Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Fotkoppling och handväxel

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det vore ju i princip ganska enkelt att med hjälp av hydraulik bygga om till fot och handväxling.
    Fixa till broms och gas vid högre fotpinnen och koppling på den vänstra och sätt växlingen på tankens vänstra sida. Enkelt. Då kan du ju lika gärna köra bil,men har man ett handikapp och ändå vill köra hoj, så är det nog ett alternativ.

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Det där lät intressant, kan du utveckla det? Vad kostar det att göra detta på min cbf 500?

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    Olle, jag lider inte av ngt handikapp. Fotkoppling och handväxel vill jag mest av intresseskäl men jag är allmänt svag i fingrarna och händerna. Där av gillar jag allt som kan avlasta mina händer och fingrar. Jag tränar regelbundet för att stärka kroppen.



    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det vore ju i princip ganska enkelt att med hjälp av hydraulik bygga om till fot och handväxling.
    Fixa till broms och gas vid högre fotpinnen och koppling på den vänstra och sätt växlingen på tankens vänstra sida. Enkelt. Då kan du ju lika gärna köra bil,men har man ett handikapp och ändå vill köra hoj, så är det nog ett alternativ.

  4. #14

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det där lät intressant, kan du utveckla det? Vad kostar det att göra detta på min cbf 500?
    Vet inga kostnader, men om man håller sig till vajersystem, så borde det inte kosta så mycket.
    Eftersom fotväxeln är av återgående typ och alltså stannar i sitt läge efter varje växling, så borde dubbla vajrar lösa det.
    Att ha kopplingen kvar på vänster sida och manövrera den oxså medelst vajer borde vara ganska enkelt, då kopplingen har ganska stark returfjädring i sig.
    problemet blir ju att få till ett snyggt reglage för kopplingen och ett för handväxel och att placera det.
    Tror nog att den förändringen inte skulle leda till problem på en besiktning.
    Koppling och växel har ju bara bytt plats och gas och broms är ju kvar som förut.

    Men samtidigt tycker jag att det vore nästan livsfarligt att ha fotkoppling i exvis tät trafik eller i situationer med vägarbeten odyl. Det borde ju att gå att ha både fot och handkoppling.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-11-24 klockan 09:56.

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående handväxel...
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  3. fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •