Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Bokstäver (vad betyder beteckningarna)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3

    Bokstäver (vad betyder beteckningarna)

    Hej!
    Jag har precis tagit mitt mc-körkort och försöker klura ut vilken motorcykeltyp som ska bli min första. Det är en djungel därute av märken, former, storlekar och motorer. Jag har försökt klura ut var bokstäverna står för så att jag lättare kan sortera ut den typ av motorcykel jag skulle vilja provköra bara för att ha någonstans att börja men får inte riktigt rätt på det.

    Vad betyder egentligen GS, vad skiljer det från GSX och GSF? Vad står NC för hos Honda NC 700 (t.ex) och Yamaha XJ6 eller FZ1?

    Jag hoppas jag har hittat rätt forum att lägga frågan i, annars får ni säga till.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Skrikmetal Visa inlägg
    Hej!
    Jag har precis tagit mitt mc-körkort och försöker klura ut vilken motorcykeltyp som ska bli min första. Det är en djungel därute av märken, former, storlekar och motorer. Jag har försökt klura ut var bokstäverna står för så att jag lättare kan sortera ut den typ av motorcykel jag skulle vilja provköra bara för att ha någonstans att börja men får inte riktigt rätt på det.

    Vad betyder egentligen GS, vad skiljer det från GSX och GSF? Vad står NC för hos Honda NC 700 (t.ex) och Yamaha XJ6 eller FZ1?

    Jag hoppas jag har hittat rätt forum att lägga frågan i, annars får ni säga till.

    Tack på förhand!
    Bokstäverna betyder olika beroende på fabrikat, så det måste kollas för varje maskin.
    Jan-Olov

  3. #3
    Ett tips är att inte försöka läsa ut så mycket av bokstäverna. Välj vilken typ av maskin du vill ha, touring, sport, äventyr, custom osv och kolla vilka som tillverkar sådana maskiner. T.ex om du vill ha en sk "äventyrsmaskin" så tillverkar i princip alla fabrikat en sådan modell men dom har oftast ett namn typ Varadero, Explorer, Adventure och Tiger. På sportmaskiner däremot är det oftast en massa X, G, Y och f i alla möjliga och omöjliga kombinationer.
    Jag brukar googla på namnet och sedan kolla googles bildfunktion för att se hur maskinerna ser ut.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Jag kan en du frågar om! NC står för New Concept!

    /En annan nybliven körkortsinnehavare

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    )Ofta kan det ändå vara så att t ex ett F i namnet står för kåpa och N för kåplös, men det är inget generellt.

    Skillnaden mellan GSX och GSF hittar du på Suzukis hemsida, men den förra är alltid sportigare än den senare. GS stod i tidernas början för att motorn var 4cylindrig, men det hittar du bara hos Suzuki med. Då betydde också X att den hade 4 ventiler per cylinder... Nu har det försvunnit och det är mer bara en beteckning på familjen.

    Sport: GSXR, YZF, ZX, CBR, RSV...
    Vanlig: GSF, CB, Z, FZ...
    Custom: VL, VN...

    Själv väljer jag hoj genom att sätta upp ett antal krav jag vill att den ska uppfylla, snarare än att snöa in på typ. Det kommer ju som en följd av vad jag vill göra... Mina krav är tyvärr ganska breda så jag skulle behöva flera hojar, har hittills slutat med att jag kör sporthoj på grus och liknande....

    Finns dock nästan hur många trådar om att välja hoj som helst, på diverse forum så läs på själv och köp Bike katalogen eller liknande. Ofta missar man de roligaste hojarna om man bara tittar på mest sålda

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Senast redigerat av Jåke den 2012-11-06 klockan 09:41.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Gå efter känslan "Den ser snygg ut!" och provkör den. Annars kan du göra som jag: köpa hojar du tycker är fula. Jag sitter bäst på dem jag tycker är gräsligt fula nånstans.

  7. #7
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Köp aldrig en ny hoj som första mc. Brukar ta ett tag innan man vet vad man vill köra, så det är bättre o prova runt på bättre beggade hojar som man inte förlorar allt för mycket på när man byter.
    Våga vägra "Hen"!!

  8. #8
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Bikekatalogen som Jåke tipsar om vill jag också verkligen tipsa om, låna äldre nummer på bibloteket! Ges ut 1 gång per år.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Tack för alla svar! Jag trodde ett tag att jag skulle behöva sitta med näsan i en massa manualer och specifikationsbeskrivningar men jag tror jag får ta min körlärares råd: "Sluta tänk och kör!"

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Skrikmetal Visa inlägg
    Tack för alla svar! Jag trodde ett tag att jag skulle behöva sitta med näsan i en massa manualer och specifikationsbeskrivningar men jag tror jag får ta min körlärares råd: "Sluta tänk och kör!"
    Ett riktigt bra råd!
    Ove

Liknande ämnen

  1. Svårt med bokstäver
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-12-13, 09:31
  2. Vad betyder D I S G på utbildningskortet?
    Av petrho i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 12:47
  3. Markeringar på fälgar, vad betyder dom?
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •