Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 82

Ämne: Allmänt upprop! (Övningshoj)

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    För mycket växlande?!? Hur kör ni på era semesterturer?

    Klart om man ligger konstant och piskar 140 med en hoj, så får man räkna med att växla lite då och då. Fast då ska man kanske inte ha en effektsvag hoj.
    Dessutom, har ma en större hoj och smiskar den så får man växla me den också(man höjer omkörningsfrekvensen)

    Mig till minnes: Ligger jag och kör trafikrytmen på långturerna, ibland lite över hastighetsgränserna....och känner mig i vägen ibland ändå. Den dan jag börjar tycka att det är jobbigt att växla(dom få gångerna det behövs), så är det nog dags att sluta köra.
    Är väl inget problem med växlandet,är väl därför man inte vill ha en hoj med automat.Men det JAG menar med att ha en stor motor är ju njutningen,att kunna ligga på högsta växeln oavsett om man kör på motorväg eller på 50 väg och det bara drar,gillar bottenvrid helt enkelt,det saknar små motorer.

  2. #42
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    Att med två på å semesterpack ligga å dra till rödstrecket i uppförsluten å slänga i nästa växel å kolla om den tyar dra. Stackars hon där bak.
    Jan

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Alltså...ibland undrar man hur folk tog sig runt förr. En gammal 80-talsbil har ju usel hästkraft/kg och vrid...reste inte folk på 80-talet?

  4. #44
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Jodå, körde själv över franska alpen 1971 på en Triump 650, två på å semesterpack. Stackar hoj. nog går det betydligt mer komfortabelt med 1200GS
    Jan

  5. #45
    Hondamannen
    Gäst
    O fy faro Jan, triumph :-) på långresa :-) jösses hela jag ryser av tanken att resa med triumph från den tiden :-)

  6. #46
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    O fy faro Jan, triumph :-) på långresa :-) jösses hela jag ryser av tanken att resa med triumph från den tiden :-)
    Haha,skulle du kalla de ung å dum
    Jan

  7. #47
    Hondamannen
    Gäst
    Vad menar du Jan? Jag hänger inte riktigt med

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Alltså...ibland undrar man hur folk tog sig runt förr. En gammal 80-talsbil har ju usel hästkraft/kg och vrid...reste inte folk på 80-talet?
    Kraven ändras väl i takt med utvecklingen. För 100 år sedan åkte folk land och rike runt med gamla T-fordar vilket var betydligt bättre och snabbare än häst och vagn. Själv var jag som grabb med föräldrarna till Gotland i en gammal PV med spjälsängen på taket.
    Det går att åka Europa runt med en 500 cc men jag skulle inte göra det då jag på motorväg, e4.an och andra transportsträckor vill kunna lägga i femte växeln och sen slippa växla vid alla omkörningar. Växla vill jag däremot få göra vid aktiv körning på en kurvig alpväg och en 600 cc hade varit perfekt här men FJR:en funkar också fint.
    Bekvämligheten verkar dessutom vara åldersrelaterade. Ju äldre desto bekvämare.

  9. #49
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    De vete fan om det stämmer. Jag har inte mer än ett par år kvar till 60, och jag kör en inte särskilt bekväm hoj street triple.

    Skickat från min?
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kraven ändras väl i takt med utvecklingen. För 100 år sedan åkte folk land och rike runt med gamla T-fordar vilket var betydligt bättre och snabbare än häst och vagn. Själv var jag som grabb med föräldrarna till Gotland i en gammal PV med spjälsängen på taket.
    Det går att åka Europa runt med en 500 cc men jag skulle inte göra det då jag på motorväg, e4.an och andra transportsträckor vill kunna lägga i femte växeln och sen slippa växla vid alla omkörningar. Växla vill jag däremot få göra vid aktiv körning på en kurvig alpväg och en 600 cc hade varit perfekt här men FJR:en funkar också fint.
    Bekvämligheten verkar dessutom vara åldersrelaterade. Ju äldre desto bekvämare.
    Visst vill man ha det bekvämare med stigande ålder. När man var grabb for man ju runt med en NV 250cc med DKW-motor, med ofjädrad bakaxel. Man blir ju lite stelare och känsligare för exvis dåliga knöliga vägar. då får man väl skaffa en hoj efter dessa premisser. Har tidigare kört Suzuki 850, Yamaha xj 600, Honda Dominator. Flängde även runt på en Husqvarna 250 enduro.
    Köpte för fyra år sedan en Honda Transalp 600cc. Den har ju alla de egenskaper som jag tycker är ok. Tillräckligt snabb och tar rejält med packning, går kanonfint även på grus. Mycket beroende på V-twin mortorn. Beroende på packning och hastighet så drar den mellan 0,45 -0,55.
    Visst räcker 600cc till för de mesta. Lite drygt motorvägsfart inga som helst problem, likaså klättringar på småvägar i Norska fjällvärlden.
    Visst Räven, har en 1200 GS högre komfort. Skulle inte säga nej om gav mig en.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-10-24 klockan 07:41.

Liknande ämnen

  1. Upprop - hojåka 11 April 2015
    Av jrutgers i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-11, 23:29
  2. pimpad övningshoj
    Av klaus i forum Street
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •