    Jag har inga distinkta lägen utan den funkar som gasrullen, fast betydligt segare då, får la plocka isär och se om jag kan se något som går att åtgärdas..
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. framflyttade reglage m1800?
    Av Gar i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 00:02
  2. Kärvat reglage
    Av Fjerren i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •