Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 82

Ämne: Allmänt upprop! (Övningshoj)

  1. #61
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Visst är det så Engström. Ganska häftigt om man jämför såsom sporthojar. Där 600: orna börjar tappa tophastighet, så kommer en tusenkubikare in i andra andningen och bara matar på. Får gåshud bara av tanken.
    På bankörning så kan väl dom flesta nybörjare tänka sig att en 600 är bättre. Själv är man ju ingen hejare på bana och tycker givetvis en tusen är bättre eftersom man då kan använda mer vrid(mindre växla) och koncentrera mer på själva körningen.

    Har också kört både tusen och 600 över dan från Boden ner till södra Sverige. En nyare 600 ligger och varvar cirka 7000 varv i 130 knyck och det känns inte bra att pressa den mer på långtur.(inte för att det gör nåt eftersom rödsträcket ligger på cirka 14-15000) En tusen ligger man och snittar en 140-160. På 2+1 vägarna smiskar man då +200 och plockar en bra radda med bilar. Det roliga med en sån hoj är också att bränsleförbrukningen ligger trots det på cirka 0,6(som bäst kört 0,55).....för att inte tala om....tusan vad sköna dom är på långtur!

    Men, det var ju inte det som diskuterades?

    Själv brinner jag för små maskiner. Känns ibland som om folk köper en stor hoj med jättekåpor bara för att dom gör sin "lilla semestertripp på en eller två veckor". Väl hemma så ids man inte ta ut hojen för den är bökig att baxa ut från garaget, den är inte lika rolig på små kurviga vägar etc etc. En säsong innehåller cirka 30 veckors körning, så man bör väl ändå kompromissa och handla en hoj som i första hand täcker dom 28 veckorna man kör hemma?

    På tal om alperna. Jag förstår mig definitivt inte på hojåkare som köper en stor bekväm hoj, kör ner till Hamburg, tar biltåget ner till alperna. Varför? Väl nere i alperna så är det helt underbart med en liten kåplös motorcykel på serpentinvägarna. Varva ut på växlarna ser man sällan. Tycker dom flesta kör relativt lugnt och njuter av utsikten.

    Alltså, jag brinner för sakfrågan att "man behöver inte ha stora vräkiga maskiner för att resa". Det har definitivt inget med åldern att göra heller. Desto äldre jag blir, desto mer "obekvämt" har det blivit.

    Vi måste börja köra mer hoj! Vi måste börja resa mer på våra maskiner. För att göra det, så går det inte att folk med resvana och erfarenhet tutar i folk att man måste ha en 1200GSA för äventyr. I somras startade IBA(Ironbutt Sverige) en IBA-körning med 125: or. Nästa år gör dom det igen. Tycker den körningen är en viktig del i arbetet att få folk att köra mer. Körningen går i södra Sverige. Själv var jag ju inte med på körningen(av förklarliga skäl), men jag brassade ner med en 125 Innova över natten och körde med dom en liten bit(från Nyköping upp till Borlänge). Fortsatte sen till Sundsvall. Skrapade dock ihop "denna dag"(25 timmar) 172 mil.

    I min lilla värld där jag försöker få folk att upptäcka det där med att man behöver inte ha stora maskiner för att resa, så har jag skickat en förfrågan till SMC om dom vill ha ett reportage i tidningen. Temat är "det går att resa med småmaskiner också". Har i sommar kört mer moped och 125 än större hojar och hoppas med det att SMC tar och gör en serie/dagboksform i tidningen. Reportaget ska väl handla om touring med moped och tanken är väl att, kan han med moppe så.......
    Resa mera,ja just det.Därför har jag släppt touringhojarna och satsat på äventyrsmaskiner.Större andvändningsområde.Men håller fast vid stor motor,det ska jag alltid ha.Tyckte jag såg dig i nån tidning med långkörning på moped,Fotta var också med,Inte för att jag vet varför ,men folk är olika
    Senast redigerat av engström67 den 2012-10-24 klockan 19:54.

  2. #62
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte för att jag vet vad det ska bevisa,men ,men folk är olika
    Vet inte exakt vad du menar med "bevisa", men vad han ville skrev han väl klart och tydligt i sitt inlägg?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #63
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Visst är det så Engström. Ganska häftigt om man jämför såsom sporthojar. Där 600: orna börjar tappa tophastighet, så kommer en tusenkubikare in i andra andningen och bara matar på. Får gåshud bara av tanken.
    På bankörning så kan väl dom flesta nybörjare tänka sig att en 600 är bättre. Själv är man ju ingen hejare på bana och tycker givetvis en tusen är bättre eftersom man då kan använda mer vrid(mindre växla) och koncentrera mer på själva körningen.

    Har också kört både tusen och 600 över dan från Boden ner till södra Sverige. En nyare 600 ligger och varvar cirka 7000 varv i 130 knyck och det känns inte bra att pressa den mer på långtur.(inte för att det gör nåt eftersom rödsträcket ligger på cirka 14-15000) En tusen ligger man och snittar en 140-160. På 2+1 vägarna smiskar man då +200 och plockar en bra radda med bilar. Det roliga med en sån hoj är också att bränsleförbrukningen ligger trots det på cirka 0,6(som bäst kört 0,55).....för att inte tala om....tusan vad sköna dom är på långtur!

    Men, det var ju inte det som diskuterades?

    Själv brinner jag för små maskiner. Känns ibland som om folk köper en stor hoj med jättekåpor bara för att dom gör sin "lilla semestertripp på en eller två veckor". Väl hemma så ids man inte ta ut hojen för den är bökig att baxa ut från garaget, den är inte lika rolig på små kurviga vägar etc etc. En säsong innehåller cirka 30 veckors körning, så man bör väl ändå kompromissa och handla en hoj som i första hand täcker dom 28 veckorna man kör hemma?

    På tal om alperna. Jag förstår mig definitivt inte på hojåkare som köper en stor bekväm hoj, kör ner till Hamburg, tar biltåget ner till alperna. Varför? Väl nere i alperna så är det helt underbart med en liten kåplös motorcykel på serpentinvägarna. Varva ut på växlarna ser man sällan. Tycker dom flesta kör relativt lugnt och njuter av utsikten.

    Alltså, jag brinner för sakfrågan att "man behöver inte ha stora vräkiga maskiner för att resa". Det har definitivt inget med åldern att göra heller. Desto äldre jag blir, desto mer "obekvämt" har det blivit.

    Vi måste börja köra mer hoj! Vi måste börja resa mer på våra maskiner. För att göra det, så går det inte att folk med resvana och erfarenhet tutar i folk att man måste ha en 1200GSA för äventyr. I somras startade IBA(Ironbutt Sverige) en IBA-körning med 125: or. Nästa år gör dom det igen. Tycker den körningen är en viktig del i arbetet att få folk att köra mer. Körningen går i södra Sverige. Själv var jag ju inte med på körningen(av förklarliga skäl), men jag brassade ner med en 125 Innova över natten och körde med dom en liten bit(från Nyköping upp till Borlänge). Fortsatte sen till Sundsvall. Skrapade dock ihop "denna dag"(25 timmar) 172 mil.

    I min lilla värld där jag försöker få folk att upptäcka det där med att man behöver inte ha stora maskiner för att resa, så har jag skickat en förfrågan till SMC om dom vill ha ett reportage i tidningen. Temat är "det går att resa med småmaskiner också". Har i sommar kört mer moped och 125 än större hojar och hoppas med det att SMC tar och gör en serie/dagboksform i tidningen. Reportaget ska väl handla om touring med moped och tanken är väl att, kan han med moppe så.......
    Klart att man kan köra med allt ner till mopedstorlek både på långtur och pendling men varför när det finns större och betydligt roligare maskiner.Vari ligger det kuliga i att köra runt på en undermotoriserad mc / bil som får växlas vid varenda motlut och där varje omkörning förvandlas till en nära döden upplevelse med mötande trafik med en varvräknare som verkar ha fastnat på rödmarkeringen.Det är väl ingen rolig körning.Jag minns mina år på moped och 125a och ryser fortfarande vid tanken på den galet svaga och långsamma körningen dessa fordon lyckade prestera.När kraften kom med mera kubik blev körningen både lugnare,roligare och mer avslappnad utan att bli störig för för varken förare eller omgivning.Den bara fanns där om den behövdes vilket de mindre hojarna aldrig lyckades övertyga mig om.

    En solig eftermiddag i stans centrum i år hade ett flertal mc parkerat vid kanalen där shoppingsugna människor på väg in och ut ur centrum stannade till för att minnas, bara titta eller drömma sig bort en stund bland dessa mc som nu stod uppradade.En äldre dam förfärades lite över varför motorcyklar var så stora och om de rent ut sagt inte var lite farliga för både förare och omgivning med tanke på att det mesta verkade bestå av en stor motor.Hon såg lite fundersam ut innan hon försvann med ett vänligt leende mot sin överdimensionerade BMW suv / stadsjeep som denna dam bara lyckat få in till hälften på parkeringsrutan ... !?.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-24 klockan 16:27.

  4. #64
    Jisses! Ja, varför köper folk mindre hojar? Fundera lite....

    Nej, Engstöm....det var inga mopeder, utan 125. Vad IBA-folket vill bevisa har jag ingen aning om, ett papper på att man kört 160 mil. Själv har jag aldrig brytt mig om sånt.

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jisses! Ja, varför köper folk mindre hojar? Fundera lite....

    Nej, Engstöm....det var inga mopeder, utan 125. Vad IBA-folket vill bevisa har jag ingen aning om, ett papper på att man kört 160 mil. Själv har jag aldrig brytt mig om sånt.
    Håller med Saarela överstark motor tar bort det mesta av nöjet med motor, liksom för lite motor kan göra det. Lagom är när man får jobba lite med grejerna annars kan man ju bara koppla in farthållare och låta hojen rulla på medan man själv sitter och väntar på att bara komma fram.
    Ove

  6. #66
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Håller med Engström, att vid 3500 rpm. göra liten vickning på handleden å släppa loss 100 kp på bakhjulet i utgången av krökarna. Nått som moppeförarna missar
    Jan

  7. #67
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Det va dålig effekt, bara 100 hk. Själv har jag bara ca 115 hk i min moppe, så gasa ur en böj kan allt jag med

    Skickat från min?
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #68
    Hondamannen
    Gäst
    Hamre, jag gillar din text, "jag vägra kategoriskt customhoj" För mig är det, jag vägrar kategoriskt sporthoj" :-)

  9. #69
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Vet inte exakt vad du menar med "bevisa", men vad han ville skrev han väl klart och tydligt i sitt inlägg?
    Sorry vart lite fel uttryckt

  10. #70
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jisses! Ja, varför köper folk mindre hojar? Fundera lite....

    Nej, Engstöm....det var inga mopeder, utan 125. Vad IBA-folket vill bevisa har jag ingen aning om, ett papper på att man kört 160 mil. Själv har jag aldrig brytt mig om sånt.
    Helt rätt 125 var det,fel av mig

Liknande ämnen

  1. Upprop - hojåka 11 April 2015
    Av jrutgers i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-11, 23:29
  2. pimpad övningshoj
    Av klaus i forum Street
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •