Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Polering/vaxning efter klarlack

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Allt är relativt i lackeringssammanhang beroende på vem du frågar.Lackerade min Volvo T5 i somras efter en smitningsolycka efter strul med försäkringsbolag som skulle ha evigheter på sig pga att de skulle bevisa skuldfrågan trot att bilen blev påkörd av en smitare när den stod parkerad innan betalning kunde ske där jag till slut bestämde mig för att göra arbetet själv.En ganska svår färg att få rätt på mot resterande fabrikslackerade delar som Volvo saluförde under bara ett år, Arktis Frostgrön Metallic.

    Mitt slutresultat blev jag ganska nöjd med och skiftningarna på skärmar, huv och kogångare jämfört med de delar jag inte behövde lackera är minimal.Underarbetet som slipning är naturligtvis viktigt även om jag inte hade inte ytorna plåtrena, det gick väldigt bra ändå trots proffsråd att detta inte lär fungera, där ser man.

    Torktiden mellan grundfärg, färglager och klarlack bör följas enligt färgtillverkarens rekommendationer samt i en lagom tempererad dammfri miljö.Har du fått rätt på dessa moment så kan det ibland ändå ta en tid innan allt härdat ihop på ett riktigt sätt.Mina skärmar, huv och kofångare stod en vecka och härdade innan jag bedömde dom som tillräckligt okey att bearbeta där jag slipade dom med ett mycket milt vax som är till för nylackerade ytor.Använd inga slipmaskiner av något slag som bara ger problem på den nya och känsliga lackeringen.Hoppas du får rätt på din hoj.

    Arktis Frostgrön Metallic som jag lyckades få till ganska bra som amatör utan att vara proffs på lackering.

    Ser kanon utMen är ju skillnad hos en billackerare som har lackbox med värme.

  2. #12
    Hej igen!

    Allt blev bra. Jag är nöjd och belåten och om jag ska göra det igen någon gång så har jag lärt mig att jag ska slipa mellan nästan varje lager färg, absolut mellan sista lagret färg och klarlack. Kanske mellan varje klarlacklager också.
    Nog om detta.

    Idag efter att ha putsat rubbat, polishat, vaxat tanken så skulle jag fylla på bensin...
    Gammal 20 liters jeepdunk som visade sig läcka helt enormt, nästan en halv deciliter lyckades jag nog hälla ut över tanken och då löstes lacken upp

    Det var ju inte alls kul, men jag rubbade och fixade och med lite mer sådant jobb kommer det se okej ut igen (okej för mig iallafall) Men varför hände det? Hur kunde det hända?
    Det verkar som att det bara var klarlacken som löstes upp, inte den svarta färgen.

    När jag sedan med ny dunk OCH tratt fyllde upp bensin igen så fick jag några mikroskopiska stänk och då blev det såklart samma visa igen, alltså. Jag kan få lacken att se okej ut igen, men varje gång jag tankar finns det risk att jag förstör lacken igen.

    Hur kunde det bli såhär? Klarlack och färg var av samma fabrikat och avsedda för varandra. Det verkar ju konstigt med klarlack som inte tål bensin? Hur gör alla andra som lackar tankar? Eller är jag den enda som spiller bensin?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Har du använt sprayfärg är det tyvärr detta problem. Det enda som som tål bensin och polering ordentligt är 2k-lack eller ugnshärdat.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av A***** Visa inlägg
    Hej igen!

    Allt blev bra. Jag är nöjd och belåten och om jag ska göra det igen någon gång så har jag lärt mig att jag ska slipa mellan nästan varje lager färg, absolut mellan sista lagret färg och klarlack. Kanske mellan varje klarlacklager också.
    Nog om detta.

    Idag efter att ha putsat rubbat, polishat, vaxat tanken så skulle jag fylla på bensin...
    Gammal 20 liters jeepdunk som visade sig läcka helt enormt, nästan en halv deciliter lyckades jag nog hälla ut över tanken och då löstes lacken upp

    Det var ju inte alls kul, men jag rubbade och fixade och med lite mer sådant jobb kommer det se okej ut igen (okej för mig iallafall) Men varför hände det? Hur kunde det hända?
    Det verkar som att det bara var klarlacken som löstes upp, inte den svarta färgen.

    När jag sedan med ny dunk OCH tratt fyllde upp bensin igen så fick jag några mikroskopiska stänk och då blev det såklart samma visa igen, alltså. Jag kan få lacken att se okej ut igen, men varje gång jag tankar finns det risk att jag förstör lacken igen.

    Hur kunde det bli såhär? Klarlack och färg var av samma fabrikat och avsedda för varandra. Det verkar ju konstigt med klarlack som inte tål bensin? Hur gör alla andra som lackar tankar? Eller är jag den enda som spiller bensin?
    Men var det inte spray på burk? den är sämre en riktig lack.Den löses ej upp.Men tråkigt efter allt arbete du gjort.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Det finns bra 2-komponentslack även på sprayburk och det är det enda som gäller om du ska lacka med burk.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pne64 Visa inlägg
    Har du använt sprayfärg är det tyvärr detta problem. Det enda som som tål bensin och polering ordentligt är 2k-lack eller ugnshärdat.
    Håller med dig.Ugnshärdat?? det enda jag känner till är lackboxarna som man målar i och kör upp i 70 grader men det är ju bara för att det ska torka fortare.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men var det inte spray på burk? den är sämre en riktig lack.Den löses ej upp.Men tråkigt efter allt arbete du gjort.
    Jag spraymålade en hoj för några år sedan. Även med klarlack. Väntade lite för länge med klarlacken, så den flagade lite på några ställen. Men det märktes inte på lacken att jag spillde bensin på den.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med dig.Ugnshärdat?? det enda jag känner till är lackboxarna som man målar i och kör upp i 70 grader men det är ju bara för att det ska torka fortare.
    Ugnshärdat är vad det heter. Att lacken härdar och tål mer.
    Men givetvis torkar lacken fortare i ugn. Utan ugn torkar den inte alls

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pne64 Visa inlägg
    Ugnshärdat är vad det heter. Att lacken härdar och tål mer.
    Men givetvis torkar lacken fortare i ugn. Utan ugn torkar den inte alls
    Klart den torkar utan ugn.Frågade en kompis som hade lackfirma vad vitsen var med ugn,endast snabbare torkning sa han.Ska gå fort om man har mycket jobb.Lacka torka ett par timmar i ugn,ut tvätta ev polera in med nästa

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Då är det 2k-lack som din kompis jobbar med. Eller vattenbaserad lack. Den torkar snabbare i ugn.
    Jag pratar om ugnshärdad lack som är lösningsmedelbaserad.
    Jag kanske är lite skadad efter ett antal år i målerifabriken på Saab. Där var mellanfärgen och klarlacken lösningsmedelbaserad och var tvungen att härda i ugn. Täckfärgen var vattenbaserad och hade ugnen för att torka snabbare. Men det är nog skillnad när man lackar på fabrik eller på eftermarknaden.
    Men vi fick en trevlig diskussion

Liknande ämnen

  1. Polering/lackförsegling
    Av Dragstar i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 21:13
  2. Duscha efter 22:00
    Av Molgan i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:40
  3. Dagen efter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 11:50
  4. Efter jobbetrunda
    Av Boogieman i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:13
  5. Dagen efter!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •