Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gasrulle (domnande fingrar)

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Gasrulle (domnande fingrar)

    Hadde en lång fin tur på hojen idag, men fingrarna domnar bort. Fick nytt högre styre och gaswire från Lelles idag. Ska byta genast. Kommer fylla det med blyhagel för att minska vibrationer.....
    Men så undrar jag, 'gasrullen', hur är den 'konstruerat'? Jag har inte plockat sönder nåt men undras ändå; Ligger gasrullen utanpå styret? Ska väll inte måtta kapa styret? Det känns ju som handtaget ligger rätt på 22mm styret.........?
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Hadde en lång fin tur på hojen idag, men fingrarna domnar bort. Fick nytt högre styre och gaswire från Lelles idag. Ska byta genast. Kommer fylla det med blyhagel för att minska vibrationer.....
    Men så undrar jag, 'gasrullen', hur är den 'konstruerat'? Jag har inte plockat sönder nåt men undras ändå; Ligger gasrullen utanpå styret? Ska väll inte måtta kapa styret? Det känns ju som handtaget ligger rätt på 22mm styret.........?
    Det är en plasthylsa utanpå styret.
    Blyfyllt styre? minskar det vibrationer?
    Fjädring är överskattat..

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Hadde en lång fin tur på hojen idag, men fingrarna domnar bort. Fick nytt högre styre och gaswire från Lelles idag. Ska byta genast. Kommer fylla det med blyhagel för att minska vibrationer.....
    Men så undrar jag, 'gasrullen', hur är den 'konstruerat'? Jag har inte plockat sönder nåt men undras ändå; Ligger gasrullen utanpå styret? Ska väll inte måtta kapa styret? Det känns ju som handtaget ligger rätt på 22mm styret.........?
    Är det inte bättre med tunga styrändar, "bar ends" för att motverka vibrationer?

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Min lokala Mc-reparatör med lång erfarenhet av mc-åka, rekomenderar minst 500g bly i varje styrända innan det får nogon effekt. ( styret fylls med bly)
    Jag hade till för ett antal år sedan oxå problem med dommnande gashand trots olika hojar o styren.
    Genomgick en operation i handen; nu är det inga problem längre

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Hadde en lång fin tur på hojen idag, men fingrarna domnar bort. Fick nytt högre styre och gaswire från Lelles idag. Ska byta genast. Kommer fylla det med blyhagel för att minska vibrationer.....
    Men så undrar jag, 'gasrullen', hur är den 'konstruerat'? Jag har inte plockat sönder nåt men undras ändå; Ligger gasrullen utanpå styret? Ska väll inte måtta kapa styret? Det känns ju som handtaget ligger rätt på 22mm styret.........?
    Jag har en "plastflärp" från biltema på gashandtaget så att jag gasar med handloven. För mig funkar det utmärkt vid all typ av åkning. Vilsamt men var ovant i början.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Domnar även kopplingshanden?
    Jag tror du kramar rullen för hårt, testa å öppna handen imellanåt å håll gasen bara med handflatan, eller med tummen-pekfingret.

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Jag tror nog det stämmer, men jag vill ändå byta till et högre styre för att få en mera upprätt körställning. Samtidig byter jag dom gamla tröga gasvajarna och får nya handtag med bättre grepp. Summen av allt detta, inkluderat blyhagel som hålls på plats med tunga styrändar, borde ge bättre komfort.....
    (Blyhagel i styret är et gammalt H-D trick......)
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Domnade fingrar får jag också ibland,oavsett hoj,styr,vikt har inte med det att göra.Har man jobbat mycket med händerna,typ med vibrerande maskiner tex.Då blir man kass i händerna med åren.Ibland kan jag åka 2 mil och jag domnar och ibland kan jag åka 300mil utan att känna nått.Som sagt spelar ingen roll för mig vad det är för hoj.Lika som med träsmak i röven,får det på alla hojar och man sitter still för länge.Inget problem,bara att stå ett tag eller bensträckare.

  9. #9
    Trist mommentar(med tanke på ditt nya däck), men det brukar många gånger tyvärr vara däckrelaterat.

  10. #10
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Trist mommentar(med tanke på ditt nya däck), men det brukar många gånger tyvärr vara däckrelaterat.
    Nää, det var samma sak innan jag byt däcket....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •