Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Köpa hjälm via nätet?

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Köpa hjälm via nätet?

    Hej! Finns det någon här som har beställt hjäm via nätet och kan ge lite råd?
    Jag vet att det är bra om man kan pröva innan man köper, men nu bor jag ju i en liten byhåla med bara en mc-affär (med skyhöga priser) i närheten

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Hjälmar har olika form, men inte bara storlek. Du bör prova ut ungefär vad som passar annars blir det bara tråkigt. Men beställa via nätet i Europa funkar bra annars, principiellt. Har själv beställt ett antal hjälmar från Tyskland av märke som jag vet passar formen på min kålrot.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  3. #3
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Oxå beställt hem från Tyskland (England ska tydligen ligga bra till i pris oxå), provade runt noga här hemma och sen beställdes en färg som svenska leverantören ej kunde få hem.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Hjälmar har olika form, men inte bara storlek. Du bör prova ut ungefär vad som passar annars blir det bara tråkigt. Men beställa via nätet i Europa funkar bra annars, principiellt. Har själv beställt ett antal hjälmar från Tyskland av märke som jag vet passar formen på min kålrot.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Tack för tipset

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Är det mycket att tänka på om man beställer utomlands? Har aldrig gjort det tidigare

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    De tipsen jag kan ge är att handla med huvudet. Kolla upp företaget du ska köpa av i den mån det går, googla, kolla forum, fråga osv. Gör dock ingen skillnad på det personligen om jag handlar från utlandet eller ett svenskt bolag via nätet.
    Är det utanför EU så kan du åka på tull och lite andra avgifter som kan göra att priset sticker iväg.
    Har även varit med om att moms inte angivits i priset ( när jag handlat inom EU)förrän man är redo att genomföra köpet, och även då blir ju kostnaden olik från vad man tänkt sig.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Är det mycket att tänka på om man beställer utomlands? Har aldrig gjort det tidigare
    Ska du köpa hjälm är det inom EU som gäller. Samma fabrikat i USA kan mycket väl ha en annan passform då "normalhuvudet" i USA skiljer sig från Europa. Vet att det gäller ARAI. Tror också att kraven på "godkänd" hjälm är annorlunda i USA och med det inte sagt att dom skyddar sämre. Försäkringsmässigt är det dock viktigt med en godkänd hjälm.
    Ebay.uk.com är ett lämpligt ställe att börja leta på då du vet vad du vill ha. Att beställa från Tyskland eller England är inga problem då det enda som påförs på priset är frakten. Vanligtvis ca 1o0 - 200 kr och då är det oftast frakt ända hem till ytterdörren inom en vecka från beställning. Bli inte förvånad om firman bjuder på frakten det har hänt mig några gånger.
    Risken att bli blåst är i princip obefintlig och än så länge har jag aldrig blivit lurad vid utlandsköp. Däremot försökte Tretti.se lura mig en gång. På Ebay kontrolleras säljarna dessutom och en del har en symbol som visar att dom är pålitliga.
    Så kör på bara.

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Var en sväng till storstan idag för att "pröva" en hjälm. Hittade en som satt som ett smäck, slutade med att jag kom hem med denna:
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-01-06 klockan 01:08.

  9. #9
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag köpte också ny hjälm idag, det blev en Tommy jethjälm, provade flera hjälmar innan och insåg att det går absolut inte att köpa hjälm utan att prova den först.

    Grattis till inköpet förresten.
    Fjädring är överskattat..

  10. #10
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Jag köpte också ny hjälm idag, det blev en Tommy jethjälm, provade flera hjälmar innan och insåg att det går absolut inte att köpa hjälm utan att prova den först.

    Grattis till inköpet förresten.
    Tackar. Grattis till ditt inköp också! Även om du säkert hunnit med flera hjälmar än mig Det här är min första hjälm, om man bortser från min gamla moppehjälm som ligger i något skåp och skräpar

Liknande ämnen

  1. Hjälp! köpa hjälm
    Av livewire i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 20:22
  2. Köpa hjälm, Urban Warrior
    Av Lazze i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 08:51
  3. MC-butiker på nätet
    Av Kret i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 19:39
  4. Se vad man hittar på nätet
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 06:55
  5. Dags att köpa ny hjälm?
    Av Evavind i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •