Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 98

Ämne: Honda Dominator

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det jag skriver om är ju inget trim egentligen, men ger en märkbar effekt. Bra om du kan få bort orginalljuddämparna och ersätta dem med en. Då sparar du många kilo.
    Nä det förstår jag,men att byta munstycken och sånt för lite extra får nog vara men däremot byta till enkeldämpare för ljudets skull då.Är hempul som gäller då eller finns det färdigt,2 till 1 menar jag.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nä det förstår jag,men att byta munstycken och sånt för lite extra får nog vara men däremot byta till enkeldämpare för ljudets skull då.Är hempul som gäller då eller finns det färdigt,2 till 1 menar jag.
    Högre matematik för mig, men eftersom Dominatorn lär vara encylindrig med 2 utblås så kommer samma puttrande ur båda. Då förvandlar man väl systemet från 1 till 2 till 1 till 1? Bara undrar.
    Ove

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Högre matematik för mig, men eftersom Dominatorn lär vara encylindrig med 2 utblås så kommer samma puttrande ur båda. Då förvandlar man väl systemet från 1 till 2 till 1 till 1? Bara undrar.
    Jag menar,finns det färdiga övergångar från 2 till 1 vidare till ett slipon?annars är det väl enkelt att tillverka själv.Men blir lite fult med 1 dämpare blir tomt på en sida då kåpan är designad för 2,och jag är ju lite petig men det vet väl alla vid detta laget.Men bilder kommer på projektet.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag menar,finns det färdiga övergångar från 2 till 1 vidare till ett slipon?annars är det väl enkelt att tillverka själv.Men blir lite fult med 1 dämpare blir tomt på en sida då kåpan är designad för 2,och jag är ju lite petig men det vet väl alla vid detta laget.Men bilder kommer på projektet.
    Tänk till! Jag hade ju en Dominator för flera år sedan och tog bort ena dämparna och ersatte dem med en. På den tomma vänstersidan satte jag dit en egentillverkad reservtank formad likadant som den nya ljuddämparen. I stället för den lilla asken med verktygen satte jag dit en liten bensinpump som gick till tanken. Man kan ju istället gå via ett T-rör under bensinkranen.
    Hade fått tag i en sk. Dakartank av plast som rymde 25 l + den egentillverkade på 5 l, så det var aldrig problem att hitta en mack inom 50 mil.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Får väl se hur det blir.Nu står motorn på bänken och den lila ramen står på golvet och skämsNu är det blästring av det mesta och lack och polering,sedan blir nog dom flesta skruvar och bultar utbytt mot rostfritt.Rent och snyggt ska det vara,men gå i skogen ska den,men vara lätt att rengöra efter åkning

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Får väl se hur det blir.Nu står motorn på bänken och den lila ramen står på golvet och skämsNu är det blästring av det mesta och lack och polering,sedan blir nog dom flesta skruvar och bultar utbytt mot rostfritt.Rent och snyggt ska det vara,men gå i skogen ska den,men vara lätt att rengöra efter åkning
    Ett litet enkelt tips för att hålla hojen lite renare. Framskärmen är ca 10 cm för kort på både Dominatorn och Transalpen i original. Har man grova däck på skitväg blir både hoj och förare nerstänkta. Ordna till en enkel skärmförlängare framtill, så är problemet borta. Alternativet är ju en crosskärm, som är längre av den orsaken, men kanske inte lika snygg.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett litet enkelt tips för att hålla hojen lite renare. Framskärmen är ca 10 cm för kort på både Dominatorn och Transalpen i original. Har man grova däck på skitväg blir både hoj och förare nerstänkta. Ordna till en enkel skärmförlängare framtill, så är problemet borta. Alternativet är ju en crosskärm, som är längre av den orsaken, men kanske inte lika snygg.
    Crossskärm blir det om jag hittar nån som passar bra,fult med orginalskärmenom det blir skitigt gör ingenting,är ju kul att tvätta.Sedan är det ju kul med en sådan här gammal billig hög som man inte behöva vara så rädd om.Till skillnad på den nya men den är till för långkörning och blir nog den som andvänds mest.Sitta och harva på en liten 650 nja,det får duga i skogen.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Crossskärm blir det om jag hittar nån som passar bra,fult med orginalskärmenom det blir skitigt gör ingenting,är ju kul att tvätta.Sedan är det ju kul med en sådan här gammal billig hög som man inte behöva vara så rädd om.Till skillnad på den nya men den är till för långkörning och blir nog den som andvänds mest.Sitta och harva på en liten 650 nja,det får duga i skogen.
    En skärm från en 250 cross passar med bara lite fixning med infästningen. Om du drevar ner den fram , så får du hojen mycket starkare på lägre växlarna och då kan man nästan köra varsomhelst pga dess segdragningförmåga på låga varv.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En skärm från en 250 cross passar med bara lite fixning med infästningen. Om du drevar ner den fram , så får du hojen mycket starkare på lägre växlarna och då kan man nästan köra varsomhelst pga dess segdragningförmåga på låga varv.
    Ok det låter perfekt.Det Var nån som snackade om att nån skärm från ktm 690 passade fint

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Nått liknande såg eländet ut

    32963808_1.jpg

    Men planerna är nått liknande denna,tycker den ser hur tuff ut som helst,men tänkte ev militärgrönt i stället för vitt
    synpunkter på detkanske köra på vitt.Har ett slipon men lurar på att köra med orginalsystem,går tyst och fint och stör mindre.Skulle gärna vilja veta vad det är för framskärm,någon som vet?

    dsc06054ca4.jpg
    Senast redigerat av engström67 den 2012-11-21 klockan 08:35.

Liknande ämnen

  1. Byggen på Honda Dominator…
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:06
  2. Honda Dominator NX 650
    Av Väse Conny i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 22:04
  3. Dekomp Honda Dominator
    Av Magnus.r i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 20:23
  4. Dominator kamkedja
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 23:43
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •