Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 89

Ämne: Vem är vaken?

  1. #31
    Ankan1
    Gäst
    [QUOTE=veteranmc;69278]måste säga att jag aldrig hört ordet snorkall. här uppe i norrbotten säger vi svinkallt men vi använder ordet snorhalt å svinhalt[/QUOTE

    Snorkallt - Göingedialekt från Skåne.

    Sau e de när vär och vinn slår knud på hinnannen.De e möd möjligt att en ente kan se va de sluta om en ente se te att ha mö ve i pannan innan de ble vinter udanför husaknuden.

    Så är det när väder och vind slår knut på varandra.Då är det mycket möjligt att man inte kan förutspå var det kommer att sluta om man inte ser till att ha mycket ved i pannan innan det blir vinter utanför husknuten.

    Tyvärr en långsamt utdöende dialekt som präglat mig själv hårt pga min uppväxt i närheten av Osby hållet.Ge dig ut och få tag i en av dessa äldre Göingebor så är det knappt man själv förstår vad de säger.

    Min farfar kom en gång hem från en älgjakt och jag frågade om, de ble nått.Min farfar svarade kort.Na, en fick kasta si bagom gäret för å hålle unnan för grannpågen me sin nye bössa när han väl kom loss.

    Jag frågade, blev det något.Farfar svarade kort.Nä, jag fick kasta mig bakom stengärdet när grannens pojke började skjuta med sitt nya gevär när han fick rätt på det.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-17 klockan 20:39.

  2. #32
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    måste säga att jag aldrig hört ordet snorkall. här uppe i norrbotten säger vi svinkallt men vi använder ordet snorhalt å svinhalt
    Snorkallt. Vedertagen term.

  3. #33
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    I dag finns ingenting som får mig ur balans, jag är välbalanserad och är nån elak mot mig tänker jag bara att personen har nog bara en dålig dag, i morgon är det bättre. För det berör egentligen inte mig.
    Mycket bra ledstjärna. Ska jag tänka på varje dag.

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag är vaken,nyss hemkommen från jobbet.Nu kan man lungt handla mat i helgen.För den som inte vet så går bla Ica transporterna dygnet runt alla dar i veckan året runt för att det ska finnas mat.Tänk om man stannade hemma

  5. #35
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Någon annan som tycker det är slöseri med tid att sova?

  6. #36
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Jag är vaken....................
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag är vaken,nyss hemkommen från jobbet.Nu kan man lungt handla mat i helgen.För den som inte vet så går bla Ica transporterna dygnet runt alla dar i veckan året runt för att det ska finnas mat.Tänk om man stannade hemma
    Då handlar vi på Coop

  8. #38
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Tjenare på er! Hoppas ni alla haft en finfin nyårsafton. Själv vakade jag hela natten (till kl 6 på morgonen) och när jag kom hem somnade jag på soffan och sov ända till kl 15 med den påföljden att jag är pigg som en mört nu när jag egentligen borde sova. Ska dessutom upp kl 7 imorgon och iväg och jobba.

  9. #39
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Tjenare på er! Hoppas ni alla haft en finfin nyårsafton. Själv vakade jag hela natten (till kl 6 på morgonen) och när jag kom hem somnade jag på soffan och sov ända till kl 15 med den påföljden att jag är pigg som en mört nu när jag egentligen borde sova. Ska dessutom upp kl 7 imorgon och iväg och jobba.
    Låt höra om du överlevde jobbdagen för troligtvis sov du väl inte den natten heller

  10. #40
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Låt höra om du överlevde jobbdagen för troligtvis sov du väl inte den natten heller
    Sov 2 timmar den natten, vaknade och drog iväg till jobbet. Min snälla kollega sade att jag såg ut som om jag genomgått 7 svåra år. Hon hade dessutom kokat en kanna kaffe och jag som inte dricker kaffe sörplade i mig hela alltihopa (trodde jag skulle bli pigg av det) och fick magvärken från h*****e (ovan vid koffein). Men jag gav mig inte utan plågade mig igenom hela dagen
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-01-03 klockan 15:35.

Liknande ämnen

  1. VAKEN.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •