Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Glapp i nytt styrlager

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29

    Glapp i nytt styrlager

    Första inlägget! Hej allihopa!

    Cykeln är en XJ 600 från 87.

    Bytte styrlager till ett par nya, koniska.
    Tyckte mig vara noga med att få in lagerbanorna hela vägen.
    Fettade in och tightade upp lagret enligt konstens regler.
    Inga glapp när man rycker i gaffelbenen.
    Dock om jag bromsar eller står still och trycker ner hårt knäpper det till och det är styrlagret som glappar, kan känna att det rör sig gentemot ramen så att säga.

    Finns det något standardfel vid montering som man gör (förutom att inte få i banorna hela vägen..?)

    Har givetvis försökt tighta lagret mer, testade att dra åt det aningen för hårt men det var fortfarande ett litet glapp då - så jag släppte på det igen.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pm22dm Visa inlägg
    Första inlägget! Hej allihopa!

    Cykeln är en XJ 600 från 87.

    Bytte styrlager till ett par nya, koniska.
    Tyckte mig vara noga med att få in lagerbanorna hela vägen.
    Fettade in och tightade upp lagret enligt konstens regler.
    Inga glapp när man rycker i gaffelbenen.
    Dock om jag bromsar eller står still och trycker ner hårt knäpper det till och det är styrlagret som glappar, kan känna att det rör sig gentemot ramen så att säga.

    Finns det något standardfel vid montering som man gör (förutom att inte få i banorna hela vägen..?)

    Har givetvis försökt tighta lagret mer, testade att dra åt det aningen för hårt men det var fortfarande ett litet glapp då - så jag släppte på det igen.
    Om glappet är i "axelns" riktning verkar det vara någon schimsning som fattas. Alternativt är någon lagerbana inte är i rätt läge.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Eller så är det bromsklossarna som rör sig!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
    Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

    Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pm22dm Visa inlägg
    Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
    Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

    Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.
    När det gäller de koniska lagren, så skall de ju täta mot sig själva om man drar ihop dem. Har du verkligen dragit till kupolmuttern stenhårt och därefter lossat den lite grann. Just bara så att styrningen går lätt. Förra året bytte jag lager på en xj 600 och det var ju en lätt operation.
    ps. jag använde SKF-lager köpta från Lelles
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-10-18 klockan 20:10.

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pm22dm Visa inlägg
    Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
    Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

    Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.
    Är det biltema lager??

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pm22dm Visa inlägg
    Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
    Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.
    Radiellt glapp med koniska lager beror bara på att dom inte är tillräckligt ansatta. Om du har skruvat till efter ordning och det ändå glappar finns det en möjlighet att du har glömt en bricka eller att du får lägga till en helt enkelt.
    Ove

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Är du helt säker på att det inte är övre gaffelkronan som glappar gentemot styrstammen (alltså inte egentligt styrlagerglapp)?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Radiellt glapp med koniska lager beror bara på att dom inte är tillräckligt ansatta. Om du har skruvat till efter ordning och det ändå glappar finns det en möjlighet att du har glömt en bricka eller att du får lägga till en helt enkelt.
    Bara för att retas, så finns det ju ytterligare en möjlighet som man då inte kan komma till rätta med schimsning och det är den möjligheten att någon av de yttre ringarna har något för liten diameter. Om det skulle vara så, kan man fixa det med att ta bort lagret igen och rengöra noggrant och trycka dit det igen med Locktite emellan. Sedan måste det härdas. Se bruksanvisningen.
    Det skall vara ett litet motstånd då man sätter i nya lagerbanor.

    Ett tips som är allmänt gällande. Skall du sätta in ett lager i typ ett rör, så kan du kyla lagret exvis med kolsyresnö från en brandsläckare. Ibland kan det räcka med några timmar i en frysbox i stället. Skall du montera lagret på en axel kan du värma det med exvis värmepistol. Värm då bara inte för mycket ,så härdningen pajar. Man kan också koka olja i en kastrull.. Om oljan i kastrullen tar eld måste man ha ett tättslutande lock till hands. Har för mig att oljan kokar vid ca 250 C. Gäller mineralolja. Bakugnen kan också gå bra.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Bara för att retas, så finns det ju ytterligare en möjlighet som man då inte kan komma till rätta med schimsning och det är den möjligheten att någon av de yttre ringarna har något för liten diameter. Om det skulle vara så, kan man fixa det med att ta bort lagret igen och rengöra noggrant och trycka dit det igen med Locktite emellan. Sedan måste det härdas. Se bruksanvisningen.
    Det skall vara ett litet motstånd då man sätter i nya lagerbanor.
    Helt rätt Olle. Jag förutsatte att ytterringen passade i sätet men det kan ju faktiskt vara att yttre ringen går in alltför lätt och då finns ju glappet där, men inte i själva lagret.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Nytt i garaget
    Av _marie_ i forum Min hoj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 06:35
  2. Nytt Verkstadskoncept
    Av Hackabike i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-11, 17:35
  3. God Jul & Gott Nytt År
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 17:40
  4. Nytt avbrott.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •