Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Hej & Varma Händer - dunvantar?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    finns ingen shema,jobbar på natten så ser saltbilarna,och det är inte lite salt som dom sprider utan mängder,kolla bara tunneln södra länken,dom saltar inte där men den är helt vit av allt saltdamm (det är därför som den spolas med jämna mellanrum)
    Högre upp i landet är det oftast så kallt att det lönar sig inte att salta men Stockholm med sitt temperatur runt nollan är saltarnas dröm.
    Det är trevligt att köra hoj och du är inte ensam att köra under saltningsperioden,alla gör ju sina val, byter du hoj ofta så är det inte ditt problem (utan nästa ägarens) , behåller du hojen längre så är det upp till dig att bedöma om skadorna är värda det roliga. Jag tänker behålla min hoj länge så inte värt att få saltskador.
    Kylan är ju inget problem,gäller bara hitta rätt utrustning, och här finns många som vet vad som behövs.
    Lycka till och välkommen till hojåkarkollektivet,jag ger kärlek och omvårdnad till min hoj och får många problemfria mil med den, men vi är alla olika
    Visst kan man skydda hojen till en viss del med att spruta den med Tectyl eller liknande. Den blir
    visserligen ful av det under saltperioden, men det går att avfetta den till våren igen.

  2. #22
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    till viss del - håller med
    såsom det sprutar omkring med saltet så går det inte skydda allt
    Fram,bakbromsok, gaffelben,kylare,motorflänsar,avgasrör - funkar nog inget vidare att täcka med tectyl
    Fälgar och underrede kanske går

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    till viss del - håller med
    såsom det sprutar omkring med saltet så går det inte skydda allt
    Fram,bakbromsok, gaffelben,kylare,motorflänsar,avgasrör - funkar nog inget vidare att täcka med tectyl
    Fälgar och underrede kanske går
    Visst har du rätt. Att skydda hojen från allt saltstänk går nog inte. Skall man köra på vintern, så bör man nod ha en enklare hoj bara för det, för den blir sabbad. Jafghade en Dominator som pendlarhoj flera år och körde varje dag även på vintern. Hade den i sex år och fick den aldrig att bli ok igen ens efter första vintern.

  4. #24
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo,det är bra tänkt att ha en billigare hoj för vinterbruk,då behöver man inte bry sig. Finns gott om skapliga hojar under 10.000:- .Behövs bra mycket körande innan saltet börjar påverka funktionen, men inte helt fel att spola hojen med jämna mellanrum

  5. #25
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Bar muffs, 82-176 på Biltema, handlat å klart!
    Saltet en mer svårknäckt nöt.
    Tänker ändå att jag köper grejor för att använda dem - inklusive hojen.
    Det är ju i då de bäst glädjer sin ägare!
    "Bättre en saltig mc på vägen än en ren i garaget" som det gamla djungelordspråket lyder

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Lottaje Visa inlägg
    Bar muffs, 82-176 på Biltema, handlat å klart!
    Saltet en mer svårknäckt nöt.
    Tänker ändå att jag köper grejor för att använda dem - inklusive hojen.
    Det är ju i då de bäst glädjer sin ägare!
    "Bättre en saltig mc på vägen än en ren i garaget" som det gamla djungelordspråket lyder
    Salt är ett otyg men man får ta det som andra naturkatastrofer - inget att göra åt så man får försöka leva med det. Det lämnar sina spår, men du har rätt i att har man hojen så kan man lika gärna använda den. Det går ju alltid att köpa till en prydnadshoj som förvaras i dammfri glasmonter om man vill.

    Jag är nu också med i muffgänget efter att ha varit och handlat på Biltema. Återstår bara problemet hur jag ska trä dom över mina stora musöron? Kan bli lite sömnad.
    Ove

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Salt är ett otyg men man får ta det som andra naturkatastrofer - inget att göra åt så man får försöka leva med det. Det lämnar sina spår, men du har rätt i att har man hojen så kan man lika gärna använda den. Det går ju alltid att köpa till en prydnadshoj som förvaras i dammfri glasmonter om man vill.

    Jag är nu också med i muffgänget efter att ha varit och handlat på Biltema. Återstår bara problemet hur jag ska trä dom över mina stora musöron? Kan bli lite sömnad.
    Har ett par biltemamuffar liggandes, men de passar inte på min hoj eftersom handtagsskydd är monterade. Det måste nog bli lite sömnad eller silvertejp. Mina gamla får nog hänga med ett tag till.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har ett par biltemamuffar liggandes, men de passar inte på min hoj eftersom handtagsskydd är monterade. Det måste nog bli lite sömnad eller silvertejp. Mina gamla får nog hänga med ett tag till.
    Skit också! Provade på DR;en och mycket riktigt, musöronen går inte att få in samtidigt med handtaget. Räknade nog med att det skulle var svårt men inte omöjligt. Dom musöron jag har kan jag inte ta bort och montera efter att muffarna är på plats för dom sitter ihop med kopplings- och bromshandtag. Var fann du muffar som passar? Är det så att jag måste sätta mig vid en symaskin och slöjda själv?

    Muffarna passar på W650;an så jag kan iallafall vara lite glad.
    Ove

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Skit också! Provade på DR;en och mycket riktigt, musöronen går inte att få in samtidigt med handtaget. Räknade nog med att det skulle var svårt men inte omöjligt. Dom musöron jag har kan jag inte ta bort och montera efter att muffarna är på plats för dom sitter ihop med kopplings- och bromshandtag. Var fann du muffar som passar? Är det så att jag måste sätta mig vid en symaskin och slöjda själv?

    Muffarna passar på W650;an så jag kan iallafall vara lite glad.
    Mina muffar är nog hemgjorda från början. Jag fick dem i present en gång. Biltemas muffar passar inte alls om " du ? " har musöron, utan du får nog klippa upp dem och syslöjda lite.
    Fundera på att om man klipper upp dem och syr dit kardborrband. Att klippa på muffens insida är nog i så fall bäst tror jag. Riktigt avangserat så kan du ju sy dit ett blixtlås.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Mina muffar är nog hemgjorda från början. Jag fick dem i present en gång. Biltemas muffar passar inte alls om " du ? " har musöron, utan du får nog klippa upp dem och syslöjda lite.
    Fundera på att om man klipper upp dem och syr dit kardborrband. Att klippa på muffens insida är nog i så fall bäst tror jag. Riktigt avangserat så kan du ju sy dit ett blixtlås.
    Enkelt hantagsskydd hade nog funkat men musöronen har så stor yta att det måste finnas rätt stor botten/framsida för att det ska passa. Dragkedja på insidan är en lösning om jag tillverkar själv.

    Material? Vill helst ha lite foder på insidan för stadga och kanske lite värme. Sen kommer problemet att sy. Tjocka material fordrar en bra maskin. Skinn och laskrem är ett alternativ kanske?
    Ove

Liknande ämnen

  1. Plötsligt händer det
    Av Susie i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:23
  2. Kall vår - varma däck?
    Av Lottaje i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 23:51
  3. Käka 350 g likörchoklad, vad händer?
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 18:42
  4. Fan vad det händer saker.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:33
  5. Händer detta er oxo hela tiden?
    Av Kleemann i forum Off topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •