Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: 20% kör året runt

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    20% kör året runt

    Enligt Hojens statistik, så är det så.
    Själv kör jag en Transalp med cross eller endurodäck på senhösten, vintern och tidig vår.
    När snön kommer så dubbar jag däcken med skruvdubb och kan ju ta bort dem igen när jag vill.
    Har man en liten skruvdragare och dubb med sig när man skall åka på en längre tur är det ju bara att skruva i dubben.
    De dubben jag använder är inga endurodubb utan mer anpassade för landsväg. Funktionen blir ungefär som med dubbdäck på bilen.
    Sedan finns det ju extremvarianter oxå för endurospåret eller ren is.

  2. #2
    Vilken sort av skruvdubb har du?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vilken sort av skruvdubb har du?
    Jag använder Maxi Grip. En dubb som finns i olika storlekar och olika längder. Allt från stövelklack till enduro och även traktor.
    Granngården säljer dem bla.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Jag funderar på att för första gången i mitt långa hojlivet inte säga "natti natti" till min "Bewan" innan snö kommer. Har TKC80 på min hoj - hur många dubb skall man ha? Måste man skruva en dubb i alla klackar?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Hade jag inte varit så rädd för hur vädret och saltet skadar hojen, så hade jag faktiskt seriöst övervägt ett insta-trike kit att ha installerat över vintern:

    http://www.towpacusa.com

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Jag funderar på att för första gången i mitt långa hojlivet inte säga "natti natti" till min "Bewan" innan snö kommer. Har TKC80 på min hoj - hur många dubb skall man ha? Måste man skruva en dubb i alla klackar?
    Att dubba är lite knepigt när det gäller antal dubb. Om vi förutsätter lugn körning på ishal väg med asfalt, så kanske det räcker med varannan klack. Då är ju dubben det hjälpmedel som behövs för att kunna ta sig fram någorlunda säkert.
    Vill man åka lite fortare på isvägar så gäller dubb i alla klackar även fram. Tänk då på att om du dubbar fullt fram så får du mycket dåligt fäste på asfalt om du behöver bromsa hårt. Kan då vara bra att lämna odubbat i mitten på däcket.
    Skall du köra PÅ ENBART IS OCH SNÖ, SÅ ÄR DET LÄTTARE ATT DUBBA. KÖP DÅ ENDURODUBB OCH SKRUVA I ALLA KLACKAR OCH KANSKE TVÅ I DE STÖRRE.

    Tänk på att korta dubb som det är på en bil alltid är en kompromiss.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hade jag inte varit så rädd för hur vädret och saltet skadar hojen, så hade jag faktiskt seriöst övervägt ett insta-trike kit att ha installerat över vintern:

    http://www.towpacusa.com
    Jösses! Dubbelsidig sidovagn! Och jag som tycker att det är äventyr att ha en på ena sidan. Men OK, det skulle vara kul att prova och då fick man samtidigt tillfälle att träna på att burka ordentligt i kurvorna.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jösses! Dubbelsidig sidovagn! Och jag som tycker att det är äventyr att ha en på ena sidan. Men OK, det skulle vara kul att prova och då fick man samtidigt tillfälle att träna på att burka ordentligt i kurvorna.
    Hehe, jag såg nu också att de finns anpassade för Piaggio Mp3. Vilket jävla fordon det hade blivit...5 hjul!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Egentligen borde väl en Ural med sidovagn och dubbelhjulsdrift vara rätt ok som vinterfordon om den har dubbade däck.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Egentligen borde väl en Ural med sidovagn och dubbelhjulsdrift vara rätt ok som vinterfordon om den har dubbade däck.
    Absolut!
    Ove

Liknande ämnen

  1. Köra året om - Honda CB400N -81
    Av martypatches i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 08:52
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  4. Runt hus
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 08:55
  5. Sista turen för året?
    Av PatrikAdolfsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •