Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: På bakhjulet!!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    På bakhjulet!!

    Hej alla som längtar till våren. Om jag skulle få för mig att köra på bakhjulet! och bli upptäckt av polis som stoppar mig.Vad skulle brottsrubriceringen bli? Jag tvistar med en vän som påstår att jag skulle åka dit för förargelse väckande beteende. Själv tror jag på något annat.

  2. #2
    Vårdslöshet i trafik ligger närmare till hands...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Möjligen om du kör naken.... men det finns ingen lag som reglerar körning på 1 hjul direkt (vad jag vet) men Vårdslöshet i trafik är väl det som dom kommer dra till med... Och du nekar naturligtvis , sedan ska DOM bevisa att du inte hade kontroll över fordonet.... 50/50 hur den slutar.... men jag väljer ändå att satsa min 100:ring på Åklagaren...

    Edit 2:a på bollen...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Möjligen om du kör naken.... men det finns ingen lag som reglerar körning på 1 hjul direkt (vad jag vet) men Vårdslöshet i trafik är väl det som dom kommer dra till med... Och du nekar naturligtvis , sedan ska DOM bevisa att du inte hade kontroll över fordonet.... 50/50 hur den slutar.... men jag väljer ändå att satsa min 100:ring på Åklagaren...

    Edit 2:a på bollen...
    Tror som du vårdslöshet,, Men man kommer ju att neka och bestrida.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Möjligen om du kör naken.... men det finns ingen lag som reglerar körning på 1 hjul direkt (vad jag vet) men Vårdslöshet i trafik är väl det som dom kommer dra till med... Och du nekar naturligtvis , sedan ska DOM bevisa att du inte hade kontroll över fordonet.... 50/50 hur den slutar.... men jag väljer ändå att satsa min 100:ring på Åklagaren...

    Edit 2:a på bollen...
    Brukar sällan bli 50/50 om nu inte tingsrättens tomtar till nämndemän får en blackout och åklagaren inte överklagar. Har man inte framhjulet i backen är det ju lite svårt att styra och kan man inte styra så har man lite dålig kontroll. Sen hänger det på trafiksituationen i övrigt om det blir fällande dom eller inte. Tomt flygfält utan annan trafik eller folk i närheten = inte överhängande risk för annan. Gata i stan med korsningar, fotgängare, bilar, djur = överhängande risk för skada på annan.
    Det hela beror alltså på trafiksituationen i övrigt. Sen säger väl sunt förnuft att man inte leker på allmän väg...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Brukar sällan bli 50/50 om nu inte tingsrättens tomtar till nämndemän får en blackout och åklagaren inte överklagar. Har man inte framhjulet i backen är det ju lite svårt att styra och kan man inte styra så har man lite dålig kontroll. Sen hänger det på trafiksituationen i övrigt om det blir fällande dom eller inte. Tomt flygfält utan annan trafik eller folk i närheten = inte överhängande risk för annan. Gata i stan med korsningar, fotgängare, bilar, djur = överhängande risk för skada på annan.
    Det hela beror alltså på trafiksituationen i övrigt. Sen säger väl sunt förnuft att man inte leker på allmän väg...
    Ja det har ju "lite" med situationen i övrigt att göra.... En power weeliiiiiiiieeee (med 10cm lyft )när du går ut från noll på en 90 väg.... ja visst, eller en slangning mellan bilarna på avenyn/sveavägen... (valfri central huvudgata)

    Jag kan inte analysera en situation i förväg, att ditt/mitt/hans nekande mot åklagarens ord och ev videofilm från polisbilen skulle fungera...

    Jag är klar i den här tråden nu.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Enda fördelen med bakhjulskörning är väl att man minskar slitaget på framhjulet ...

    http://www.youtube.com/watch?v=zgMJRMaqd04
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-24 klockan 00:01.

  8. #8
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    - interessant fråga.....??
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag föredrar att andvända båda däcken,åka på bakhjulet,varför

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag varken kan eller törs köra på bakhjulet och tur är väl det ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-02, 16:16
  2. Sjungande missljud från bakhjulet
    Av Roffetheone i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 20:50
  3. Tjipp! sa bakhjulet
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •