Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kedjelås

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Kedjelås

    Hur #¤%& får man på sprinten till kedjelåset (o-ringkedja)? Pröver med polygriptång men då får jag inte pressa sprinten. Måste vi vara två idioter för att få till det här?

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Man får tvinga ihop det ordentligt. Ett jäkla bök om du frågar mig. Har gjort det en gång och då var vi två pers, en som tvingadeihop det med en polygrip och den andra som lirkade på låset.
    Kör numera med nitade lås på kedjedrifterna. Tror att man skulle kunna använda nitverktyget för att klämma ihop det. Även om man inte nitar.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Man får tvinga ihop det ordentligt. Ett jäkla bök om du frågar mig. Har gjort det en gång och då var vi två pers, en som tvingadeihop det med en polygrip och den andra som lirkade på låset.
    Kör numera med nitade lås på kedjedrifterna. Tror att man skulle kunna använda nitverktyget för att klämma ihop det. Även om man inte nitar.
    Finns ett mycket enkelt verktyg för att få ihop kedjan. Det bör också användas innan du skall nita kedjan.

  4. #4
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns ett mycket enkelt verktyg för att få ihop kedjan. Det bör också användas innan du skall nita kedjan.
    Va då för verktyg? Har du en länk?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Va då för verktyg? Har du en länk?
    Köpte det av Lelles för flera år sedan. Vet inte vad det heter, men ring och fråga efter ett verktyg som används för att klämma dit kedjelåset. Ser ut som en stor bult med en spårad bricka som pressas med en insexskruv.

  6. #6
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Biltema har en variant. Vet inte något om den men att pressa ihop länken så man får dit låsfjädern bör det klara. Själv använder jag dorn och hammare med en liten handslägga på baksidan som mothåll och det fungerar det också. För att klämma dit låsfjädern så använder jag en lagom stor polygrip med vass käft som får tag på den tunna fjädern så jag kan pressa den på plats.

    Hur du än gör så kolla noggrant att fjädern gått i spåren på bägge länkarna annars kan den hoppa av. Ådeéint kul.

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ver...ktyg-MC-82358/

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Okay, får pröva få en kompis med att hjälpa imorgon.....

Liknande ämnen

  1. Hur montera kedjelås på bästa sätt?
    Av Vallejos i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •