Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kedja

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Kedja

    Fick hjälp at byta drivpaket. Sprinten till kedjelåset var svår at få i spåret. Tycker at kedjan är lite stram men min kompis säger den slakkar sig lite ved bruk.
    Kedjan (o-ringkedja) verkar vara satt in med nått som liknar vit vaselin. Bör jag smörja den mer innan jag tar hojen i bruk?

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Fick hjälp at byta drivpaket. Sprinten till kedjelåset var svår at få i spåret. Tycker at kedjan är lite stram men min kompis säger den slakkar sig lite ved bruk.
    Kedjan (o-ringkedja) verkar vara satt in med nått som liknar vit vaselin. Bör jag smörja den mer innan jag tar hojen i bruk?
    Har du rätt längd på kedjan?

    Kolla noga att clipset till kedjelåset verkligen sitter på plats i sitt spår.

    Den ska vara spänd enligt instruktionsbokens rekommendationer. En alltför spänd kedja är inte bra. Hellre lite för dåligt spänd än för hårt.

    Du behöver inte smörja den mer innan du börjar köra med hojen.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Nu har jag tyvärr ingen instruktionsbok. Jag tycker inte den borde vara mer spänd än at man får upp låset utan at slacka den. Enig.........?

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Nu har jag tyvärr ingen instruktionsbok. Jag tycker inte den borde vara mer spänd än at man får upp låset utan at slacka den. Enig.........?
    Du ska med fingret kunna lyfta kedjan, på mitten, ett par, tre centimeter uppåt när den står på centralstödet. Skiljer lite mellan olika modeller, men hellre löst än för hårt.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Du ska med fingret kunna lyfta kedjan, på mitten, ett par, tre centimeter uppåt när den står på centralstödet. Skiljer lite mellan olika modeller, men hellre löst än för hårt.
    +1
    Spelet på cirka 3 centimeter finns där för att, när stötdämparen går ner så blir svingen mer rak och kedjan blir då mer spänd. Tex när du kör i ett gupp, eller när du sitter på hojen och den är tungt lastad.
    För hårt spänd kedja tär på utgående axel o man bör inte köra en meter med den så.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    +1
    Spelet på cirka 3 centimeter finns där för att, när stötdämparen går ner så blir svingen mer rak och kedjan blir då mer spänd. Tex när du kör i ett gupp, eller när du sitter på hojen och den är tungt lastad.
    För hårt spänd kedja tär på utgående axel o man bör inte köra en meter med den så.
    Beroende på typ av konstruktion av hojen så skall spelet variera mellan 1-4cm
    En av ytterligheterna är Transalp som kan ha 4-5 cm och senaste Husqvarnan vars spänning är oförändrad oberoende av belastning vilket är det optimala.
    Som Saarela på pekar, det måste alltid finnas ett litet spel.

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Spelet nu är ungefär 2-2,5cm och ska vara 3,5-4,5 så jag måste justera lite!
    Tack för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Skrapande kedja
    Av Robson i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 11:28
  2. Rem-Kardan-Kedja
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 17:23
  3. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  4. Kedja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:43
  5. Tar du hand om din kedja?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •