Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: Dieselmotorer

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    Ove vad tror du att det händer med partikelfiltret när det blir dags att byta filtret. Dieselmotorer har höga utsläpp av kväveoxider.


    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om dieseln är rätt justerad så den inte ryker och helst är utrustad med partikelfilter - ja absolut!

    Den drar mindre volym bränsle = använder soppan bättre. Den kan lätt köras på alternativbränslen som rapsolja och t.o.m. frityrolja som renats och fixats till litegrann. Luktar lite pannkaka men det är ju gott!

  2. #22
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja den där tiger dieseln har jag sett Och den där Ducati diesel har inget med motorn att göra finns ju jeans som heter diesel.

    http://www.dieselbike.net/currentcon...onversions.htm
    Som det kan bli när man är trött och läser för lite.: tankevurpa det blir så ibland

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ove vad tror du att det händer med partikelfiltret när det blir dags att byta filtret. Dieselmotorer har höga utsläpp av kväveoxider.
    Bra frågor - med andra ord - jag har inget svar för jag funderar själv i samma banor.

    När det gäller partikelfiltret antar jag att det går till förbränning och då blir det att restprodukterna hamnar i ett annat större filter.

    Kväveoxider bildas vid förbränning i hög temperatur. Vad gör egentligen katalysatorerna? Kolmonoxiden förbränns och blir till koldioxid. Men vad händer mer? Vilka gaser tillverkas egentligen i katten? Vad är miljövinsten när reningen kostar mera energi, typ 0,1 - 0,2 liter/mil? Det som skickas in kommer också ut fastän i en annan form.
    Eftersom dieseln drar mindre volym tror jag att det blir en vinst för miljön bara av den anledningen.

    Många frågetecken, men jag har försökt få svar på dessa frågor och svar har uteblivit.
    Ove

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Som det kan bli när man är trött och läser för lite.: tankevurpa det blir så ibland
    Ha ha ja men jag reagerade också när jag läste om den första gången,va diesel men så sen att det inte var det

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Visserligen en trike,men är väl en hoj det med,och dieselmotor.Håll till godo


    http://www.youtube.com/watch?v=9-7QNvIxQTs

  6. #26
    Hondamannen
    Gäst
    Partikelfiltret antingen förbränns eller deponeras, med andra ord ingen större vinst. Dieselmotorer har mer kväveoxidutsläpp än bensinmotorer samtidigt tror jag inte att alla partiklar fast i filtret. Kostnadsmässigt kostar det runt 20 000 kr att byta ut ett partikelfilter så där försvann det ekonomiska fördelen.

    Diesel, etanol med mera är bra gimmick som staten har dragit igång för att gå ifrån det ensidiga användandet av bensin. Med nuvarande teknik så tror jag att gasmotorer går renast.



    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bra frågor - med andra ord - jag har inget svar för jag funderar själv i samma banor.

    När det gäller partikelfiltret antar jag att det går till förbränning och då blir det att restprodukterna hamnar i ett annat större filter.

    Kväveoxider bildas vid förbränning i hög temperatur. Vad gör egentligen katalysatorerna? Kolmonoxiden förbränns och blir till koldioxid. Men vad händer mer? Vilka gaser tillverkas egentligen i katten? Vad är miljövinsten när reningen kostar mera energi, typ 0,1 - 0,2 liter/mil? Det som skickas in kommer också ut fastän i en annan form.
    Eftersom dieseln drar mindre volym tror jag att det blir en vinst för miljön bara av den anledningen.

    Många frågetecken, men jag har försökt få svar på dessa frågor och svar har uteblivit.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Partikelfiltret antingen förbränns eller deponeras, med andra ord ingen större vinst. Dieselmotorer har mer kväveoxidutsläpp än bensinmotorer samtidigt tror jag inte att alla partiklar fast i filtret. Kostnadsmässigt kostar det runt 20 000 kr att byta ut ett partikelfilter så där försvann det ekonomiska fördelen.

    Diesel, etanol med mera är bra gimmick som staten har dragit igång för att gå ifrån det ensidiga användandet av bensin. Med nuvarande teknik så tror jag att gasmotorer går renast.
    Att etanol och andra förnyelsebara bränslen skulle vara en gimmick? Nejdu, se bara hur priset på petroleumbaserade bränslen sticker iväg vid minsta störning i produktion eller transport, och det kommer bara att bli värre.

    Gasmotorer kan vara väldigt rena, vätgas ger koldioxid och rent vatten som restprodukt. Hur det är med gasol och metan osv. kan jag inte.

    En fråga som jag bara får konstiga svar på är vad som kommer ut ur katalysatorerna. Eftersom det går åt mera bränsle kan jag inte få in i min skalle att det ska bli mindre avgaser så jag undrar vad restprodukterna egentligen är för skit. Jag tycker nämligen det är bättre när gifter luktar än när de är luktfria.
    Ove

  8. #28
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Visserligen en trike,men är väl en hoj det med,och dieselmotor.Håll till godo


    http://www.youtube.com/watch?v=9-7QNvIxQTs
    Är du säker på att det inte är en traktor?

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Är du säker på att det inte är en traktor?
    Ja håller med om att det ser ut som en traktor.Men ska ju föreställa en trike med cummins diesel

  10. #30
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Det finns för och nackdelar med alla bränslen.
    Vad man kan konstatera är att oljan kommer att ta slut.
    Oljan går troligtvis inte att ersättas av ett bränsle utan en mängd olika.
    Dieseln fördel är att koldioxidutsläppen är lägre men kväveoxidutsläppen högre, ett mindre förädlat bränsle än bensin.
    Bensin är renare ur partikelsynpunkt än diesel.
    E85 ett förnybara bränsle förutom de 15 % bensin det innehåller.
    Fördel förnybart till stor del.
    Gas oftast fosilbaserat vilket innebär att det inte är förnybart, finns även förnybar gas.

    Ett stort problem med fossila bränslen är den påverkan de har på klimatet.

    Det finns en massa andra för och nackdelar med de bränslen som jag räknade upp.
    Min fråga till dig Hondamannen ärvarför började du fundera på en dieselmotor till en hoj? Är nyfiken på det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •