Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 98

Ämne: Honda Dominator

  1. #61
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    OKEEEJ? Men då är frågan vad som är bra när man läser på förpackningen.Tapp,Biltema åker då inte i min hoj.
    Jämför klassificering i specifikation, viskositet och literpris.Däremot är det väldigt sällan oljetillverkarna nämner vilka additiv som finns i oljan i dunken du köpt.

    För att ta två exempel så kan vi nämna ...

    Castrol Power 1 Racing :

    Specifikation : 10W-40, helsyntetisk API SL, JASO MA2.

    Viskositet vid 40 grader 86,53.Vid 100 grader 12,91.Viskositetsindex 148.

    Additiv : Kalcium 1197, magnesium 745, bor 66, zink 880, fosfor 769 molybden 43, svavel 2446.

    Pris : Ca 115:- liter.

    Motul 5100 4T :

    Specifikation : 10W-40, delsyntetisk, API SL, JASO MA2.

    Viskositet vid 40 grader 98,07.Vid 100 grader 14,87. Viskositetsindex 159.

    Additiv : Kalcium 1779, magnesium 8, bor 8, zink 907, fosfor 797, moybden 23, svavel 5133.

    Pris : Ca 80:- liter.

    Bägge dessa oljor anses vara MYCKET bra i mc sammanhang men har lite olika sätt att smörja motorn på beroende på tidigare nämnda.Castrol oljan är riktigt bra men har samtidigt ett högre literpris om man är beredd att betala detta där Motuloljan visar mycket fina värden som kontrar Castrol oljan genom ett lägre inköpspris på denna Motulolja.

    Allt är med andra ord relativt beroende på vad du förväntar dig för resultat i förhållande till inköpspriset.Men oavsett vilket så får du två mycket bra oljor i din mc motor.Resterande är upp till den enskilde kunden framför oljehyllan i butiken.

    ... och då har jag inte lagt ner någon ytterligare möda att skriva om Biltemas mc olja ... Se istället på närmsta blandsafthylla om så är fallet eller om du är road av oljebyten en gång i veckan.

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst
    Det är faktiskt så att om Agrol, Biltema eller Granngården skulle sponsra MotoGP-cirkusen så skulle deras oljor komma upp på en prisnivå så att vem som helst skulle förstå att dom är jättebäst..
    Ove

  3. #63
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det är faktiskt så att om Agrol, Biltema eller Granngården skulle sponsra MotoGP-cirkusen så skulle deras oljor komma upp på en prisnivå så att vem som helst skulle förstå att dom är jättebäst..
    Tror inte hojarna skulle hålla

  4. #64
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Jämför klassificering i specifikation, viskositet och literpris.Däremot är det väldigt sällan oljetillverkarna nämner vilka additiv som finns i oljan i dunken du köpt.

    För att ta två exempel så kan vi nämna ...

    Castrol Power 1 Racing :

    Specifikation : 10W-40, helsyntetisk API SL, JASO MA2.

    Viskositet vid 40 grader 86,53.Vid 100 grader 12,91.Viskositetsindex 148.

    Additiv : Kalcium 1197, magnesium 745, bor 66, zink 880, fosfor 769 molybden 43, svavel 2446.

    Pris : Ca 115:- liter.

    Motul 5100 4T :

    Specifikation : 10W-40, delsyntetisk, API SL, JASO MA2.

    Viskositet vid 40 grader 98,07.Vid 100 grader 14,87. Viskositetsindex 159.

    Additiv : Kalcium 1779, magnesium 8, bor 8, zink 907, fosfor 797, moybden 23, svavel 5133.

    Pris : Ca 80:- liter.

    Bägge dessa oljor anses vara MYCKET bra i mc sammanhang men har lite olika sätt att smörja motorn på beroende på tidigare nämnda.Castrol oljan är riktigt bra men har samtidigt ett högre literpris om man är beredd att betala detta där Motuloljan visar mycket fina värden som kontrar Castrol oljan genom ett lägre inköpspris på denna Motulolja.

    Allt är med andra ord relativt beroende på vad du förväntar dig för resultat i förhållande till inköpspriset.Men oavsett vilket så får du två mycket bra oljor i din mc motor.Resterande är upp till den enskilde kunden framför oljehyllan i butiken.

    ... och då har jag inte lagt ner någon ytterligare möda att skriva om Biltemas mc olja ... Se istället på närmsta blandsafthylla om så är fallet eller om du är road av oljebyten en gång i veckan.
    Nä inte 1 gång i veckan men 1 gång per år 80kr lit för Motul? är det i sverige?.Strunt samma ger inte så mycket ändåDet blir Motul 7100 för handlarn rekomenderar det.Tror aldrig jag läst på förpackningen, Castrol rek,Triumph med en etikett vid påfyllningen,men den åkte bort.Ska inte ha kamslipningsolja(gammal erfarenhet)
    Senast redigerat av engström67 den 2013-11-20 klockan 17:39.

  5. #65
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Om vi tänker oss en flistugg som står på ett hett hygge å tuggar ekgrot. Turbon snurrar 20tusen rpm, 90% av verkningsgraden plockas ur motorn. Vad tror ni ägaren betalar för oljan ?
    Jan

  6. #66
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Om vi tänker oss en flistugg som står på ett hett hygge å tuggar ekgrot. Turbon snurrar 20tusen rpm, 90% av verkningsgraden plockas ur motorn. Vad tror ni ägaren betalar för oljan ?
    20kr litern kanske.Det är ju så att 98% av alla flistuggar har vanliga lastbilsmororer.Scania,Volvo,Cat. Och något större toleranser och typ 1500-2000varv,max.Och turbon arbetar bara när motorn får motstånd.Bästa möjliga förhållande för en motor.

  7. #67
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    19
    Turbon snurrar väl 100tusen rpm?
    Han betalar kanske 40:-/lit ?

    Motul vs castrol, efter 10.000mil skulle ingen vanlig människa se skilnad på motorns innanmäte...

    Kör själv på Biltema-olja, men du får tro på vad du vill...

    //AA

  8. #68
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av saiter Visa inlägg
    Turbon snurrar väl 100tusen rpm?
    Han betalar kanske 40:-/lit ?

    Motul vs castrol, efter 10.000mil skulle ingen vanlig människa se skilnad på motorns innanmäte...

    Kör själv på Biltema-olja, men du får tro på vad du vill...

    //AA
    Max 20kr litern tror jag han betalar.

    Jag tror inte på nått,dom slår i olja vid service eller så brukar jag ta med dunken hem och byter själv.

  9. #69
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst
    Tycker det vore ännu intressantare att köra Rossis olja i en vanlig landsvägshoj under 1.000 mil och se vad som händer...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker det vore ännu intressantare att köra Rossis olja i en vanlig landsvägshoj under 1.000 mil och se vad som händer...
    Jo det skulle vara intressant. Jag har hört att racingolja inte klarar att vara med om upprepade kallstarter - varför har jag aldrig fått förklarat.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Byggen på Honda Dominator…
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:06
  2. Honda Dominator NX 650
    Av Väse Conny i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 22:04
  3. Dekomp Honda Dominator
    Av Magnus.r i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 20:23
  4. Dominator kamkedja
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 23:43
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •