Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 98

Ämne: Honda Dominator

  1. #41
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Normal oljeförbrukning, oljepriset kommer att ge dig andra problem.
    Kolla din oljenivå.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    När jag på sensommarnen tyckte det knackade i motorn var det oljebrist, jag slog i 1 liter som nu är slut igen
    Hur mycket skall en Honda Dominator ta i olja den har gått ca 3000 mil och nu på slutet när jag kör så är det antingen nästan tomgång eller järnet
    Jag har nog kört 400 mil o fyllt nästan 2 liter
    0,5 l på 100 mil är ingen fara utan håll koll bara. MEN det kan även bero på ett par orsaker till det.
    Om någon har haft förgasaren demonterad, så kan det vara jäkligt lätt att missa att få tillbaka gummiröret mellan förgasaren och att få det tätt vid luftfilterburken. Kan lätt uppstå ett veck där och då kommer dammet in där och sliter på kolvringarna med ökad oljeförbrukning som följd. En annan orsak kan vara att en tidigare ägare kört utan filter bara för att tro att hojen blir piggare då.
    Om hojen annars går bra, så fyll bara på olja. köp den i 20 litersdunk på granngården i Alster och köp vanlig Universlolja. Den kostar ju bara ca 40:- l.

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    0,5 l på 100 mil är ingen fara utan håll koll bara. MEN det kan även bero på ett par orsaker till det.
    Om någon har haft förgasaren demonterad, så kan det vara jäkligt lätt att missa att få tillbaka gummiröret mellan förgasaren och att få det tätt vid luftfilterburken. Kan lätt uppstå ett veck där och då kommer dammet in där och sliter på kolvringarna med ökad oljeförbrukning som följd. En annan orsak kan vara att en tidigare ägare kört utan filter bara för att tro att hojen blir piggare då.
    Om hojen annars går bra, så fyll bara på olja. köp den i 20 litersdunk på granngården i Alster och köp vanlig Universlolja. Den kostar ju bara ca 40:- l.
    Eller så har det gått på dålig olja.Ska ju bytas vid 300mil och är ju viktigt i tanke på den lilla mängd som vispar runt(2liter).Och är den som det verkar redan dålig så är det väl ok att köra på vadsomhelst.

  4. #44
    Hondamannen
    Gäst
    Honda brukar väl ange att upp till 1 liter per 100 mil är helt ok i sina motorer har jag för mig. Jag tror att så står det även i min cbf 500:s bok. Jag pratar inte om några sporthojar utan normala hojar.

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Eller så har det gått på dålig olja.Ska ju bytas vid 300mil och är ju viktigt i tanke på den lilla mängd som vispar runt(2liter).Och är den som det verkar redan dålig så är det väl ok att köra på vadsomhelst.
    Hmmmm, liten pik där. Jag menar inte alls att Granngårdens olja skulle passa en slut motor. Kan deras olja hålla i en traktormotor som går på fullvarv 8 tim per dag under vissa förhållanden, så håller den utmärkt för en lågeffektiv mcmotor som är i bra skick utan problem. Försöker konstatera fakta.
    Nu går vi inte in på personliga tyckanden här, hoppas jag.
    Man behöver inte köpa den dyraste oljan bara för att få ett märke, eftersom det inte är många sekunder per gång man tar ut fullvarv på en vanlig hoj.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-11-17 klockan 13:08.

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hmmmm, liten pik där. Jag menar inte alls att Granngårdens olja skulle passa en slut motor. Kan deras olja hålla i en traktormotor som går på fullvarv 8 tim per dag under vissa förhållanden, så håller den utmärkt för en lågeffektiv mcmotor som är i bra skick utan problem. Försöker konstatera fakta.
    Nu går vi inte in på personliga tyckanden här, hoppas jag.
    Man behöver inte köpa den dyraste oljan bara för att få ett märke, eftersom det inte är många sekunder per gång man tar ut fullvarv på en vanlig hoj.
    Nää inget personlig men jag vet att Hondan är känslig på oljan och kvalitet.Enl min handlare.Hm jämföra traktor med mctraktorn varvar typ max 2000varv och mc.n 7-8000varv.Stora motorer tror jag håller lättare.Ta lastbilen jag kör tex,jobbar bäst vid 1500varv och oljan ska bytas vid 6500mil.

  7. #47
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Det skall vara en olja gjord för våtkoppling, sen kan det nog vara nästan vad som helst
    Var på en tur även idag tittade på mätaren och det är 500 mil och inte 400 så jag tycker jag har legat i
    //

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Det skall vara en olja gjord för våtkoppling, sen kan det nog vara nästan vad som helst
    Var på en tur även idag tittade på mätaren och det är 500 mil och inte 400 så jag tycker jag har legat i
    //
    Ja, men då är den oljeförbrukningen inget att oroa sig för om hojen för övrigt går bra.

  9. #49
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Granngårdens olja är väl Agip som tiilverkar oljor åt i princip alla stora oljemärken. Ett bra men litet märke i Sverige...
    Heter det inte Agrol Själv brukar jag köpa Havoline till jeepen för 600kr/20liter.Hojen körs på Motul.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-11-19 klockan 17:15.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Heter det inte Agrol Själv brukar jag köpa Havoline till jeepen för 600kr/20liter.Hojen körs på Motul.
    Rätt! Agrol heter Granngårdens oljor.

Liknande ämnen

  1. Byggen på Honda Dominator…
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:06
  2. Honda Dominator NX 650
    Av Väse Conny i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 22:04
  3. Dekomp Honda Dominator
    Av Magnus.r i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 20:23
  4. Dominator kamkedja
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 23:43
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •