Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 45

Ämne: Begränsat kort

  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har hört att försäkringsbolagen alltid går på fulleffektsversionen när försäkringen tecknas. Detta eftersom det varit så mycket fusk med folk som försäkrat som strypt hoj, medan den i själva verket varit med full effekt.

    Om detta stämmer så är det inte en försäkringsfråga utan snarare en körkortsfråga. Det skulle alltså bara vara Polisen som bryr sig och att motorcykeln är fullt försäkrad precis som en ostrypt.

    Har ingen aning om det jag hört är riktigt eller en av många skrönor som florerar i ämnet. Kanske olika bolag har olika syn på saken?
    Lusläser man försäkringsvillkoren så finns det nog en punkt där det står att försäkringen endast gäller om fordonet är i föreskrivet skick, dvs besiktigat och påställt, föraren nykter och innehavare av rätt behörighet för att föra fordonet. Om man endast har begränsat kort men ändå kör tung mc så har man ju inte rätt behörighet. Om den dessutom är besiktigad som begränsad men i verkligheten är tung så faller det ju även där. Sen kan säkert fb göra olika bedömningar från fall till fall då även de måste bevisa avtalsbrott och en ev process kan bli dyrare än att betala ut ersättningen.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Lusläser man försäkringsvillkoren så finns det nog en punkt där det står att försäkringen endast gäller om fordonet är i föreskrivet skick, dvs besiktigat och påställt, föraren nykter och innehavare av rätt behörighet för att föra fordonet. Om man endast har begränsat kort men ändå kör tung mc så har man ju inte rätt behörighet. Om den dessutom är besiktigad som begränsad men i verkligheten är tung så faller det ju även där. Sen kan säkert fb göra olika bedömningar från fall till fall då även de måste bevisa avtalsbrott och en ev process kan bli dyrare än att betala ut ersättningen.
    Vid en allvarligare olycka brukar ju polisen ta in hojen för en teknisk undersökning och då kan det framkomma att den är ostrypt. Då har ju försäkringsbolaget svart på vitt.

  3. #33
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Ellerhur, sporthoj är kanon!
    Precis, Sporthoj.com är ren rock`n`roll.

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av withberg Visa inlägg
    Ett tips är att med de nya A2 reglerna så får du bara strypa hojar till max hälften av dess originaleffekt (=70kw/2=35kw). Så för att ens kunna hävda att du kör lagligt om du skulle bli stoppad av polisen så blir det svårt att köra en GSXR, då den per automatik har högre originaleffekt än 70kw.

    Givetvis är det synd om alla som inte hinner ta körkortet iår (som är under 24), men reglerna har funnits där hela tiden, det har inte kommit som någon chock, planerar man så går det att hinna. Började själv övningsköra iår i maj/juni hade inga som helst problem med att ta körkortet i tid.
    Jajustja, så var det ju också. En GSX-R750 av årsmodell 99 och nyare kan man inte strypa enligt dom nya reglerna.
    Få se vad dom gör med dom äldre modellerna. I teorin så ska dom kunna strypas eftersom deras ursprungseffekt är strypt(dom gjorde så ett tag pga försäkringskostnad)

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bernsvall Visa inlägg
    Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.
    Jag kan inte svara på din fråga men tycker att du kommit in på ett bättre spår!
    Ove

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Bernsvall Visa inlägg
    Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.
    Känns bra för mig också (hittade ingen tummenupp, så kika på den såhär )

    KTM strypta till 25kw har en enkel procedur med strypningarna, pluggar in en dator och stryper ner den. En KTM verkstad har den datorn/programmet. Torde då också komma en för 35kw.
    Vill man sen ha tillbaka till ursprungseffekten efter besiktningen(det vi predikar om att inte göra) så pluggar man in den igen.....

    Annars om du vill köra 35kw, så har du en evighetsmaskin och faktiskt en liten wheelikärra i XT660X. Ligger orginal precis på gränsen 35kw. Tyvärr verkar dom hojarna om man vill betala bara typ 25´,redan nu vara hårdvara på marknaden.

  8. #38
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Bernsvall Visa inlägg
    Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.
    Verkar vara en bra plan tycker jag! Jag tror att en schysst hoj kan ha rätt bra prestanda som strypt också. Och det går fortare än du tror så får du ta bort den igen.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Verkar vara en bra plan tycker jag! Jag tror att en schysst hoj kan ha rätt bra prestanda som strypt också. Och det går fortare än du tror så får du ta bort den igen.
    En hoj som klarar begränsat kort utan trassel är ju Honda nx650 Dominator. En ganska pigg allroundhoj. Har själv haft en sådan i 5 år.

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En hoj som klarar begränsat kort utan trassel är ju Honda nx650 Dominator. En ganska pigg allroundhoj. Har själv haft en sådan i 5 år.
    Nja, ganska trött skulle jag vilja säga

    Förgasare och ca 29-30kw är en jättestor skillnad i rapphet tex mot en XT660 med insprutare och 35kw.

Liknande ämnen

  1. För kort för MC-kort?!
    Av Idutt i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 16:17
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 23:18
  3. Lättare att ta A-begränsat?
    Av rickythefox i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •