Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Hej & Varma Händer - dunvantar?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag har inte lyckats hitta handtagsmuffar på Biltema. Finns dom i deras sortiment fortfarande?
    //Håkan

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Jag har inte lyckats hitta handtagsmuffar på Biltema. Finns dom i deras sortiment fortfarande?
    //Håkan
    Förmodligen för att du sökt på fel avdelning samt med fel namn? Själv har jag alltid kallat dom för styrmuffar. Det gör Biltema också.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...iversal-82176/

  3. #13
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Tack för vänliga hälsningar!
    Ser nu att SMHI lovar 8 plus och sol på lördag, en perfekt dag för inkörning av styrmuffar måhända...
    Gillar höstkörning vilket kanske framgått :-)

  4. #14
    Nackdelen med styrmuffar är att: när hastigheten blir högre så trycker den mot bromshantaget. Resulterar i att bromsljuset är på.

    Man måste alltså göra nån slags skydd så inte handtaget blir intryckt. Jag brukar koppla ur bromskontakten eftersom jag använder aldrig frambroms utan att använda fotbroms(....alltså vintertid)

  5. #15
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    gillar höstkörning jag med,som längst har jag lyckats till 5 december för något år sedan. Det där med saltbilar i Stockholmsområdet verkar ni ha noll koll, om det råkar vara plusgrader på dagarna så är det inte samma sak att dom inte saltar, dom flesta saltbilarna är ute på nätterna, i år började dom i mitten av oktober och har hållit på sedan dess,att det ser torrt ut på vägarna hjälper inte,dammet är kvar och är lika skadligt,dessutom har dom spridit massa rullgrus så var försiktiga. Servar hojar så har sett vilka skador det blir på bara lite salt,min sesong tar alltid definitivt slut med första saltbilen,för mycket aludelar på dagens hojar som inte tål salt.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nackdelen med styrmuffar är att: när hastigheten blir högre så trycker den mot bromshantaget. Resulterar i att bromsljuset är på.

    Man måste alltså göra nån slags skydd så inte handtaget blir intryckt. Jag brukar koppla ur bromskontakten eftersom jag använder aldrig frambroms utan att använda fotbroms(....alltså vintertid)
    Beroende på vilken sorts hoj man har, så finns det lite olika skydd för broms och kopplingsgreppet. Då påverkas inte bromsljuset. Många har typ "musöron" av olika utföranden för att skydda händerna från vinddraget. En del har liksom jag större skydd , Acerbics. Man måste ibland modifiera muffarna efter vilket skydd man har. Har man Touratec, får man oxå anpassa muffarna.

  7. #17
    Finns grymt snygga muffar med handtagsskydd- Här till en V-strom http://armazon-xtrom.com/tiendavirtu...ki-vstrom.html

    Lite dyra bara.....

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Beroende på vilken sorts hoj man har, så finns det lite olika skydd för broms och kopplingsgreppet. Då påverkas inte bromsljuset. Många har typ "musöron" av olika utföranden för att skydda händerna från vinddraget. En del har liksom jag större skydd , Acerbics. Man måste ibland modifiera muffarna efter vilket skydd man har. Har man Touratec, får man oxå anpassa muffarna.

    Handskydd finns också hos Biltema för 259:-. Vet inte om dom passar på Deuvillen men kan vara värt att titta på.
    Ove

  9. #19
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    gillar höstkörning jag med,som längst har jag lyckats till 5 december för något år sedan. Det där med saltbilar i Stockholmsområdet verkar ni ha noll koll, om det råkar vara plusgrader på dagarna så är det inte samma sak att dom inte saltar, dom flesta saltbilarna är ute på nätterna, i år började dom i mitten av oktober och har hållit på sedan dess,att det ser torrt ut på vägarna hjälper inte,dammet är kvar och är lika skadligt,dessutom har dom spridit massa rullgrus så var försiktiga. Servar hojar så har sett vilka skador det blir på bara lite salt,min sesong tar alltid definitivt slut med första saltbilen,för mycket aludelar på dagens hojar som inte tål salt.
    Ouah! Skräms inte sådär ;-)
    Finns det ngt "saltningschema" nån stans eller ska jag måsta ut och slicka på vägdammet?

  10. #20
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    finns ingen shema,jobbar på natten så ser saltbilarna,och det är inte lite salt som dom sprider utan mängder,kolla bara tunneln södra länken,dom saltar inte där men den är helt vit av allt saltdamm (det är därför som den spolas med jämna mellanrum)
    Högre upp i landet är det oftast så kallt att det lönar sig inte att salta men Stockholm med sitt temperatur runt nollan är saltarnas dröm.
    Det är trevligt att köra hoj och du är inte ensam att köra under saltningsperioden,alla gör ju sina val, byter du hoj ofta så är det inte ditt problem (utan nästa ägarens) , behåller du hojen längre så är det upp till dig att bedöma om skadorna är värda det roliga. Jag tänker behålla min hoj länge så inte värt att få saltskador.
    Kylan är ju inget problem,gäller bara hitta rätt utrustning, och här finns många som vet vad som behövs.
    Lycka till och välkommen till hojåkarkollektivet,jag ger kärlek och omvårdnad till min hoj och får många problemfria mil med den, men vi är alla olika

Liknande ämnen

  1. Plötsligt händer det
    Av Susie i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:23
  2. Kall vår - varma däck?
    Av Lottaje i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 23:51
  3. Käka 350 g likörchoklad, vad händer?
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 18:42
  4. Fan vad det händer saker.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:33
  5. Händer detta er oxo hela tiden?
    Av Kleemann i forum Off topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •