Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Inkörning av däck

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Inkörning av däck

    Är et nytt däck speciellt halt? En kompis sade att et nytt däck måste körast in 50 mil innan det var tryggt. Jag syns det va långt............

    Ska besiktiga i morgon bitti med nytt framdäck och regn
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Jag brukar köra en runda på grusväg med nya däck för att öppna ytan på däcket
    Jan

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Som med alla nya däck handlar det om att rugga upp ytan något för bättre fäste.Men att ett nytt däck skulle vara så pass halt så det anses som trafikfarligt har jag aldrig hört talas om.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    En del däck kan vara lite hala den första biten man kör efter monteringen. Om man inte drar rakt ut i en rondell med fullt nerlägg det första man gör brukar det aldrig vara några problem. Vaxet från gjutformen försvinner snabbt, ta det bara lite lugnt i början.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Håller med - kanske han har skoja med meg........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  6. #6

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Det där skulle jag med kunna göra om även om mc däcket rullat 500 mil direkt efter start med en tillräckligt motorstark hoj mycket beroende på det kalla mc däcket.Men som tur är så avstår jag och slipper skämmas över blessyrer och en repad hoj.

    http://www.youtube.com/watch?v=EovGV13FAhQ

    Det här kan man naturligtvis själv experimentera med.Fick senast idag ett bakdäck med stålstomme utbytt mot ett däck med en blandning av glasfiber och kolfiber i stommen.Dessa däck i sin tur har en kortare uppvärmningsperiod men nackdelen beroende på hur man kör är att slitaget kan öka jämfört med däcket med stålstomme.En fråga om uppvärmningstid / slitage och slutkostnad beroende på om man kör bana, landsväg eller en blandning av dessa två med samma däck.

    www.youtube.com/watch?v=8OM3MjGGu5c
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-29 klockan 22:59.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Jo, förarens inkompetens, eller framförallt ovana vid en så motorstark hoj var väl största orsaken, men jag är övertygad om att det faktum att däcket är sprillans nytt hjälpte till..

  9. #9
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Nu utmanar inte min körning G-krafterna på det sättet.........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    50mil är att ta i... Men nya däck är hala, inget snack om saken.

    Två exempel:
    * Rullar ut från gummiverkstaden med mitt nya framdäck. Vet att det är nytt/halt, och vill testa vid utfarten mot gatan. Nyper till "lite extra". Framhjulet låser direkt på torr asfalt. Hastighet: 15-20 km/tim(?)
    Så jag förstår precis hur Gixxer-föraren i filmen kunde damma omkull.

    * Kör i regn och svalt väder från Borås till Göteborg med två nya däck. Regnigt och svalt, som sagt. Framme i Göteborg (6 mil) så testbromsar jag "lite extra". Låser både fram och bak! Troligen gjorde vätan/kyla att däcken inte kom upp i temperatur, och/eller att friktionen var så dålig i vätan att jag inte hann slita bort ytskiktet ens på 6 mil.

    Så ta det lugnt de första milen!

    Grus som någon skrev skall vara bra. Jag brukar också rugga däcket med grovt sandpapper innan jag kör ordentligt. Efter varje däcksbyte kör jag zig-zag en bra sträcka (flera kilometer) för att rugga upp däcket, längre och länge upp mot fegranden. Men det kanske är jag som är nojig p g a mina erfarenheter (ovan)...

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  3. Inkörning av ny motor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 05:40
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •