Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Honda CB125t div problem.

  1. #1

    Question Honda CB125t div problem.

    Har en sjukt svårstartad Honda CB125T från 77 som går riktigt dåligt på tomgång och som verkade omöjlig att vara upp tills jag råkade komma åt blinkersreläet för att blinka åt höger, då varvade motorn upp något. varför detta sker kan jag bara spekulera i antagligen något elfel...?

    Dessutom måste jag ställa tändningen om någon har några tips för detta..

    Har kollat efter skit i förgasaren till höger cylinder (som inte går) och det verkar ok har någon några tips för att sätta lite fart på kolven?

    Kan tillägga att batteriet är svagt/nästan helt dött eller ja.. faktiskt helt dött..

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Ett nytt gelbatteri har ju gjort underverk på trötta maskiner för så det kan ju vara lönt att prova även i detta fall.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Malte Visa inlägg
    Har en sjukt svårstartad Honda CB125T från 77 som går riktigt dåligt Kan tillägga att batteriet är svagt/nästan helt dött eller ja.. faktiskt helt dött..
    Det är ett 6V-system. Man måste vara uberduktig på el (som jag alltså..) för att få ett sånt att gå bra. Dessutom är jordpunkterna på hojen helt felplacerade.
    På mina CB125 är det en separat jordkabel till framlyktan monterad.
    I ö är rådet mät mät mät...
    Dåligt batteri är bara att byta, diReCkt! EOD. (end of discussion)
    Kolla att trottlarna är rätt monterade, finns höger- resp vänstertrottel...
    Senast redigerat av LowTech den 2012-10-14 klockan 17:58. Anledning: stavning

  4. #4
    Får återkomma när jag blir tillräckligt rik för att köpa ett batteri.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Pengar är förstås en ständig bristvara men kolla om inte Biltema har ett batteri till din maskin, de är billiga och har bra garanti.

  6. #6
    Behöver också nya bromsbelägg till skivbromsen fram som tar sjukt dåligt om någon av er har vetskap om var sådana kan införskaffas.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Malte Visa inlägg
    Behöver också nya bromsbelägg till skivbromsen fram som tar sjukt dåligt om någon av er har vetskap om var sådana kan införskaffas.
    Fullt normalt. Rostfri framskiva och wiremanövrerad.
    Snyggt, (rostar inte) men värdelöst som bromsskiva..
    belägg finns på många ställen. Rätt billiga, (små runda??)

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Förutom Biltema (kanske inte rätt ställe att köpa säkerhetsdetaljer(???) och har kanske inte belägg till din maskin), rekommenderas www.louis.de eller en sökning på eBay. Finns enormt mycket pengar att tjäna genom att leta runt lite - för egen del sparar jag tusenlappar per service genom att handla hos andra än min återförsäljare (känns inte helt bra men vad tusan ska man göra?).
    En investering som snabbt skulle löna sig för dig, är att köpa en verkstadshandbok för amatörer. Kolla Haynes o Clymer om de har för din båge.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Finns enormt mycket pengar att tjäna genom att leta runt lite - för egen del sparar jag tusenlappar per service genom att handla hos andra än min återförsäljare (känns inte helt bra men vad tusan ska man göra?).
    En investering som snabbt skulle löna sig för dig, är att köpa en verkstadshandbok för amatörer. Kolla Haynes o Clymer om de har för din båge.
    Kolla gärna upp fraktkostnaden från Tyskland.
    Företag har i DE vanligen enormt mkt bättre fraktrater än privatpersoner så det är just tack vare billigare frakt ofta totalt billigare att köpa från företag i DE än från privatpersoner!
    Fick nyligen betala SEK 200 för ett 1kg paket från en privatperson i DE (lönsamt ändå för mig) men jag har en normalt kostnad på max SEK 120 upp till 20kg när jag köper från ett annat tyskt företag...

  10. #10
    Du får nog malte ge dig in i internettens värld och försöka hitta delar lite här och var från utlandet.

    Frakten är ju dyr, så det är bra om om beställningen är genomtänkt. Bra också om du tar reda att delen passar också(dyrt att skicka tillbaka). Slänga in ett mejl till firman med ramnummer skadar inte.....

    På ebay hittar man också en hel del prylar. Min senaste beställning från England var fyra nya bromsskivor med bromsklossar till en Trafic buss. Totalt hamnade prislappen på SEK 1836:- Av summan var frakten var 600:- så prylarna kostade bara 1200:- Mekonomens pris hamnade på 6000:-
    Hoppas bara att det är rätt grejor

    Nåja. finns en firma som heter Vemoto. Dom verkar ha div prylar till din kärra. http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_125_t/78/

    Sen har du silverpats som har orginal delar. Hittar man inte på hemsidan så kan man slänga in ett mejl http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-10-15 klockan 06:36.

Liknande ämnen

  1. Honda cb900f -81 problem
    Av Doddo77 i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-05-08, 21:56
  2. Problem med batterifästet på Honda CBF 500
    Av GhostRider i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 19:11
  3. Honda Shadow 750 problem med batteri/startmotor
    Av Ljungan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-26, 06:57
  4. Problem med laddning Honda cb750-81
    Av ann77 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 08:59
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 03:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •