Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Glapp i nytt styrlager

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Okej!! Tack för edra tips.

    Nu har jag haft isär hela styrstammen igen, lagerbanorna låg som det skulle, allting såg bra ut. För säkerhets skulle knackade jag lite på lagerbanorna för att driva in dom om det var möjligt. Gjorde rent och smorde på med nytt fett (tog denna gången extra mycket).

    Satte tillbaka allting igen, men glappet är kvar, dock lite mindre den här gången.

    För att svara på lite frågor:

    Det är radiellt glapp i lagren och inget annat.
    Jag köpte lagren på Lelles.
    Lagerbanorna sitter med krymppassning (kylde med kylspray för att då dit dem.)
    Nedre lagret sitter även det med krymppassning.
    Har dragit muttern hårt och sedan släppt på den. (Jag skrev enligt konstens regler )
    Har icke glömt någon bricka/shims. Satt då inget där när jag tog isär och följde ej med något nytt.

    Så.... jag har nu ingen aning om vad jag skall ta mig till. Inte kul att ha ett glapp varje gång man bromsar någorlunda hårt med nya styrlager.

    Får ta isär det igen och sätta loctite på övre lagrets innerbana, det är det enda jag kan tänka mig kan hjälpa nu.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Är du helt säker på att det inte är övre gaffelkronan som glappar gentemot styrstammen (alltså inte egentligt styrlagerglapp)?
    Eftersom du frågar detta så undrar jag hur jag skall kunna se om det är gaffelkronan som glappar mot styrstammen? Jag håller fingret mot ramen och övre "dammskyddet" och känner att det rör sig där.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    EDIT på tidigare inlägg.

    Glappet är kvar men är mycket mindre nu efter isärtagningen, så nånting måste jag ha gjort rätt. Ska testa att spänna ihop lagren ännu mera i morgon.

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Nu kanske jag frågar på ett sätt som du upplever taskigt men: Du har väl en av gaffelkronorna öppen gentemot gaffelbenen då du skruvar på toppmuttern? Annars får du ju ett spänn där och uppnår inte full press...

    Avseende shims o brickor: Kolla på en sprängskiss (brukar gå att googla fram) så inte tidigare ägare slarvat bot något som ska finnas.

    Lycka till morgens!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Nu kanske jag frågar på ett sätt som du upplever taskigt men: Du har väl en av gaffelkronorna öppen gentemot gaffelbenen då du skruvar på toppmuttern? Annars får du ju ett spänn där och uppnår inte full press...

    Avseende shims o brickor: Kolla på en sprängskiss (brukar gå att googla fram) så inte tidigare ägare slarvat bot något som ska finnas.

    Lycka till morgens!
    Nej då varför skulle jag uppleva det taskigt?

    Jag har inte så stor erfarenhet av MC därför kan jag inte namnen på alla muttrar och vad saker heter osv. Har dock skruvat sedan barnsben och är snart färdigutbildad maskinist (Maskinbefäl på fartyg) så det här med ansättning av lager, krymppassningar och så vidare är inget nytt för mig.

    När jag drar åt muttern som spänner ihop lagren till styrstammen har jag loss hela övre gaffelkronan, för att öht komma åt, sen drar jag åt styret och sist klämmorna till gaffelkronan. Är detta fel sätt?

    Jag har faktiskt kollat sprängskisser innan och det verkar inte vara någon shims/bricka där original.

  6. #16
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Har läst allt som är skrivet och allt verkar mystiskt. Sitter här i min kammare och flurar. Allt är rätt från början till slut, det ska inte finnas något glapp. Men det gör det. Humm! Det enda jag kan fundera över är.................det rätt dim. på lagren? Men det ska inte spela någon roll, egentligen. Men om lagren är smalare och gängorna inte räcker till för att få tillräckligt drag........mindre troligt. Men mät och kolla för säkerhets skull. Eller/också kolla om shims hjälper? Men jag fattar att det inte är lätt att lösa detta, kan bara hoppas att du på det ena eller andra sättet lyckas. Att ta hjälp av ett par nya ögon kan vara bra. Kunna se på ett annat sätt, en annan vinkel kan vara något.
    Lycka till.
    Senast redigerat av AT-gubben den 2012-10-20 klockan 22:41.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Har läst allt som är skrivet och allt verkar mystiskt. Sitter här i min kammare och flurar. Allt är rätt från början till slut, det ska inte finnas något glapp. Men det gör det. Humm! Det enda jag kan fundera över är.................det rätt dim. på lagren? Men det ska inte spela någon roll, egentligen. Men om lagren är smalare och gängorna inte räcker till för att få tillräckligt drag........mindre troligt. Men mät och kolla för säkerhets skull. Eller/också kolla om shims hjälper? Men jag fattar att det inte är lätt att lösa detta, kan bara hoppas att du på det ena eller andra sättet lyckas. Att ta hjälp av ett par nya ögon kan vara bra. Kunna se på ett annat sätt, en annan vinkel kan vara något.
    Lycka till.
    Ja, jag tycker inte att det borde finnas nåt som kan vara fel egentligen mer än att lagren helt enkelt är felaktiga. Ska testa att shimsa och se om det hjälper, men troligast icke.
    Kanske pröva ditt tips med att låna ett par andra ögon också. Men det är ju inte så många bitar som kan hamna fel egentligen.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Helt rätt Olle. Jag förutsatte att ytterringen passade i sätet men det kan ju faktiskt vara att yttre ringen går in alltför lätt och då finns ju glappet där, men inte i själva lagret.
    Finns ju ytterligare ett fel som det kan vara. Om det ena lagret råkar ha en avvikande lagerbana i förhållande till det andra, så blir det inte tätt hur hår du än drar till eftersom de bägge lagren måste samverka om du använder koniska lager. I sånt fall kan man lösa det hela med schims.
    Undrar hur det skulle funka att byta plats på innerbanorna på axeln? Om då problemet kvarstår, så är ju lagren lika.
    Antar du har koniska lager. Men vilket fabrikat??
    Jag bytte tidigare förutom på en Xj 600 även på en Transalp till SKF-lager utan några som helst problem.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns ju ytterligare ett fel som det kan vara. Om det ena lagret råkar ha en avvikande lagerbana i förhållande till det andra, så blir det inte tätt hur hår du än drar till eftersom de bägge lagren måste samverka om du använder koniska lager. I sånt fall kan man lösa det hela med schims.
    Undrar hur det skulle funka att byta plats på innerbanorna på axeln? Om då problemet kvarstår, så är ju lagren lika.
    Antar du har koniska lager. Men vilket fabrikat??
    Jag bytte tidigare förutom på en Xj 600 även på en Transalp till SKF-lager utan några som helst problem.
    Vill helst inte prygla ut lagerbanorna igen då dessa sitter krympta i styrhuvudet eller vad det heter. Jag köpte lagren på Lelles och jag har för mig att det stog SKF på dom, så det är ju bra lager i alla fall. Vilken årsmodell var det på den XJ600 du bytte på då?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pm22dm Visa inlägg
    Vill helst inte prygla ut lagerbanorna igen då dessa sitter krympta i styrhuvudet eller vad det heter. Jag köpte lagren på Lelles och jag har för mig att det stog SKF på dom, så det är ju bra lager i alla fall. Vilken årsmodell var det på den XJ600 du bytte på då?
    det var en 97:a

Liknande ämnen

  1. Nytt i garaget
    Av _marie_ i forum Min hoj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 06:35
  2. Nytt Verkstadskoncept
    Av Hackabike i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-11, 17:35
  3. God Jul & Gott Nytt År
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 17:40
  4. Nytt avbrott.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •