Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Högtryckstvätt

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Högtryckstvätt

    Jag har lust att ge mig lite på hojen med högtryckstvätten. Jag tror inte den är tvättat på tie år! Det är ju en 82:a så elektronik är inte problemet men den har ju fortfarande lager runt om (visstnog rätt så bra). Så frågan är var kan jag spola och var måste jag inte spola??
    Jo, lite sund förnuft finns kvar men jag vill ju gärna att den ska starta efteråt....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vore det jag, skulle jag ställa högtryckstvätten åt sidan. Anser det alltför brutalt mot lager och lack.
    Använd hellre upprepade storsprejningar med avfettning och sedan avspolning med floder av vatten.
    Säkert finns det fler meningar om detta ;-)

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag andvänder gärna högtryckstvätt,men med förnuft såklart och sällan behövs avfettning.På en hoj med kedja kan det ju behövas för att få bort lite kladd.Ska man andvända avfettning av någon anledning så ska det vara petroleumbaserad.Alkalisk avfettning missfärgar aluminium.Men njust nu så har jag ingen högtryckstvätt,det går bra med vatten och vanlig såpa med.Tvättar hojen så ofta så det fastnar sällan så hårt

  4. #4
    Man bör vara försiktig vid kedja, hjullager. Även elektronik som finns under sadel/sidokåpa, vill säga att man inte stoppar in munstycket underifrån mot elen där.

  5. #5
    Man bör vara försiktig vid kedja och hjullager. Även elektronik som finns under sadel/sidokåpa, vill säga att man inte stoppar in munstycket underifrån mot elen där.

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Att använda högtyckstvätt i samband med en storstädning av en sällan tvättad hoj är inget vidare.Bättre med normalt rinnande vatten, svamp, schampo samt avfettningsmedel.Tar längre tid naturligtvis men slutresultatet är långt bättre för hojen.

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Då blir det avfettningsmedel med diverse borstar och schampo med svamp och rinnande vatten. Har lyckligtvis ett lagom uppvärmt rom med avlopp i golvet (det får hellre gå med lite avfettning i där för denna ene gången).Vad är skillnaden på petroleumbaserad och alkalisk avfettning? Alkalisk missfärgar aluminium men på vilket sätt? Tänkte använda samma avfettning som på bilen när jag tvättar om vintern ("Brick Bort").
    Aluminiumet är rätt så risigt redan så jag vill prova polera det lite under vintern.......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #8
    Ingrodd fett/olja typ det som smetat ner från kedjespray osv brukar jag använda brekleen.
    (bör ej användas på lack)

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Då blir det avfettningsmedel med diverse borstar och schampo med svamp och rinnande vatten. Har lyckligtvis ett lagom uppvärmt rom med avlopp i golvet (det får hellre gå med lite avfettning i där för denna ene gången).Vad är skillnaden på petroleumbaserad och alkalisk avfettning? Alkalisk missfärgar aluminium men på vilket sätt? Tänkte använda samma avfettning som på bilen när jag tvättar om vintern ("Brick Bort").
    Aluminiumet är rätt så risigt redan så jag vill prova polera det lite under vintern.......
    prickbort är petroleum baserat =(kallavfettning)

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Att använda högtyckstvätt i samband med en storstädning av en sällan tvättad hoj är inget vidare.Bättre med normalt rinnande vatten, svamp, schampo samt avfettningsmedel.Tar längre tid naturligtvis men slutresultatet är långt bättre för hojen.
    Håller med fullständigt, " better safe than sorry"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •