Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Har någon testat throttlemeister/semestergas?

  1. #21
    Jo fast, måste man bromsa blixtsnabbt så innebär det ju en överraskning, dvs tex vilda djur.
    Cruise controll finns på hojar också. Skillnaden på dom är att, rör man i bromsen så släpps gasen också.

    Håller med Olle and gasrullen åt andra hållet. Är det sant
    Mycket har man ju hört under 30 år i hojvärlden, men aldrig hört/sett/läst nåt sånt.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Plastklämman låser inte gashandtaget. Den bara klämmer om och håller positionen. Att minska gasen är inget problem, lite motständ bara.

    Då har jag sett värre. Jag var och provade en hoj för några år sedan. Ägaren, 65+, hade problem med värk i axlar och problem med händerna efter många års hårt slit i arbetslivet.
    Han hade helt enkelt en sådan här som gashjälp;
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/La...annband-34270/
    Dra åt i bandet, lösgöra genom att trycka på spännet....

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-11-14 klockan 14:14.

  3. #23
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Kör med Biltemas gashjälp vilket är kanon och avlastar handen/handleden.
    Om jag drar på värmehandtagen på fullt så har jag cruise controll...
    Inte helt bekväm med det, tur att det ofta räcker med 60% värme.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Jag håller med Håkan.
    Man behöver inte släppa gashandtaget. Men man kan vila lite i högra hand - för att man slipper att "krama" den hela tiden. Då slipper man även myror i handen vid långkörning.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Plastklämman låser inte gashandtaget. Den bara klämmer om och håller positionen. Att minska gasen är inget problem, lite motständ bara.

    Då har jag sett värre. Jag var och provade en hoj för några år sedan. Ägaren, 65+, hade problem med värk i axlar och problem med händerna efter många års hårt slit i arbetslivet.
    Han hade helt enkelt en sådan här som gashjälp;
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/La...annband-34270/
    Dra åt i bandet, lösgöra genom att trycka på spännet....

    //Håkan
    Som sagt . Verkar helt livsfarligt om det snabbt dyker upp något. Tar säkert ett par sekunder att hinna göra något. Kör man ca 100m km/ tim, så hinner man ju ca 50m på den tiden.

  6. #26
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Kanske jag skulle ge den där plastbiten från biltema en chans då

  7. #27
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Gasen åt " fel håll" Nix Olle det blir ingen gasökning utan tvärtom när man greppar bromsen.
    Kolla istället alla filmklipp på Youtube på skenande motorcyklar och mopeder, när förarna ofrivilligt gasar när de försöker hejda fordonet genom dra i styret.

    Man ska naturligtvis köra med det man känner sig bekväm med. Det är alltid säkrast. Vare sig det är framåt eller bakåt.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Gasen åt " fel håll" Nix Olle det blir ingen gasökning utan tvärtom när man greppar bromsen.
    Kolla istället alla filmklipp på Youtube på skenande motorcyklar och mopeder, när förarna ofrivilligt gasar när de försöker hejda fordonet genom dra i styret.

    Man ska naturligtvis köra med det man känner sig bekväm med. Det är alltid säkrast. Vare sig det är framåt eller bakåt.
    Om du slökör en glidare, så spelar det väl ingen roll. Kör du aktivt på mindre vägar och helt plötsligt måste ta ett ordentligt tag i bromsgreppet, så får du en vridning mot det normala minskade gaspådraget.
    Kör man dessutom med tjocka handskar och inte vill vrida på mera gas vid bromsning, så förlorar man nog i tid.
    Det blir ju en automatisk gasminskning vid vanlig bromsning då man för fram handen och tar greppet. Om du sitter med handen i beredskapsläge, dvs med fingrarna på bromsgreppet samtidigt. Hur skall du då samtidigt minska gasen och få till en hård inbromsning?
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-11-15 klockan 09:32.

  9. #29
    Kan ju vara bra ibland att ha omvänt rullen. Hade nog funkat bra här
    http://www.youtube.com/watch?v=OfS7gD9oaCE

  10. #30
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du slökör en glidare, så spelar det väl ingen roll. Kör du aktivt på mindre vägar och helt plötsligt måste ta ett ordentligt tag i bromsgreppet, så får du en vridning mot det normala minskade gaspådraget.
    Kör man dessutom med tjocka handskar och inte vill vrida på mera gas vid bromsning, så förlorar man nog i tid.
    Det blir ju en automatisk gasminskning vid vanlig bromsning då man för fram handen och tar greppet. Om du sitter med handen i beredskapsläge, dvs med fingrarna på bromsgreppet samtidigt. Hur skall du då samtidigt minska gasen och få till en hård inbromsning?
    Kombibromsar med effekt på bak och framhjul samtidigt antingen du använder bromsgreppet eller fotbroms.Tycker denna form av bromsar har fungerat optimalt utan kraftiga nigningar från enbart framgaffeln om man nu har en egendomlig ovana att inte kunna släppa gasen snabbt nog vid inbromsning där normal bromsteknik utan kombibromsar är en träningssak för de som kört en tid.

Liknande ämnen

  1. någon som sett någon än? (MC-poliser)
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 17:08
  2. Någon som testat Biltemas regnställ?
    Av petrho i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 19:49
  3. Orginal semestergas på H-D?
    Av erkagn i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 06:32
  4. Har testat lite idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 21:45
  5. Testat bromsarna.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •