Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med första Mc:n

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7

    Hjälp med första Mc:n

    Hejsan!

    Håller på att ta Mc-kortet (begränsad) och står nu i valet av första hoj.

    För er som inte har stenkoll på reglerna eller glömt så måste en begränsad Mc tillmötesgå dessa krav:

    *slagvolym : 375 - 600 cc

    *Förhållandet effekt/tjänstevikt får ej överstiga 0,2 kilowatt/kg

    Tyvärr är jag helt färsk när det kommer till Motorcyklar och uppskattar all hjälp jag kan få!

    Jag är 22 år, Studerar och bor i Stockholm.

    Viktigast för mig är framförallt låg bensinförbrukning, billig försäkring, pris på hojen och bygkvalitet.

    Andra mycket viktiga faktorer är utseende (vill ha en Touring cykel med sportutseende), bra växel och bromsar, komfort samt relativt lågljud.

    Jag tittade på en Honda CBF 125 som för mig skulle vara perfekt om det inte hade varigt för just 125 cc biten. Den drar väldigt lite bränsle och ser i min mening lagom sportig ut. Tyvärr kan jag inte köra upp med en sådan cykel då den är för klen och dessutom vet jag inte riktigt om den pallar långa motorvägs-sträckor (pendlar till lindköping ibland).

    Mitt primära användningsområde kommer att vara som kommunikation till skola och jobb.

    Tack på förhand.
    MVH Joel Broström

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Se till att skaffa en mc som dels är körbar på ditt kommande körkort och dels är OK för uppkörningen. Åtminstone har regelverket diffat lite där.
    Håll också koll på det nya i reglerna; att ursprungseffekten för en "strypt" mellanklassare inte får överstiga en viss siffra.
    Fy sjutton så de krånglat till det!

    Jag skulle rekommendera någon form av "äventyrsmaskin" för att få med det bästa från alla världar. Även med ganska små ansatser till kåpa får du ett bra väderskydd om fabrikanten är någorlunda vän med aerodynamiken.

    Och du: Välkommen i gänget & Lycka till med kortet!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Annars finns det kawasaki 250r och till nästa år 300cc som drar lite bensin, snygg och billig försäkring.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Om du tar det i år; varför tar du inte tung direkt? Om du tar det nästa år; då finns inte begränsad längre utan heter A2.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Honda CBF 125 har en toppfart på ca 100 km/h så den lär väl få jobba på bra om den ska hinna med i motorvägstempo.Fördelen är väl den bensinsnåla encylindriga motorn som drar ca 0.25 liter milen.Men det är väl också det enda positiva om den hojen.

    Att däremot jämföra den med t ex en 600cc går överhuvudtaget inte när jämförelsen på samtliga plan skulle vara gravt orättvis.Honda CBF 125 är och förblir en instegs hoj för 16 åringar i mc världen.

    Att handla för smått kommer du att tröttna fort på det kan jag så gott som lova.Naturligtvis ska du ha en landsvägsmaskin som t ex CBR 600.Tyvärr så uppfyller den kanske inte dina försäkringskrav pga din ålder.Men det är himla roligt på en solblekt sommarväg att lämna mycket annat på två hjul bakom sig.



    En CB 500 är väl bättre ur denna synpunkt.



    Lycka till oavsett ditt val när du bestämt dig.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-14 klockan 15:28.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har efterföljaren till cb 500, nämnligen cbf 500. Det är en hoj som håller i ur och skur. CBF 500 är lite törstigare än cb 500 på grund av katalyastor. Min drar mellan 0,55-0.6 liter/mil men cb 500 drar säket 1 deciliter mindre. Fungerar bra på både korta och långa turer. Det är mkt hoj för pengarna.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7
    Tack för alla goda råd!
    Vad kostar det att strypa och omregistrera en Mc till begränsad Mc? Är det värt att köpa en tung Mc och sedan låsa upp den när man får tunga kortet efter 2 år?

    Har tittat lite på kawasaki ER5. Är det någon som har några synpunkter på den?

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Första glidaren! Behöver CC-hjälp.
    Av vickevire89 i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 22:37
  3. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  4. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •