Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Vädret! Växthuseffekt, prognoser och sånt..

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Mänskligheten har ökat från lite drygt 2 miljarder 1945 till 7 drygt miljarder idag. Alla vill ha så hög standard som bara går att få och några lyckas också.

    Dom som vill ha det bekvämt och bra, och dit hör vi, förbrukar en massa energi. Det innebär med automatik att vi bränner massor av bränslen.

    Hur många fler fordon av olika slag finns det i världen nu mot 1945? Dagens motorer skitar kanske inte ner så mycket som dom gjorde då, men dom är många och resorna har blivit allt längre. Att fortfarande tro att inte klimatet påverkas är nog att leva i en drömvärld.
    Håller med dig Ove. Men varför i helsike kan de ledande ländernas ledare inse att det går åt pipan. Ledarna själva vet ju att de själva inte kommer att drabbas. Det jäkliga är ju att vi som lever nu inte hinner uppleva vad vi själva ställt till med utan det blir våra barn och barnbarn.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med dig Ove. Men varför i helsike kan de ledande ländernas ledare inse att det går åt pipan. Ledarna själva vet ju att de själva inte kommer att drabbas. Det jäkliga är ju att vi som lever nu inte hinner uppleva vad vi själva ställt till med utan det blir våra barn och barnbarn.
    Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.

    Nar jag tittar ut så undrar jag vart det håller på att bära iväg. Ett svöoväder har passerat och nästa är på väg. Hela den "varma" säsongen regnade bort. Jag tror inte på att det bara skulle vara naturens nycker.

    Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?
    Ove

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.
    Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?
    Det är väl "global warming" som gjort att vi haft -18 utomhus???
    Det säjs ju t ex att korna fiser ut mer växthusgaser än människan producerar..
    Kan man fånga upp allt solljus som ramlar ner över Sahara så skulle det räcka för hela klotet, säjs det.
    I arabstaterna där solen lyser, "en del" liksom där så tillverkar man el med - olja...!
    Billigt och skitigt men de bryr sig inte.
    Tyskland ska ju stänga kärnkraftsverken och ska skapa el/värme med - fossilbränsle!
    Finns en del att diskutera.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.

    Nar jag tittar ut så undrar jag vart det håller på att bära iväg. Ett svöoväder har passerat och nästa är på väg. Hela den "varma" säsongen regnade bort. Jag tror inte på att det bara skulle vara naturens nycker.

    Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?
    Kanske du skulle fråga på K-Rauta, som ju kan behöva ett uppsving, eftersom deras personal får gå ner i arbetstid. Eftersom Noak byggde arken någonstans i östra medelhavet, så kanske det finns några trän kvar där. Annars så finns det fortfarande fin fura här i Sverige. kanske det vore något för varvet i Sjötorp att satsa på?

  5. #35
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Har för mig att om temperaturen ökar globalt så kan golfströmmen flytta sig vilket resulterar i att det blir ännu kallare för oss i Sverige. Kanske bara en hypotes men vad vet jag. Hur som helst skulle global warming kanske förklara det hiskeliga priset på fjällsugor.

  6. #36
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Har för mig att om temperaturen ökar globalt så kan golfströmmen flytta sig vilket resulterar i att det blir ännu kallare för oss i Sverige. Kanske bara en hypotes men vad vet jag. Hur som helst skulle global warming kanske förklara det hiskeliga priset på fjällsugor.
    Tur att jag inte behöver någon fjällstuga. Vi har ju morsans och farsans sommarställe! Så här såg det ut i helgen. Kan tilläggas att detta är Finlands sydligaste spets! Kallare inomhus än utomhus
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Tur att jag inte behöver någon fjällstuga. Vi har ju morsans och farsans sommarställe! Så här såg det ut i helgen. Kan tilläggas att detta är Finlands sydligaste spets! Kallare inomhus än utomhus
    Det var nästan så det såg ut på morgonen i det hus jag bodde i på 40-talet. Kanske tur att vi har fått det lite varmare. Oavsett det beror på människans påverkan eller inte.
    En liten undran bara. det talas ju om nersmutsning i atmosfären, men räknar man då inte med hur mycket alla aktiva vulkaner släpper ut?
    Man kan ju undra om inte mycket snack går ut på att skaffa sig själva nya jobb?
    Att inte skräpa ner i vår närmiljö borde väl vara självklart. Där kan vi alla göra en insats som inte kostar på alltför mycket.
    Att försöka styra det globala verkar omöjligt så länge som delegaterna sitter i en sandlåda.
    det ser vi ju av resultatet i Doha +-o

Liknande ämnen

  1. Blir så besviken på vädret
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 08:02
  2. Utomlands, Papper och sånt?
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 08:31
  3. Sånt här gillar jag!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 20:35
  4. SMC + egen mc-bana = snart sant!
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:45
  5. Vädret.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •