Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Ruta eller inte på Shadow?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Personlig smaksak, beroende på vad man vill ha ut av körningen. Det här är min personliga åsikt efter att ha kört MC-scooter (kåpor och vindruta ala maximus) och sedan bytt till custom:

    Under 70km/h - meh...kan klara sig utan ruta, men det är lite bekvämare med ändå...
    Allt över 100km/h - ruta, om man inte vill ha ett styrketräningspass med på köpet var gång du kör motorväg.
    Ha ha . . .styrketräning! Var det det jag höll på med? Hade grymt ont i armarna och axlarna :-)

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Skaffa ruta!!! Det är inget att tveka om och speciellt inte i den klimatzon du bor i.
    Ja, klimatet känner du ju till :-) Sista svängen var det 4 grader och dimma . .

  3. #13
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Kör utan ruta på min Shadow, tycker vinden hör till Men man kanske tröttar på den, fick en ruta till hojen men har inte satt på den och förra ägaren hade aldrig heller använt den. Tycker inte det är problem att hålla 110km/h utan ruta, men det kan hända att jag någon gång kört lite fortare än så... och då blåser det ganska bra
    Don't grow up, it's a trap!

  4. #14
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    ruta är bra och ha, men man behöver inte nödvändigtvis en skyltfönster.
    Vill man ha bort den turbulenta vinden så räcker det med en liten ruta (vilket jag föredrar)
    Men har du möjlighet så prova hur det känns att köra med olika storlekar (en stor ruta går att göra mindre,värre med den lilla att fixa den större)
    Haha skyltfönster den var bra..

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Kör utan ruta på min Shadow, tycker vinden hör till Men man kanske tröttar på den, fick en ruta till hojen men har inte satt på den och förra ägaren hade aldrig heller använt den. Tycker inte det är problem att hålla 110km/h utan ruta, men det kan hända att jag någon gång kört lite fortare än så... och då blåser det ganska bra
    För att belysa ämnet lite mera, så vill jag framhålla rutans förmåga att skydda mot det drag som kan uppstå runt halsen. Speciellt om man kör flera timmar i minusgrader. Hur klär sig snöskooteråkarna när det är kallt ? Antar att de har ruta som håller undan fartvinden.

    Hårt regn med stora droppar eller hagel utan ruta ...usch i 110 knyck. Med, OK.

  6. #16
    Jag har upptäckt att drag i nacken är en kombination av ruta OCH hjälm. Med min gamla Biltemahjälm var det rena orkanen bak i nacken med rutan i högsta läget (ställbar på FJR) men en skön fläkt med den nya Shoei hjälmen.
    Nu kör jag endast med rutan i högsta läget vid regn eller då det är kallt. En varm sommardag får fartvinden gärna träffa rätt i bröstet och svalka lite.

  7. #17
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Skall du ha ruta så måste det vara rätt ruta. Rätt för din hoj och din längd. Ruta skyddar visserligen mot väder och vind, men det kan uppstå väldig turbulens bakom rutan om du har lite otur. Turbulens som bullrar och slår på ett otrevligt sätt.

    Olika hojmodeller är olika bra i det här avseendet.

    En större ruta är, som någon redan har antytt, inte nödvändigtvis bättre än en mindre. Det kan bli så illa att luftvirvlarna blir värre då. Det finns de som monterar en mindre ruta, eller t o m tar bort rutan på en del modeller, för att slippa turbulens. Man föredrar att ha en "ren" luftström runt hjälm och kropp framför en turbulent ström.

    Så rådet du fått tidigare att testa innan köp är ett bra råd. Kolla också utländska forum. Det finns säkerligen någon som har testat en viss kombo (t ex din hoj + Givi-ruta, MRA-ruta el dyl) och som har skrivit på något forum om hur det blev. Billigare att läsa på nätet än att köpa fel!

    Själv har jag testat en del varianter på mina hojar, och det krävs lite research, en del pill och lite tur för att få det bra. Har nu en MRA-spoiler på min Sprint, en fly screen från Dart på min Thruxton och en Givi-ruta på Aprilian. Hade även en Aero-Trim på min TMax. Alla köpta som eftermarknadstillbehör.

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow startar inte efter vintern.
    Av bobhansson i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-09, 18:52
  2. Shadow 750 eller vulcan 800?
    Av Emil Wiklöf i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-05-03, 22:42
  3. Mappa eller inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:33
  4. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22
  5. honda vt 1100 shadow eller vtx 1300c?
    Av GarreCarre i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •