Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 34 av 34

Ämne: Dieselmotorer

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Det finns för och nackdelar med alla bränslen.
    Vad man kan konstatera är att oljan kommer att ta slut.
    Oljan går troligtvis inte att ersättas av ett bränsle utan en mängd olika.
    Dieseln fördel är att koldioxidutsläppen är lägre men kväveoxidutsläppen högre, ett mindre förädlat bränsle än bensin.
    Bensin är renare ur partikelsynpunkt än diesel.
    E85 ett förnybara bränsle förutom de 15 % bensin det innehåller.
    Fördel förnybart till stor del.
    Gas oftast fosilbaserat vilket innebär att det inte är förnybart, finns även förnybar gas.

    Ett stort problem med fossila bränslen är den påverkan de har på klimatet.

    Det finns en massa andra för och nackdelar med de bränslen som jag räknade upp.
    Min fråga till dig Hondamannen ärvarför började du fundera på en dieselmotor till en hoj? Är nyfiken på det.
    Finns ytterligare ett bränsle som kan kallas för diesel, men är inte det från början utan det är gas som på något sätt kondenseras. Namnet är Ecopar och klassat som mycket miljövänligt, men är ju då lite dyrare.

  2. #32
    Hondamannen
    Gäst
    cy2, återkommer om detta men inte just nu.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Min fråga till dig Hondamannen ärvarför började du fundera på en dieselmotor till en hoj? Är nyfiken på det.
    Jag kan inte svara för Hondamannen, men har också funderat.

    Den känslan som många pratar om när det gäller lågvarvade motorer i glidare tror jag att jag skulle finna i en dieseldriven, encylindrig hoj. Jag körde en massa olika maskiner i ungdomen och det var stor skillnad på karaktär mellan dieslar och bensin/fotogenmotorer - förgasarmotorn mjuk och följsam och dieseln råstark och tvär och det gör att man kör dom på olika sätt. Svårt att sätta ord på.

    Jag har bara provkört rysshojar som har traktorkaraktär när det gäller motorn och hade skitkul. Jag skulle gärna prova att köra en dieselhoj som jämförelse. Risken är att jag blir fast....
    Ove

  4. #34
    Hondamannen
    Gäst
    Jag är inte ett dug faschinerad av dieselmtorer men jag tycker om allt och alla kombinationer som är lite udda :-) automathojar, fotkoppling och handväxel, tvåtaktsmotorer. Jag tycker att dieselmotorer är lika miljövänliga som tvåtaktsmotorer med skillnaden att dieselmotorer drar hälften så mkt bränsle som en tvåtaktsmotor. En tvåtaktsmotor med dagens teknologi går säkert att få ner förbrukningen på. Så vitt jag vet så har vespa återinfört tvåtaktsmotorer i sitt modellprogram och det visar ju på att de går att få igenom tvåtaktsmotorer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •