Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Mc larm?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    2

    Mc larm?

    Hej alla!
    Jag är en nybliven mcägare och har fått tankarna kring just mc larm och är intresserad att veta lite mer och därmed så vänder jag mig till er där ute som möjligtvis har ett larm sittande på hojen.
    Har ni något larm och isånafall vad bör man tänka på?

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    visst,har larm på mitt Abus skivlås
    den går inte att glömma eftersom den tjuter direkt när man rubbar hojen
    mycket trevlig och effektiv sak,kan rekommendera

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    2
    Ahh okey, ja jag har ju kikat på den men var lite mer ute efter ett mer mc larm o inte just ett lås :-)

  4. #4
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av nikkalainen Visa inlägg
    Ahh okey, ja jag har ju kikat på den men var lite mer ute efter ett mer mc larm o inte just ett lås :-)
    Larm och lås i komb. Vad mer behövs? Hyfsat billigt, i jämförelse med fast monterade larm och dessutom ingen montering med sladdar och givare. Som klaus skriver: Mycket trevligt och effektivt. Har flera kamrater som har detta och dom är mer än nöjda. Enda problemet som jag ser är att låslarmet är lite otympligt men det är andra typ av lås också.

    Kläm och känn råder jag.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av nikkalainen Visa inlägg
    Ahh okey, ja jag har ju kikat på den men var lite mer ute efter ett mer mc larm o inte just ett lås :-)
    Om du kollar www.24mx.se och skriver " larm " i deras sökruta, så finns där två larm.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Om vi diskuterar lås och larm - då undrar jag vad som räknas som "godkänd lås". Jag har IF försäkring på min MC och de kräver bla. två godkända lås för lägre självrisk. Räknas styrlås som "godkänd lås" eller inte ???

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Om vi diskuterar lås och larm - då undrar jag vad som räknas som "godkänd lås". Jag har IF försäkring på min MC och de kräver bla. två godkända lås för lägre självrisk. Räknas styrlås som "godkänd lås" eller inte ???
    Styrlås är godkänt lås, så du behöver bara ett godkänt bromskivelås också. Sedan kan det ju vara rätt ok att låsa fast hojen i nåt som inte går att flytta också.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    43
    Då jag inte har något t-lås på min så installerade jag ett larm som larmar ifall någon rör den eller sätter på tändningen.
    Den larmar även till fjärren.

    Ingen dyr sak, EBAY is the shit.

  9. #9
    Kombinerat ljud- och GPS-larm vore perfekt! Har kollat lite på GPS-larmen och funktionen är bra, problemet är batteritiden. Kör man inte särskilt ofta är risken att det dränerar batteriet, om man ens har ett batteri(enduro/cross).
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    skåne
    Inlägg
    2
    Vill gärna aktualisera detta ämne samt dela med mig av mina erfarenheter och ställa frågor som den som vill gärna får besvara. För ett år sedan blev jag bestulen på en ny Honda skoter klassad som tung mc försedd med inbyggd immobilizer. Den var parkerad i ett p-hus vid en stormarknad i utkanten av Malmö. Det var ett kort besök ungefär tjugo minuter. Hojen var låst med kätting och hänglås runt bakhjulet. Antagligen hade man kört upp med en skåpbil tätt intill och helt sonika bara lyft in den och kört iväg. Inga vittnen gav sig till känna och några kameror fanns inte. Det sved ordentligt i själen men jag fick emellertid snart en likadan med god hjälp från försäkringsbolaget. Sedan dess har det blivit en fix idé att låsa fast skotern riktigt ordentligt även om jag lämnar den bara för några minuter. Jag låser med en kedja 120cm runt golvbrunn/fotstöd och sedan en annan längre kedja runt något fast föremål allt låst med ett gemensamt kraftigt hänglås. All låsutrustning har säkerhetsklass 3 eller 4. Vid mitt hem står den fastlåst i ett låst mopedförråd med samma låsning plus en extra låskätting mellan dörr och framhjul. Använder även ett kapell för att inte sticka för mycket i ögonen på de som jag inte vill ska se skotern. Har fått indikationer att vissa yngel lyckats att ta sig in för att provsitta men ingen åverkan syns. Nojan slår nu till med stor kraft och jag planerar att köpa en låsvajer med alarm 110db som har aktiveras både av rörelsesensor och kapning. Mopedförrådet finns så nära som femtio meter från min lägenhet och jag kan se skotern från balkongen men jag tvivlar på att jag hör larmet från sovrummet på husets andra sida. Det som jag nu funderar på är att under sätet lägga en mikrofon med inbyggt bra batteri som bara reagerar på höga ljudvolymer och har trådlös kommunikation till en högtalare inne i lägenheten. I så fall skulle jag även kunna höra en vinkelslip. Har sökt på nätet ett par dagar men inte hittat något riktigt bra till ett rimligt pris. Visst kan man köpa spionutrustning men det verkar vara overkill. En annan lösning kunde vara en typ av babymonitor eller walkie talkie men det verkar alltid finnas någon nackdel när man skärskådar dessa apparater ordentligt. Finns här någon som har en bra lösning att komma med? Om skotern blir stulen en gång till så ger jag upp. och säljer den hoj som jag får i ersättning då

Liknande ämnen

  1. Recension: GPS-larm
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •