Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Ruta eller inte på Shadow?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31

    Ruta eller inte på Shadow?

    Hej!
    Jag är en lycklig, nybakad mc-brutta från norr Har en Honda vt600c shadow. Jag hann köra ca 70 mil efter att jag lyckats ta kortet i september och nu står lilla skuggan i sitt ide Den stora snackisen i höst blev hurvida jag skulle sätta på en ruta eller ej?! Många hävdar att jag inte ska för att då tar vinden i hjälmen och då blir det oljud . . . . Min tjej-hoj kompis har en likadan hoj och provade utan ruta men skruvade genast tillbaka den då hon tyckte det var jobbigt utan . . .
    Behöver råd!!??? Ska jag köpa en ruta? Och i såna fall vilken höjd? Jag är 168cm lång altså medellängd för en tjej. /Ewa

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Rent generellt så kan man säga att om man plågas av vinddrag så gör en ruta att livet bakom styret blir betydligt bättre.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Rent generellt så kan man säga att om man plågas av vinddrag så gör en ruta att livet bakom styret blir betydligt bättre.
    Vet inte om jag direkt plågas :-) . .är ju så lycklig över att få köra men får hålla hårt i styret då farten överstiger 100.

  4. #4
    Skaffa ruta!!! Det är inget att tveka om och speciellt inte i den klimatzon du bor i.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Håller med om att du bör skaffa en ruta men kolla först på en vt600 forum vilket som bäst passar din hoj.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MC-Fröken Visa inlägg
    Hej!
    Jag är en lycklig, nybakad mc-brutta från norr Har en Honda vt600c shadow. Jag hann köra ca 70 mil efter att jag lyckats ta kortet i september och nu står lilla skuggan i sitt ide Den stora snackisen i höst blev hurvida jag skulle sätta på en ruta eller ej?! Många hävdar att jag inte ska för att då tar vinden i hjälmen och då blir det oljud . . . . Min tjej-hoj kompis har en likadan hoj och provade utan ruta men skruvade genast tillbaka den då hon tyckte det var jobbigt utan . . .
    Behöver råd!!??? Ska jag köpa en ruta? Och i såna fall vilken höjd? Jag är 168cm lång altså medellängd för en tjej. /Ewa
    Jag tycker absolut du skall skaffa en ruta. Rätt inställd, så tar den bort vindtrycket på hjälmen och kan leda luftvirvlarna förbi hjälmen. Dessutom skyddar den dig från regn och snö.
    Jag har visserligen gjort min ruta själv och kan då köra med visiret uppfällt i 90-100. Skönt på sommaren och jättebra då solen nästan ligger på vägen. Då får du ytterligare ett tips. jag har en några cm bred tejpremsa längst ner på visiret. Då kan jag fälla upp det och har då en solskärm.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    ruta är bra och ha, men man behöver inte nödvändigtvis en skyltfönster.
    Vill man ha bort den turbulenta vinden så räcker det med en liten ruta (vilket jag föredrar)
    Men har du möjlighet så prova hur det känns att köra med olika storlekar (en stor ruta går att göra mindre,värre med den lilla att fixa den större)

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag säger bara prova först och helst en likadan cykel som du själv har så slipper du lägga ut pengar i onödan.
    Jag har själv aldrig kört en mc med ruta som jag gillat.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Personlig smaksak, beroende på vad man vill ha ut av körningen. Det här är min personliga åsikt efter att ha kört MC-scooter (kåpor och vindruta ala maximus) och sedan bytt till custom:

    Under 70km/h - meh...kan klara sig utan ruta, men det är lite bekvämare med ändå...
    Allt över 100km/h - ruta, om man inte vill ha ett styrketräningspass med på köpet var gång du kör motorväg.
    Senast redigerat av Reject den 2012-10-30 klockan 21:29.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Körskolan hade BMW F650GS, och i motorvägsfart var det ett jäkla blåsväder runt huvudet. I samband med det bestämde jag mig för att det nog minsann ska vara en rejäl vindruta på min egen hoj. Säger jag, och köpte nästan en ER-6n, som inte har något som helst vindruta....

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow startar inte efter vintern.
    Av bobhansson i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-09, 18:52
  2. Shadow 750 eller vulcan 800?
    Av Emil Wiklöf i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-05-03, 22:42
  3. Mappa eller inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:33
  4. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22
  5. honda vt 1100 shadow eller vtx 1300c?
    Av GarreCarre i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •