Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Fotkoppling och handväxel

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Fotkoppling och handväxel

    Hej,

    Jag undrar om man bygger om en japansk glidare till fotkoppling och handväxel, räknas det som ett ombyggt fordon? Jag försökte googla om det men blev inte mkt klokare för det :-) Är det ngn som har bra koll detta virrvarr kring reglerna om ombyggt fordon?

    Det är inte helt omöjligt att nästa hoj blir en japansk glidare med fot koppling och handväxel.

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det är inte helt omöjligt att nästa hoj blir en japansk glidare med fot koppling och handväxel.

    Mvh

    Hondamannen
    Undrar bara....Varför?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jag vill gärna ha en hoj som inte alla har. Har svaga händer med mera.

  4. #4
    Argumentet att man vill ha en hoj som inte andra har köper jag, svaga händer köper jag inte.

    Såg för nån dag sen en bild på en japshoj med växel och koppling i en spak....och tänkte på dig och ditt tjat om detta

    Egentligen är det väl annar en ganska enkel procedur, dvs att bygga om till koppling och växel på en spak. Finns lite bilder på google https://www.google.se/search?hl=sv&q...w=1152&bih=695

    Fotkoppling vete tusan....

    Känns som att fotkoppling och handväxel kräver mer styrka och balans, vad vet jag? Det är då definitivt en försämring om man tänker på den fysiska biten.

    Ang besiktning: förmodligen som Nina nämner, kan bli stopp på besiktningen pga helfordonsgodkännandet. Dock så är det ju alltid bäst att fråga dom.....

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Vs, jag ska ringa dem på måndag. Alternativet är att man plockar bort den inför och plockar på inför besiktningen :-) men vill helst slippa det krånglet.

  6. #6
    Förmodligen kan man väl bygga tillbaka till besiktningen.
    Annars så har du ju en dokumenterad "handikapp", så några problem att bygga och registrera en motorcykel som underlättar(med ett intyg från en läkare) torde ju inte vara några problem att regga om.
    Dock så är ju definitivt inte en hoj med "självmordskoppling" ett underlättande.....dock coolt

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?
    Är det inte enklare att träna upp styrkan i händerna?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?
    Nej, så enkelt är det inte, tvärtom. Utan att inveckla oss i gången, men har man ett handikapp så krävs det utredningar och anpassningar.(finns ju en hel del rullstolsbundna som kör hoj)
    Gissar att, ganska snabbt skulle nog en självmordskoppling strykas från önskemålet.

  10. #10
    En hydralisk koppling skulle väl underlätta, det borde gå att bygga om utan för stora problem.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående handväxel...
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  3. fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •