Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Obalans i drivpaket?

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Obalans i drivpaket?

    När jag nu har bytt framhjul och drivpaket har jag fått obalans i hojen. Framhjulet blev balanserat vid däckbytet (killen där körer mc själv). Känns mer som bakhjulet inte är runt. Kan det ha blivit obalans i drivpaketet? Drev och kedja går ju runt. Märks faktisk mer vid 60 km/t än vid 90……
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Om du är säker på att framhjulet verkligen är i balans så kan du ju utesluta detta och koncentrera dig mer på bakhjulet.Sitter dreven som de ska och hur snurrar kedjan.Har du centralstöd eller depåstöd så kan du ju ställa hojen på detta och studera hur hjulet med drivpaket uppför sig när rotationen ökar.Ställ gärna hojen mot en vägg under testet om olyckan mot alla ods skulle vara framme så kommer inte hojen någonstans.

  3. #3
    Hur kommer obalansen? Är det fram eller bak?

    Om fram:
    Om du kör cirka 80 km/timmen och släpper styret(eller håller löst i den)....börjar styret kasta efter ett tag?

    Om ja, fel på däcket, eller att den sitter inte riktigt ute på fälgen.
    Det senare kan du kolla genom att följa däcket mot fälgkanten på båda sidor. Brukar finnas en rand som ligger strax utanför fälgen, annars får du ta ett annat riktmärke.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Som Saarela säger: Fel påsatt eller också fel på däcket. Upp på centralstödet och snurra och kolla om det går rakt i sidled + att det inte rör sig upp och ner i slitbanan. Det problemet har jag haft när jag fått däck monterade på Stora Firman med dom stora annonserna. Bytte till leverantör med liten verkstad och mycket kunskap.

    Är balanseringen gjord med maskin? I så fall inget att lita på för jag har inte sett något bra resultat av detta. Däremot om man håller hjulet i axeländarna och låter det snurra till sig har alltid funkat bra för mig. Alltså, gjorde inte balanseringen själv men gummigubben var suverän på på det.

    Aha! Läste inte ordentligt först. Framhjul: Palla upp så att hjulet är fritt och rakt. Se till att inte bromsen spökar till det - ev. demontera oket. Sen är det bara att kolla och balansera.
    Senast redigerat av Ove den 2012-10-31 klockan 16:51.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    När jag nu har bytt framhjul och drivpaket har jag fått obalans i hojen. Framhjulet blev balanserat vid däckbytet (killen där körer mc själv). Känns mer som bakhjulet inte är runt. Kan det ha blivit obalans i drivpaketet? Drev och kedja går ju runt. Märks faktisk mer vid 60 km/t än vid 90……
    Kan nog garantera att du fått ett sk.kängurudäck. Typiskt är att det hoppar mera vid 60km än när du kör fortare.
    Brukar inte gå att balansera ett däck då, för det är inte runt. Troligen ligger det inte exakt rätt på fälgen. Att det skulle bero på drivpaketet kan du nog bortse ifrån. Kolla efter en rand på däcket som brukar vara där fälgen skall ligga. Det skall vara samma avstånd runt om på bägge sidor. Om du har samma avstånd, så återstår bara att balansera.

  6. #6
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Okay, då får jag konsentrera mig om framhjulet och glömma drivlinjan. Ska kolla i morgon.
    (Gott hojen står inne i värmen..........)
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Okay, då får jag konsentrera mig om framhjulet och glömma drivlinjan. Ska kolla i morgon.
    (Gott hojen står inne i värmen..........)
    Jag brukar lägga om mina däck själv och har fått känguruvarning några gånger. Då har det berott på att jag inte haft på tillräckligt med smörja då jag lagt på det nya. En del däck är ganska jäkliga att få att ligga rätt på fälgen, så man kan få fylla luft och släppa ut och kränga lite här och där, ibland flera gånger, för att få det rätt.
    Jag brukar fylla upp däcket med 4-5 kg tryck utan att ha ventilen i för att kunna snabbt släppa ut luften igen.
    Som sagt för lite smörja vid monteringen är ofta felet vid omläggning. Har man ingen monteringssmörja, så funkar flytande tvål mycket bra.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hur gick det? Fann du felet?
    Ove

  9. #9
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Njaaa.....
    Däckkillen har fått däcket tillbaka och ska kolla det. Han har fullt upp med folk som ska ha på dubbdäck så mitt mc-däck har låg prioritet. (Man måste ju vara ödmjuk med bara ett däckverksted på 3 mils radie....) Han mente det kunne väre noe fel med däcket - kanske lite tuft att erkänna att han kan ha gjord nåt fel..................
    Senast redigerat av rolfmm den 2012-11-09 klockan 17:01.
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Mycket prat om obalans i däck, det verkar ju rätt i alla fall.
    Så kan det egentligen bli obalans i drivpaketet?




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Drivpaket
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 12:44
  2. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Drivpaket, ny fälg
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 12:44
  5. Drivpaket.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •