Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Körkortsregler

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs down Körkortsregler

    På förekommen anledning som det heter.............

    En gång i forntiden, när jag tog mitt körkort så gällde det för bil och motorcykel oavsett om man överhuvudtaget suttit på en hoj. Det var naturligtvis inte bra men sen har utvecklingen "gått framåt" och det har närmast blivit hysteri och man överbjuder varandra när det gäller att skapa regelverk.

    Resultat: Svindyrt att ta körkort -> lätt att man kör utan, som det i och för sig alltid varit.

    Om man trots höga kostnader och krångel ändå tar körkort så är det bestämmelser om strypningar som är skitlätt att plocka bort -> olovlig körning.

    Om man nu har en nollvision och sen motarbetar den genom att "tvinga" folket att bryta mot lagen, vad har man vunnit? Vad tycker ni andra?
    Ove

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Nollvisionen är en vacker dröm framställd av trafikverket som inte begriper bättre för att vi egentligen borde börja gå till fots istället för att färdas på eller i olika fordon och på så vis inte skapa dessa trafikolyckor.

    Så länge alla kan framföra sina olika fordon med helt olika vana och förutsättningar på en och samma väg så kommer också olyckor att uppstå.Något man borde ta i beräkning som trafikant så fort man närmar sig detta allmänna vägnät.Den normale trafikanten vet redan om detta men uppenbart inte Trafikverket som fortfarande inbillat sig att ingen ska skadas i trafiken.

    Ett körkort är beviset på att man fått en utbildning i att vistas med sitt fordon i trafiken men idag är tyvärr ett körkort många gånger en ren klassfråga pga kostnaden där de som inte har den ekonomiska möjligheten till detta körkort många gånger får finna sig i att sitta på avbytarebänken i samhällsstrukturen som arbete mm.Vilket i sig skapar farliga situationer när en del av dessa trafikanter utan behörighet ändå tar sig fram i denna trafik med sin egen version av hur det ska gå till.

    Alla har nu inte denna insyn om sin egen lämplighet som trafikanter där jag med utbildning på A,B,C,D + E med mer än trettio år på vägarna mycket väl kan komma på mig själv i situationer som gör mig frågande trots dessa utbildningar.Har sett personbilar som frontat långtradare i ett försök att ta livet av sig.Hur bygger man bort detta !?.Har sett påverkade förare utan körkort som avlidit i kollisioner där de tagit andra oskyldiga trafikanter med sig.Hur bygger man bort detta !?.Har sett rent nyutbildade förare med färskt körkort som avlidit efter någon vecka i trafiken.Hur bygger man bort detta !?.

    Min gamla mamma fick A-kortet på köpet en gång i tiden med sitt B-körkort.Trots detta så skulle hon aldrig i livet komma på tanken att köra en runda med t ex min Honda Super Blackbird när hon redan vet att hon skulle utsätta sig själv och andra för en hög olycksrisk.En del andra verkar inte begripa detta eller vill inte begripa det när de trots detta far runt på denna A-behörighet som de en gång fick på köpet trots att de saknar utbildning på detta A-kort.Dom är minst lika farliga i trafiken som de som saknar behörighet.

    Utbildning och information om trafiken är en fortsatt rätt väg att gå ifråga om minskade olyckor.Men oavsett denna utbildning så lär olyckorna aldrig upphöra helt beroende på att vi som sagt var har olika sätt att tolka och utöva denna information på oavsett nollvision eller ej.Körkortsbehörigheterna ger oss och vår omgivning en information om att vi har rätt att framföra det fordon vi kör med.Om vi sedan bryter mot detta på olika sätt så ger det också en signal om eventuell körkortsindragning beroende på omständigheterna för körkortsinnehavaren.Saknar man däremot körkort helt så hade man ju från början inte i trafiken att göra överhuvudtaget och straffet blir förmodligen därefter.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-09 klockan 13:12.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Min gamla mamma fick A-kortet på köpet en gång i tiden med sitt B-körkort.Trots detta så skulle hon aldrig i livet komma på tanken att köra en runda med t ex min Honda Super Blackbird när hon redan vet att hon skulle utsätta sig själv och andra för en hög olycksrisk.En del andra verkar inte begripa detta eller vill inte begripa det när de trots detta far runt på denna A-behörighet som de en gång fick på köpet trots att de saknar utbildning på detta A-kort.Dom är minst lika farliga i trafiken som de som saknar behörighet.
    OK! Tant Agda 87, gubben med hatt och din morsa fick körkortet gratis och det kan ju naturligtvis väcka avund hos dom som är yngre. Men det händer inte så mycket som syns i statistiken därför att dels är vi "utdöingar" och dels har vi gjort dom värsta dumheterna redan och överlevt.

    Så om vi istället tittar framåt - hur kan vi påverka så att det blir bättre för dom som vill ta körkort och köra inom lagens råmärken? SMC;s Maria Nordqvist är väl den som har mest koll, men det kanske finns folk med idéer även på detta forumet.
    Ove

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Nja, vi hade ju några här nere i Skåne för något år sedan som hyrde hoj hos några mc firmor på dessa som du nämner gratis A-körkort och som var inblandade i en del allvarliga trafikolyckor.En av dom var granne till en tidigare arbetskompis till mig där denna kompis undrade om grannen verkligen kunde framföra denna 1000cc han lyckats få hyra ... det kunde han inte när han någon dag senare dundrade rakt in i räcket på inre ringledens motorväg och fick åka därifrån svårt skadad i ambulans.

    Jag har kört på trimmad moppe, tjuvkört på mc innan jag fick körkort, kör nästan alltid för fort i personbil och på mina mc, smugit fram med för mycket överlast på lastbil så det rök om boggien pga varmgång så jag är förmodligen inte ett dugg bättre än de som får sina kort idag.Men jag har klarat mig precis som du förmodligen på grund av en överlevnadsinsikt och ett stort intresse av själva körningen med dessa fordon.Så varför riktar man då bara in sig på den yngre generationen när många som du skriver "utdöingar" vistas i trafiken med en ibland förmodad dödslängtan beroende på deras körstil.

    Körkort är redan för dyra.Körkort är uppenbart redan en klassfråga.Körkort kan inte plocka bort ett dåligt trafikbeteende.Körkort ger däremot fordonsföraren en kunskap och insikt i vad som är rätt och fel i denna trafik.Körkort är viktigt för att få en samordning i trafiken med likautbildade fordonsförare.
    Åldringar med dålig syn och hörsel som gärna kör i 90 km/h på motorväg kommer fortfarande att dela plats med en 18 åring som precis fått sitt körkort och kanske vill prova med att köra i 140 km/h förbi denna åldring på samma motorväg.Olika betende där det ena inte är bättre än det andra.Däremot handlar det mycket om att visa respekt för varandras trafikbetende utan att utmåla någon särskild grupp som farligare än den andra.Stolpskott finns det i alla generationer och de farligaste stolpskotten orsakar andra trafikanter oavsett ålder lidande och död.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-09 klockan 20:20.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Mitt körkort kostade mig som privatist ca 6000 kr. Inga lektioner mina lärare var "gubbar" som fått sina körkort så att säga på "köpet" Men med en stor erfarenhet av mc åka. Men det är kanske fel att låta Gubbar å kärringar som inte har någon utbildning få lära ut sina gedigna kunskaper av att framföra en mc till dom som vill köra mc.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Så varför riktar man då bara in sig på den yngre generationen när många som du skriver "utdöingar" vistas i trafiken med en ibland förmodad dödslängtan beroende på deras körstil.
    Min fråga som jag egentligen ställde var hur man skulle kunna påverka så att det blir enklare och billigare att ta körkort. Om du tyckte att jag gnällde på någon grupp så var det inte min mening.
    Ove

  7. #7
    Dom som fick mc kort på köpet tog väl sitt kort före 74? Alltså för 40 år sedan. Dom yngsta av dom är väl i 60 års åldern idag och i den åldersgruppen är det sannorlikt väldigt få som kommer att köpa sig en mc om dom nu inte redan kör hoj. Så det problemet är borta om några år. Sen kan myndigheterna inte återkalla behörighet retroaktivt som är utfärdat enligt de regler som gällde då den behörigheten införskaffades.

    Åldras gör vi ju alla och det är egentligen inte bara för en åldring med nedsatt förmåga att sätta sig i en bil eller på en mc och köra. Sjukvården är ett filter och läkare har en SKYLDIGHET att "anmäla" till transportstyrelsens körkortsavdelning om en person oavsett ålder har sådana fysiska eller psykiska åkommor eller intar läkemedel i sådan dos att det utgör fara i framförande av fordon. Körkortet kan då återkallas. Detta borde ju också gälla för yngre personer med allvarligare ADHD och andra brister i impulskontrollen som oftast är väldokumenterad flera år tillbaka i tiden men det är väl inte politiskt korrekt att återkalla körkorten för de personerna. Även polisen meddelar transportstyrelsen då dom påträffar både äldre och yngre förare som uppenbart inte är lämpliga att ha körkort vilket föranleder att körkortsmyndigheten kräver läkarundersökning. Om en person omhändertas för "fylleri", LOB, tre gånger inom sex månader återkallas körkortet och rapporteras någon för ringa narkotikabrott och uppvisar en missbruksproblematik skrivs pm till körkortsmyndigheten som oftast återkallar körkortet.

    Jag vet av egen erfarenhet att dessa filter oftast funkar då en nära släkting blev av med sitt körkort då han fick epilepsi. En annan släkting blev senil och barnen meddelade läkaren om att farsan var olämplig som förare vilket ledde till körkortsindragning. Att ungarna sen fick mixtra med bilen för att gubben inte skulle köra i alla fall är en annan historia
    Så lagstiftningen för att få bort äldre OCH yngre farliga trafikanter finns alltså och som vanligt är det de fall där det brister som uppmärksammas. Filtret är dock inte hundraprocentigt och är i princip omöjligt att få helt vattentätt.

    Jag tror väl att den numera lite knöliga vägen att skaffa behörighet för olika fordon är ett sållningsinstrument för att sålla bort personer som inte har det som krävs för att framföra fordon på ett säkert sätt. Klarar man inte av att ta ett körkort är man inte lämplig som förare. Det ska alltså inte vara för lätt.

    Men folk kommer att köra ihjäl sig i framtiden också då den mänskliga hjärnan fortfarande lever kvar i en tid då vi som snabbast kunde färdas i 25 km /h med våra apostlahästar. Dåligt omdöme är också väldigt svårt att komma åt.
    Senast redigerat av RobbeS den 2012-11-10 klockan 01:16.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag tror väl att den numera lite knöliga vägen att skaffa behörighet för olika fordon är ett sållningsinstrument för att sålla bort personer som inte har det som krävs för att framföra fordon på ett säkert sätt. Klarar man inte av att ta ett körkort är man inte lämplig som förare. Det ska alltså inte vara för lätt.

    Men folk kommer att köra ihjäl sig i framtiden också då den mänskliga hjärnan fortfarande lever kvar i en tid då vi som snabbast kunde färdas i 25 km /h med våra apostlahästar. Dåligt omdöme är också väldigt svårt att komma åt.
    Att sålla bort personer som är olämpliga att köra är en delikat fråga. Men är det verkligen så att fler är olämpliga att köra MC än det finns olämpliga att köra bil? Jag tycker nog att kraven skulle vara likvärdiga för stollkörning med bil förekommer nog minst lika ofta som med MC.

    Men ändå: Det är krångligare, det är hårdare prov och mera restriktioner för dom som vill ta MC-kort. Dyrare också, bl.a. för att det ska vara uppkörning flera gånger. Är det så för att MC;n betraktas som ren leksak av beslutsfattarna?
    Ove

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag fick mitt A kort på köpet,är bara 55 idag,och skaffade en lite större moped på ålderns höst,som jag nu under fyra år har kört drygt 4.000mil, funkar bra tycker jag och ser inga problem med det,målsättningen är att klara av att köre den till minst tills jag är 80. Men jag kanske har det där sällsynta saken som kallas förstånd (eller inte)

    mitt körkort har A BE CE DE AM får inte plats mer på den raden
    Senast redigerat av klaus den 2012-11-10 klockan 10:29.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Att sålla bort personer som är olämpliga att köra är en delikat fråga. Men är det verkligen så att fler är olämpliga att köra MC än det finns olämpliga att köra bil? Jag tycker nog att kraven skulle vara likvärdiga för stollkörning med bil förekommer nog minst lika ofta som med MC.

    Men ändå: Det är krångligare, det är hårdare prov och mera restriktioner för dom som vill ta MC-kort. Dyrare också, bl.a. för att det ska vara uppkörning flera gånger. Är det så för att MC;n betraktas som ren leksak av beslutsfattarna?
    Nu är jag ute på virrvägar.
    Vem är egentligen behörig att framföra motorfordon? Är det inte de som visat sig ha tillräckliga kunskaper och även är med i nutiden.?
    Vad sägs om någon form av körkortsprov för oss äldre både bil och mcförare??????

Liknande ämnen

  1. Nya körkortsregler för MC 2013
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 19:45
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •