Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Teknisk information om motorcyklar

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Teknisk information om motorcyklar

    Hej,

    För att hålla forumet i liv samt att öka medlemmarnas tekniska kunskaper om motorcyklar så tänkte jag starta en tråd där vi tekniskt sett går igenom hur en motorcykel fungerar.
    Det skall vara på en övergripande och enkel nivå så att vi som inte kan något om motorcyklar ska kunna hänga med. Jag vet att det finns säkert många hemsidor om detta men tycker att vi ändå drar igång detta?

    Börja med att beskriva hur bensinen rinner igenom tanken till förgasaren/förgasarna och dess transport till cylindrarna/cylindern.


    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Till att börja med: Rinner, sugs eller trycks? När jag ryckte bränsleslangen på min gammelhoj rann soppan ut men på Teneren kommer det ingenting.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Bra Molgan, sätt bollen i rullning :-)

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Jag är övertygad om att majoriteten på forumet inte känner till hur en mc fungerar. Säkert finns det hemsidor som förklarar det bra men tycker detta är en väsentlig del av mckörning som är värd att lyftas fram i vintermörkret.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag tycker Hondamannen har helt rätt!
    Jag har i huvudsak lärt mig genom tre källor: Monarks MC-Skola, MC-Nytts långa serie om mc-teknik författad av Åke Wremp(?) samt Teknos MC-Reparationer. Motsvarande grundutbildning är inte så lätt att hitta. Dock kanske Forum-inlägg är en knepig form?

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Bränslet kan transporteras från tanken till den anordning som blandar drivmedel med luft på två sätt: Endera genom självtryck (gravitation) eller med en bränslepump. Det senare alternativet förekommer både på motorer med förgasare och insprutning medan självtryck endast förekommer vid förgasarmotorer. Finns ingen pump, måste bränsletankens undersida vara belägen högre än den anordning som ska försörjas med bränslet.
    Bränslepumpar drivs oftast elektriskt men mekaniska förekommer också, drivna av en kamanordning någonstans i motorn eller genom länkning från bakfjädringen.
    Någonstans på vägen mellan tankens påfyllning och bränsle/luftblandaren, finns alltid ett eller flera filter som ska hindra smutspartiklar från att täppa igen förgasarmunstycken eller insprutare. Sådana filter kan endera rengöras eller är av engångstyp som byts ut.
    En del bränslesystem har en liten kopp någonstans (ofta direkt under bränslekranen) som avskiljer vatten från bränslet, något som förhindrar motorstörningar.
    De flesta mc som inte har bränslepump, har någon form av bränslekran i anslutning till tanken. Förr kunde man oftast välja Av/På/Reserv men numera styrs de oftast av en undertrycksslang från insug/förgasare. En sådan kran öppnar automatiskt då motorn startas men har också ett läge "PRI" där bränslet flödar oavsett motorn är igång eller ej - detta är till för start när motorn inte startats på länge.

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    En förbränningsmotor är beroende av att få en precis blandning bränsle/luft. Får den för mycket bränsle (fet blandning) blir den svårantänd, motorn mister kraft, motoroljan späds med bränsle och bränsleförbrukningen blir hög. För lite bensin i förhållande till luften (mager blandning) ger risk för självantändning (spikning/knackning), hög motortemperatur, "förgasarskott" och tvekan vid pådrag.

    Blandningen sköts numera på ett av två sätt: Förgasare eller insprutning.
    Gemensamt för båda är att luften sugs in genom ett rör beroende på det undertryck som skapas ovanför (fyrtaktare) eller under (tvåtaktare) kolven då den rör sig i cylinderloppet.
    Båda metoderna har, förutom möjlighet att variera gaspådraget, delsystem för särskilda behov. Alla har lösningar för tomgång, kallstart (vid kall motor kondenseras bränslet på väg in i motorn varför blandningen behöver vara fetare) och hög belastning/snabba gaspådrag.
    Gemensamt är också att luften behöver renas innan den släpps in i motorn. Damm och smuts innehåller slipande partiklar och motorns livslängd påverkas starkt av hur mycket elände som släpps in. Förr saknade ofta sportmaskiner egentligt luftfilter. Vid såna arrangemang krävs minst ett metallnät i inloppet till förgasaren för att inte eventuella förgasarskott ska kunna tända eld.

    Mer om förgasare o insprutning följer då jag får tid.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Tack Guzzi-Leif för din insats och hoppas att du fortsätter skriva!

  9. #9
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Rensning av tråd

    Jag brukar i princip aldrig gå in och rensa i trådar. En del tycker att moderatorer ska gå in oftare och andra mer sällan. Denna tråden spårade dock ur ganska omgående varför många inlägg raderats efter anmälan från forummedlemmar. Jag föreslår att den som vill diskutera om teknikkunniga är bättre mc-förare startar en egen tråd och inte diskuterar ämnet här, i denna tråd.

    Påminner om vikten att hålla sig till ämnet. Om en tråd ändå får en glidning och någon påpekar att det börjar bli OT, så måste vi ta oss i kragen och ta ansvar för att tråden får styrfart igen. Om det som är OT är intressant, så starta då omedelbart en ny tråd istället.

    Låt nu tråden handla om teknik och inget annat.

    ///Jonas

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om vi säger så här, så är det två saker som det oftast manipuleras med.
    1. Tillförsel av bränsle-luft.
    2. Avgaserna.
    Här har vi nu bränsle för otaliga diskussioner.

Liknande ämnen

  1. teknisk fråga
    Av glidare i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 23:35
  2. Motorcyklar i skottlinjen
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 05:57
  3. Program på TV om motorcyklar
    Av Nible i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 12:21
  4. PLUS ikväll om motorcyklar!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 23:34
  5. Vajerräcken och motorcyklar
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •