Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Utredning: väja för cyklister

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Utredning: väja för cyklister

    Det finns en artikel på Bikes hemsida som handlar om att förare av fordon ska väja för cyklister samt att dessa cyklister ska få cykla MOT trafiken.

    Det finns redan en lag sen urminnes tider att förare av fordon SKA väja för cyklister på cykelöverfarter men att de ska få cykla MOT trafiken tycker jag är en riktigt dum idé för det är ju ett fordon de sitter på fast skattebefriat.

    Vad tycker ni om förslaget? Bra? Dåligt?

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Skit, det är ett lika smart drag som den lagen som ger gångtrafikanter företräde vid övergångsställe.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Men vad i hela friden, vill dom med flit decimera antalet cyklister? Det kommer garanterat leda till fler olyckor!

    För varje år så tycker jag att man får fler och bättre anledningar till att själv köra där så lite andra människor som möjligt kör, för jag litar inte på folk. Att utgå från att alla andra trafikanter är idioter har hjälpt mig att hålla mig olycksfri i trafiken sen 2003 (dvs då jag började övningsköra för B-kortet).

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    Men vad i hela friden, vill dom med flit decimera antalet cyklister? Det kommer garanterat leda till fler olyckor!
    Snart får man väl läsa att motorcyklister ska köra mot trafiken, ett sätt att minska antalet mc-förare.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Snart får man väl läsa att motorcyklister ska köra mot trafiken, ett sätt att minska antalet mc-förare.
    Men det funkade bra i Matrix ...

    http://www.youtube.com/watch?v=eF9AC2Ce2ow

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Snart får man väl läsa att motorcyklister ska köra mot trafiken, ett sätt att minska antalet mc-förare.
    Inget hade förvånat mig...

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag säger bara Sverige,sverigeMassa folk som sitter med huvet under armen lågt ifrån verkligheten med fet lön.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Har kommit fler och fler lagar som ger bilister o motorcyklister massa skyldigheter gentemot gående och cyklister! Är de som bestämmer inte trafikanter själva. Har de missat att se hur dem går ut/cyklar ut mitt framför en utan att se sig om. Händer nåt då är det vårt fel. Då behövs väl inte fler idiotiska bestämmelser som gör det legitimt att cykla hur dem vill!! När ska dem ta ansvar för sin del i trafiken?? Varför inte bara bestämma rakt av att cyklister får köra mot rött, behöver aldrig bry sig om stopplikt/väjningsplikt osv de har ju företräde i alla situationer ändå.....

  9. #9
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Helt otroligt, det är ju fullständigt livsfarligt att cykla mot trafiken. Även om man skulle få enligt lag hade det inte gjort det mindre farligt...väldigt korkat...
    Don't grow up, it's a trap!

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Japp, nån har redan testat regeln. Skulle hämta dottern som var på fest men först affären. Svänger in på en väg utan gatubelysning. Drar på upp till ca 60 blås och vad ser jag mitt framför bilen om inte en tjej på cykel UTAN BELYSNING ELLER REFLEXER på fel sida om vägen cyklandes MOT trafiken? Jag tror aldrig bromsarna fått jobba så hårt som i kväll just då. Till råga på allt hade hon sin mamma (!) på rätt sida om vägen, också hon utan både belysning och reflexer. Och så klart får man möte så jag kunde inte tända helljuset heller. En snabb helljusblink och tutade på dem för att uppmärksamma det idiotiska med att cykla i mörker utan reflex eller belysning. Som vanligt när det gäller svensson: i mörka kläder.

    Det var en förbaskad tur för dem att jag hann bromsa ner farten snabbt och väja samt hålla bilen någorlunda undan från bilisten jag mötte. Vi fyra möttes på samma plats!

Liknande ämnen

  1. Även cyklister måste lugna ner sig.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •