Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Begränsat kort

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6

    Begränsat kort

    Tjena! Jag körde upp igår och kuggade. Till 99% får jag ingen ny tid i år. Då jag bara är 21 år så blir det begränsat kort för mig nästa år. Så jag bara undrar om de finns något sätt att strypa en hoj till 35 kw och med ett knapp tryck få den till original igen. Vill inte köra och puttra på 35 kW känns kass då jag har en gsxr. Är de så att det är helt omöjligt att göra en sådan strypning är de lika bra att skita i att ta kortet och köra utan ? Eller ta ett begränsat och köra med full effekt? Tänkte om polisen stannar en. Mvh Pontus

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Om polisen av någon anledning skulle stanna dig utan körkort så lär det väl ta ännu längre tid innan man får detta körkort.Och om hojen inte är strypt med intyg ovanpå detta så lär ju inte det göra saken bättre.

    Den mest vanliga är strypbrickor i insuget mellan förgasare / insprutning och toppen.Kostnaden för dessa brickor beroende på modell är ca 1500 - 2000:-

    För övrigt tycker jag Trafikverket visat en stor hänsynslöshet när man likväl skulle kunna ha gett dessa körkortstagare för tung mc dispens på sina uppkörningar.

    Bilden nedan visar en version av dessa strypbrickor ...

    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-11-08 klockan 15:31.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Okej! Men du vet inget annan alternativ förutom brickor?. Säg att man tar ett begränsat kort. Stryper hojjen, får intyg och den tar bort dem och kör ostrypt. De måste ju se bättre ut?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om polisen av någon anledning skulle stanna dig utan körkort så lär det väl ta ännu längre tid innan man får detta körkort.Och om hojen inte är strypt med intyg ovanpå detta så lär ju inte det göra saken bättre.

    Den mest vanliga är strypbrickor i insuget mellan förgasare / insprutning och toppen.Kostnaden för dessa brickor beroende på modell är ca 1500 - 2000:-

    För övrigt tycker jag Trafikverket visat en stor hänsynslöshet när man likväl skulle kunna ha gett dessa körkortstagare för tung mc dispens på sina uppkörningar.

    Bilden nedan visar en version av dessa strypbrickor ...



    Okej! Men du vet inget annan alternativ förutom brickor?. Säg att man tar ett begränsat kort. Stryper hojjen, får intyg och den tar bort dem och kör ostrypt. De måste ju se bättre ut?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    35 kw kan spara dig mycket lidande också! De första åren på hoj är då man lär sig hur det funkar.

    /B

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Ska även finnas någon form av anordning som hindrar fullgas via gashandtaget.Om detta är tillåtet i Sverige vet jag däremot inte.

    Och det är ju klart att ett körkort på en i sin tur felaktigt strypt hoj är bättre än inget körkort alls på samma mc.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Okej. Får kolla vidare och se om jag hittar nått! tack för svaren.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Jag tycker personligen att dom istället skulle valt att låta alla som redan har fixat körkortstillstånd på obegränsad köra upp även efter dom nya reglerna.
    Jag har det bra, hade jag kuggat nu så fyller jag 24 i vinter så det hade löst sig ändå. Nu satte jag det ju dock.. :P

    Edit: undrar om det inte är lika illa i lagens mening att olovligen köra ett fordon som man inte har körkort för, vare sig man kör obegränsad med begränsat kort eller begränsad/obegränsad med bara B-kort. Dock kanske polisen ser på det med blidare ögon om man de facto har MC-kort och inte bara bilkort.

    Sen kan jag väl personligen tycka att det är lite oansvarigt att ge sig ut och köra en hoj man inte har behörighet för i vilket fall som helst, men det är vad jag tycker, du gör som du själv vill.
    Senast redigerat av Tjita1 den 2012-11-08 klockan 19:38.

  9. #9
    Du kan ju kontakta en verkstad med bromsbänk. I princip så kan man göra en trottelstopp hur man än vill, bara det finns ett intyg på hästarna och en beskrivning hur strypningen är utförd.

    Sen: Polisen är det minsta problemet. Problem är det om du kraschar på nåt eller på någon. Ganska säker på att, det första försäkringsbolaget kollar är att strypningen sitter i. Gör den inte det, ja då har inte du följt avtalet.

    Någon ska ju sen betala den drabbade och eftersom försäkringsbolaget är inte intresserad att pröjsa, så är det du utan körkort som blir det i slutändan.

    Förmodar att det billigaste är väl då att personen dör? Det är ju också lite svårt att hosta upp några miljoner ur fickan så det blir väl förmodligen att leva på existensminimum för resten av ditt liv.....

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Hur fungerar ett trottelstop? Är det lättare att plocka av efter bes?

Liknande ämnen

  1. För kort för MC-kort?!
    Av Idutt i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 16:17
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 23:18
  3. Lättare att ta A-begränsat?
    Av rickythefox i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •