Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Road to Älgafallet 121012

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49

    Road to Älgafallet 121012

    Johannes kläckte idén om att åka till Älgafallet och jag tyckte det lät som en bra idé. Måste ju utnyttja våra drygt en vecka gamla kort så länge vädret tillåter. Han åkte från Strömstad och jag från Uddevalla och vi bestämde att vi skulle stråla samman i Hällevadsholm. Denna rätt kyliga men vacka oktoberdag blev utmärkt för en tur.

    När jag lämnade Uddevalla visade min termometer fortfarande på noll grader och det dröjde inte så värst länge innan jag önskade att jag hade värmehandtag. När jag kom till Hällevadsholm var J redan där och satt och njöt i solen. Det blev en liten paus medan vi inspekterade kartan. Sen satte vi kurs norröver, på väg 165. På kartan ser väg 165 ganska tråkig ut men jag blev positivt överraskad, den var roligare att köra än jag trodde och mycket fin utsikt, speciellt upp över Bullaresjöarna. Strax efter Svensk-Norska gränsen (där väg 165 blir vei 22) svängde vi av för att traska över ån och upp till Älgafallet.


    Precis innan gränsen till Norge.

    Tji fick vi när stigen visade sig vara översvämmad och så vi inte kunde göra annat än att betrakta fallet på avstånd, om vi inte ville bli blöta om fötterna. Dock trodde sig J veta en annan väg till fallet som gick öster från vei 22 nån kilometer in i landet. Det visade sig vara en grusväg och vi hittade tydligen inte rätt för till slut trillade vi ut på vei 101.


    Första försöket att nå fram till fallet...


    ...tog tvärstopp om vi inte ville bli blöta om fötterna.

    Där bytte vi hojar, bara för skojs skull, och körde sedan vei 101 norrut till Prestebakke och sen söder på vei 22 tillbaka till Sverige. Vid en gammal vägtull (tror vi det var) bytte vi tillbaka och svängde sen vänster och följde skyltning mot Älgafallet. Mer grusväg upp på berget och till sist fick vi ställa hojarna och gå. Till slut, efter mycket snurrade, hade vi nått vår destination: Älgafallet!


    Utsikten uppifrån Älgafallet

    Vi betraktade det lite från Svenska sidan och gick sedan över bron och slog oss ner på norska sidan. En liten termos kaffe gjorde susen när vi satt brevid fallet och berättade ljugarhistorier och snackade om hojar. När kaffet och historierna var slut gick vi ner för en trappa och såg fallet på nära håll fast lite mer nerifrån, mycket mäktigt!


    Mäktigt sa Bill. Mycket mäktigt sa Bull.

    Vägen tillbaka gick på småvägar öster om Bullaresjöarna, första biten var grusväg. Återigen fin utsikt och rolig körning. I Sundshult fanns en ordentlig badplats som säkerligen är välbefolkad sommartid, med hopptorn och grejor. Inte långt därifrån fanns Kynne Älv som hade ytterligare ett litet fall.

    Tre kilometer norr om Hällevadsholm skildes vi åt, då hade vi kört ungefär 10 mil ihop. På min färd mot Uddevalla fick jag återigen längtan om värmehandtag. Ett par kilometer från Torp köpcentrum fick jag dock annat att tänka på, motorn klonkade till och helt plötsligt lät det för jäkligt. Troligtvis nånting med transmissionen som kastade in handduken. Trist avslutning på en annars väldigt bra dag och mycket fin tur!

    När hojen återigen stod i garaget visade mätarn att jag rullat ca 25 mil idag. Det gör att jag är totalt uppe i en ca 65 mil sen jag tog kortet. Om säsongen är slut för mig nu så tänker jag ändå vara nöjd.

    Nu blir det mat, dusch och öl!

    Klart slut!

    (Ps: det finns fler bilder på http://www.facebook.com/media/set/?s...3192887&type=3)

  2. #2
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Ser härligt ut! Dit borde jag också åka någon gång. Här i södra finland ser man bara skog, lantbruk, öppna fält (härligt när rapsen blommar), stränder och lite små byar (vackert det också på sitt sätt) och förståss Hangö med sin sydstatskänsla och karga stränder. Men jag skulle vilja vidga vyerna lite

  3. #3
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Vilken härlig tur, det är nåt visst när man kommer hemåt igen och inser att man lagt några mil bakom sig.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
    Vilken härlig tur, det är nåt visst när man kommer hemåt igen och inser att man lagt några mil bakom sig.
    Speciellt efter en lång höstrunda och man kommer hem och sätter sig och myser i soffan med en kopp te eller varm choklad

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Fina hojvägar i de trakterna! Både väster och öster om Bullaresjöarna är det kul hojvägar. Till våren kan du testa att rulla vidare upp i Norge på 22:an, öster om Idefjorden, genom Halden, och ut på väg 21 mot nordost. Fin-fin hojväg!

    Sedan viker du in i Sverige vid Nössemark, och kör sedan mot Ed (kalassträcka!) eller så fortsätter du norska 21:an norröver (också kul hojväg!).
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-10-12 klockan 23:59.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som jag alltid framhåller, så når man den bästa upplevelsen då man kan köra både grus och asfalt. Flera borde ta efter.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Tack för kommentarerna gott folk, det lär komma fler i fortsättningen och då kanske det sägs till innan också, om nån mer vill åka med.

    TMax: Det ska köras mer i Norge, sanna mina ord och dina förslag ska testas, tack!

  8. #8
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    ... det lär komma fler i fortsättningen..
    Det ser jag fram emot, tack för att du lade upp bilder!

  9. #9
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194

    Thumbs up

    Flotta bilder Jag bor inte långt derifrån så jag har varit der många gånger Kanske vi mötas nesta sesong

    __________
    Simen

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Fin liten premiärtouring och fina bilder! Nu när tanden är blodad kommer turerna att bli längre och längre. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. My Road to MC-kort
    Av loquaz i forum MC-kort
    Svar: 160
    Senaste inlägg: 2016-09-24, 12:58
  2. Road king
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 18:42
  3. 21-22 July ON THE ROAD IN SWEDEN
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:14
  4. Open road, Video
    Av Roadking i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 16:02
  5. Äntligen on the road
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 07:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •