Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Det var en gång, Utbildning och sjukvårdsövning för MC-instruktörer 1987

  1. #1

    Det var en gång, Utbildning och sjukvårdsövning för MC-instruktörer 1987

    Jag har digitaliserat och redigerat en videofilm som jag tog då, den är tagen med den tidens bästa teknik men som du vet så har det hänt mycket inom video sen dess ;-)! När du ser på videon så vinner den på att du ser den i ett mindre fönster, i fullskärmsläge räcker kvaliteten inte till.

    I mitten på 80-talet så startade den stora satsningen på vårträning för MC-åkare, Guldhjälmen, gemenligen också kallad för avrostning. Alla MC-åkare erbjöds varje vår en dags gratis kör, broms och manöverträning. I Stockholms län arrangerades när det var som mest det var som mest över 50 kursdagar per säsong.

    Det behövdes många och välutbildade MC-instruktörer för att klara av att utbilda alla intresserade MC-förare. Så under flera år startade instruktörernas egen utbildning redan i februari, då med en helg, fredag till söndag kväll i internatform.

    År 1987 så utbildades det i ämnen som hur man bäst talar till en grupp, hur Guldhjälmskurserna skulle läggas upp på ett effektivt sätt men det gavs också ett pass i sjukvårdskunskap. Då inte så mycket i omplåstring och förbandsläggning utan i hur man ska uppträda vid en olycka.

    Halva söndagen så delades man upp i grupper om fyra personer och samlades till en bussutflykt med hemligt mål. Vad deltagarna inte kände till var att de blev körda till ett övningsområde där det fanns ett sex olika stationer med skademarkörer, allt från kollisioner mellan bil och motorcykel till andra skadade på olika platser ute i terrängen.

    Skademarkörerna spelade med på ett utmärkt sätt, det fuskblod som forsade realistiskt fick många instruktörer att både stå handfallna och bli gröna i ansiktet.
    En nyttig övning där alla grupper sen fick en genomgång av resultatet. Dagen avslutades med att en erfaren ambulanssjukvårdare både gav goda råd och demonstrerade delar av den utrustning som fanns i en ambulans på den tiden.

    Övningen var nog det största utbildningsarrangemang som vi genomförde på den tiden, med ett fantastiskt engagemang från så många och smidigt och lyckat genomfört! Jag hade förberett polis och räddningstjänst om övningen och skickat dem kartor över övningsplatsen vilket senare visade sig vara klokt. För några år efteråt fick jag reda på att flera förbipasserade hade rapporterat om ”en hemsk olycka där blodiga personer springer vilt omkring”!

    Gillar du det du ser så sprid gärna informationen om att videon finns till de du tror är intresserade av den.

    Här finns videon http://youtu.be/WPb6JmEU2ko

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det var en jobbig period med Guldhjälmen men väldigt bra var det och roligt hade man!
    För egen del var jag insyltad i arrangemanget i Örebro län.
    Skoj att du bjussar på en återblick - det hände en hel de där åren, inte minst Guldhjälmen och kampanjerna "Den nakna sanningen" och "Du ville ju åka fort"

  3. #3
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Jag var också inblandad upp över öronen. Just denna helg var, som Biker skriver, en höjdare. Men man bör notera att metoderna att hjälpa trafikoffer var något annorlunda på den tiden. Det är trots allt snart 26 år sedan.

    Om jag inte missminner mig så var det min gamla svart/vita Volvo som figurerar i videon. Hjälmar och skrotfärdiga hojar bidrog försäkringsbolag och hojskrotar till med. Flera av detagarna var och några är fortfarande medlemmar i Distans MCK. Väldigt trevligt att få uppleva gamla minnen. Tack för det.
    Senast redigerat av AT-gubben den 2012-11-18 klockan 18:36.

Liknande ämnen

  1. GPS utbildning
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 17:52
  2. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  3. Guldhjälmsutbildning för Twin Club 1987
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 14:00
  4. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53
  5. Ny hoj på gång.
    Av Sepe i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •