Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Köpa hjälm via nätet?

  1. #31
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Om du fått betala svensk moms på varor du beställt från England så har skatteverket gjort ett rejält klavertramp och satt sig över frihandelsavtalet som gäller för EU länder. Jag har då aldrig behövt betala mer än det pris som stått på de engelska sajterna plus ev frakt.
    Jag kan egentligen inget om detta, men diskussionen var uppe på sporthoj då någon köpt via Louise (eller hur dom stavar) och fick betala svensk momssats istället för tysk (25% istället för 19%), även jag råkade ut för detta.
    Förklaringen som nån kom med vår att om en firma säljer över ett visst belopp till ett visst land så måste dom på något sätt ta det andra landets moms!?
    Återigen jag har Ingen aning bara vad jag läst, men jag betalade alltså bara svenska moms inte tysk alls

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Jag kan egentligen inget om detta, men diskussionen var uppe på sporthoj då någon köpt via Louise (eller hur dom stavar) och fick betala svensk momssats istället för tysk (25% istället för 19%), även jag råkade ut för detta.
    Förklaringen som nån kom med vår att om en firma säljer över ett visst belopp till ett visst land så måste dom på något sätt ta det andra landets moms!?
    Återigen jag har Ingen aning bara vad jag läst, men jag betalade alltså bara svenska moms inte tysk alls

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Har aldrig hört talas om det. Om det stämmer så faller ju hela meningen med fri konkurrens över gränserna. Det är väl mer troligt att generalagenten/erna i Sverige genom tillverkarna utövat påtryckning mot firmor i utlandet för att se till så att det inte blir lönsamt för svenska kunder att handla där. Tyvärr så har vi fortfarande kvar den sista kvarlevan från Sovjettiden i våra svenska generalagenter.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Har aldrig hört talas om det. Om det stämmer så faller ju hela meningen med fri konkurrens över gränserna. Det är väl mer troligt att generalagenten/erna i Sverige genom tillverkarna utövat påtryckning mot firmor i utlandet för att se till så att det inte blir lönsamt för svenska kunder att handla där. Tyvärr så har vi fortfarande kvar den sista kvarlevan från Sovjettiden i våra svenska generalagenter.
    Som tidigare..
    När jag handlar t ex i DE och får momsfri lev så deklarerar (och betalar) jag 25% moms..

  4. #34
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Som tidigare..
    När jag handlar t ex i DE och får momsfri lev så deklarerar (och betalar) jag 25% moms..
    Hur kommer det sig att du får momsfri leverans? Är du företagare? Själv har jag aldrig under de femton år jag handlat från Tyskland betalat annat än det pris som står på nätet eller i katalogen.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hur kommer det sig att du får momsfri leverans? Är du företagare? Själv har jag aldrig under de femton år jag handlat från Tyskland betalat annat än det pris som står på nätet eller i katalogen.
    Företagare som använder sitt vatnr för att handla privat. Varför ska man begära att få momsen avdragen och sen betala svensk moms. Knappast att den svenska momsen är billigare, tvärtom.....

    Fattar ingenting

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Företagare som använder sitt vatnr för att handla privat. Varför ska man begära att få momsen avdragen och sen betala svensk moms. Knappast att den svenska momsen är billigare, tvärtom.....
    Fattar ingenting
    Inget man "begär".
    En del företag gör så, säljer exkl VAT MWS etc..
    Ja, jag HAR svenskt VAT-nr.

    Om man inte ljög för mycket på Skatteverkets momskurs för EU-handel så registreras varje momsfritt EU-köp i en stor databas för ev kontroll.
    SÅ även om jag köper "momsfritt privat" kommer jag inte undan om det finns en "momsfri" faktura nånstans...
    Finns de som fått påstötning om moms efter sex år pga att kontroll skett.....
    EU har långa armar och ett gott minne..

  7. #37
    Nu är ju ditt fall helt off topic eftersom folk i allmänhet har inte en firma och ett momsnummer att redovisa till det utländska bolaget. Dom(EU) säljer och får heller inte sälja heller en vara till privatperson utan moms.
    Dessutom som jag nämnde tidigare så blir varan dessutom dyrare eftersom(precis som du nämner också) för det kommer efteråt.

    Att företag köper en vara exkl.moms kan väl bero på:
    - man ska använda den som "inventarie"(kanske tex som du använder den privat?). Efter några år avskrivs den
    - man ska sälja den vidare exkl moms till annat företag
    - fler orsaker?


    Precis som dom flesta här också nämner. Jag har också handlat en hel del från andra EU-länder. Priserna har alltid redovisats och betalats inklusive moms.

Liknande ämnen

  1. Hjälp! köpa hjälm
    Av livewire i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 20:22
  2. Köpa hjälm, Urban Warrior
    Av Lazze i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 08:51
  3. MC-butiker på nätet
    Av Kret i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 19:39
  4. Se vad man hittar på nätet
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 06:55
  5. Dags att köpa ny hjälm?
    Av Evavind i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •