Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 45

Ämne: Begränsat kort

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Har man behörighet för fordonet man framför så är allt också okey.Har man det inte så är det med andra ord inte okey och leder till böter och kanske i värsta fall även till körkortsindragning på det körkort man redan har.
    Att framföra ett fordon med ett körkort som inte gäller för just fordonet får ingen polis att direkt jubla av lycka.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-08 klockan 22:53.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Edit: undrar om det inte är lika illa i lagens mening att olovligen köra ett fordon som man inte har körkort för, vare sig man kör obegränsad med begränsat kort eller begränsad/obegränsad med bara B-kort. Dock kanske polisen ser på det med blidare ögon om man de facto har MC-kort och inte bara bilkort.
    År hojen registrerad som strypt så är den. Alltså, tar man bort strypningen så är det ett olovligt fordon och kör man den så åker man dit oavsett körkort. Saknar man dessutom obegränsat A-kort så åker man på det också och det är egentligen som om du inte hade körkort alls.

    Men som Saarela säger - det stora problemet kommer om försäkrigen kommer in i bilden, det kan bli DYRT! Så mitt råd är som de andras: Ta´t lugnt och kör strypt tills du fått rätt kort och besiktiga sen ostrypt.
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har man behörighet för fordonet man framför så är allt också okey.Har man det inte så är det med andra ord inte okey och leder till böter och kanske i värsta fall även till körkortsindragning på det körkort man redan har.
    Att framföra ett fordon med ett körkort som inte gäller för just fordonet får ingen polis att direkt jubla av lycka.
    Att köra med fel kökortsbehörighet är väl bara en ekonomisk risk som inte är så stor, men påverkar väl också möjligheten till att få lämplighetsintyg senare, om man åker dit.

    Det är bara idioti att köra med strypningen borta.

    Tänk på ev försäkringsfrågor du själv kan råka ut för. Vid olycka och egen personskada får du inget annat än vanlig sjukskrivning. Skadar du någon annan så kan du få ersätta motparten i resten av ditt liv eftersom försäkringen inte gäller. Hojens försäkring gäller inte heller, även om den är betald.

    Det är ju samma sak som att inte ha något körkort alls.

    Om du inte klarar att köra med 35kw, så lägg av!!!!!!! Då är det inte själva mcåkningen du är intresserad av.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-11-08 klockan 22:38.

  4. #14
    Kör man ett fordon man inte har behörighet för så är brottet olovlig körning. Åker man fast en gång till blir det grov olovlig körning och straffet dagsböter. Böterna beräknas alltså efter inkomst. Om man blir av med körkortet för t.ex rattfylla eller fortkörning och ändå kör så blir brottet direkt grov olovlig körning.
    T.ex om en 15 åring som har behörighet för EU moppe trimmar moppen, som då blir en mc, och kör så är brottet alltså olovlig körning eftersom han saknar behörighet för att köra mc.
    Straffmässigt spelar det ingen roll om man kör trimmad moppe utan behörighet eller en stor buss.

  5. #15
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Du kan ju kontakta en verkstad med bromsbänk. I princip så kan man göra en trottelstopp hur man än vill, bara det finns ett intyg på hästarna och en beskrivning hur strypningen är utförd.

    Sen: Polisen är det minsta problemet. Problem är det om du kraschar på nåt eller på någon. Ganska säker på att, det första försäkringsbolaget kollar är att strypningen sitter i. Gör den inte det, ja då har inte du följt avtalet.

    Någon ska ju sen betala den drabbade och eftersom försäkringsbolaget är inte intresserad att pröjsa, så är det du utan körkort som blir det i slutändan.

    Förmodar att det billigaste är väl då att personen dör? Det är ju också lite svårt att hosta upp några miljoner ur fickan så det blir väl förmodligen att leva på existensminimum för resten av ditt liv.....
    Mycket bra uttryckt. Många yngre saknar omdöme och ditt sätt att resonera, Bernsvall, tycker jag tyder på att du är en sådan. Håll dig hellre hemma än kör hoj!

  6. #16
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??
    KTM 950SM

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??
    Tycker inte det är att ösa moralkakor över viss person, utan i det här fallet passas det på att upplysa om konsekvenserna.
    Visst har många av oss tummat på trafikregler genom åren, men dessa pekpinnar kanske kan vara till eftertanke för någon.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??
    Kör för fort ibland och skulle aldrig klanka på en förare som typ GR.

    Dom flesta som kör ostrypt är fullständigt omedvedna om konsekvenserna eller tänker inte på följderna. Dom frågorna brukar börja med nåt med polisen.

    Jag svarar alltid på frågan samtidigt som jag ALLTID påpekar om konsekvenserna av att köra utan körkort. Med det hoppas jag att man kan få åtminstone en person och tänka efter en gång till. Detta har jag gjort sedan 25 kw´s begynnelse....

    Dock är det första gången jag blivit kallad för moralpredikare

  9. #19
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??
    Nej, det är det inte. Jag vill inte ha en enda omdömeslös förare tillsammams med mig i trafiken. Det är inte upp till honom. Det är upp till oss andra att få honom att förstå att beteendet inte är acceptabelt.

    Jag tycker att folk själva ska få bestämma hur de vill leva sina liv utan att vi andra ska servera moralkakor, men i detta fall är jag gärna servitör.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-11-09 klockan 08:44.

  10. #20
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Det är väll Bernsvalls attityd som gör att reglen finns..........?
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

Liknande ämnen

  1. För kort för MC-kort?!
    Av Idutt i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 16:17
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 23:18
  3. Lättare att ta A-begränsat?
    Av rickythefox i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •