Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Husqvarna Terra

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Byta olja? Gör man väl inte, det sköts ju på service. Köper man en ny hoj dröjer det ju minst 6 år innan man behöver tänka på sånt. Och även om man måste (efter 6 år) så är det ett litet momentärt problem som inte nämnvärt påverkar körupplevelsen.
    Men när hojen står över vintern bildas fukt i motorn, det är bra om man byter på hösten när man ställer in den över vintern. Annars får man vatten i oljan, visserligen ångas den bort efter en kort körning men annat rostar i motorn tyvärr. Jag rekommenderar att man byter olja på hösten. Oljan tappar sin friktion, viskositet och därmed kylning om den får för mycket fukt i sig genom åren utan byte. Och lager slits fortare för den delen.

    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Vet att Rotax och Bmw hade samarbete men det var inte det jag menade.
    Syftade på Bmw som ägare av Husqvarna.
    Jag vet att du menar ägarskapet av Husqvarna, är egentligen inget nytt under solen att märken köps upp och snart dyker ”nya” modeller upp, egentligen är de modifierade från en annan modell fast i nya kläder bara. I det här fallet har vi en 650 GS i kläder som Husqvarna Terra/Strada. Audi tror jag det var som har köpt upp ett mc-märke. Men de kommer nog inte börja tillverka mc igen och kalla dem Audi (då hette de DKW de motorcyklar jag tänker på i historien).

    Jag förstår vad du menar, du kör ju verkligen offrad jämfört med mig.
    För mig skulle en Terra duga gott.

    Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Men när hojen står över vintern bildas fukt i motorn, det är bra om man byter på hösten när man ställer in den över vintern. Annars får man vatten i oljan, visserligen ångas den bort efter en kort körning men annat rostar i motorn tyvärr. Jag rekommenderar att man byter olja på hösten. Oljan tappar sin friktion, viskositet och därmed kylning om den får för mycket fukt i sig genom åren utan byte. Och lager slits fortare för den delen.
    Hur mycket fukt talar vi om, och beror inte det på om man har hojen ståendes kallt eller varmt? Jag har oljebyte vart 1000:e mil enligt servicechemat, och det görs ju på verkstad. Tycker inte oljan borde hinna bli så vattensjuk de få månaderna den står still att det ska kunna börja rosta inuti en oljefylld motor. Om man har en sliten gammal motor som får stå under snö halvårsvis och aldrig får oljan bytt kan jag förstå att det händer grejer, men ett par månader i ett varmt garage kan väl knappast göra nåt med en fräsch motor?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #23
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Hur mycket fukt talar vi om, och beror inte det på om man har hojen ståendes kallt eller varmt? Jag har oljebyte vart 1000:e mil enligt servicechemat, och det görs ju på verkstad. Tycker inte oljan borde hinna bli så vattensjuk de få månaderna den står still att det ska kunna börja rosta inuti en oljefylld motor. Om man har en sliten gammal motor som får stå under snö halvårsvis och aldrig får oljan bytt kan jag förstå att det händer grejer, men ett par månader i ett varmt garage kan väl knappast göra nåt med en fräsch motor?
    Hittade lite länkar om ämnet här, här och lite annat tips här.

  4. #24
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?
    Fick mig verkligen ett gott skratt!
    Det brukar hända dom flesta för eller senare som kör brötenduro
    //Johan

  5. #25
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?
    Tack Nina; Den piggade opp ! Vilken härlig inställning han hade

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    En Hva Terra i den skogsmiljön skulle inte fungera i praktiken för den väger för mycket. Men oj vad jag har skrattat åt filmen, den tillhör min absoluta favorit.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?
    Jodå! Dom killarna har kul och vurpan är magnifik. Men det är också något jag inte vill råka ut för när jag kör omkring ensam på det minsta "vägnätet".
    Ove

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå! Dom killarna har kul och vurpan är magnifik. Men det är också något jag inte vill råka ut för när jag kör omkring ensam på det minsta "vägnätet".
    Nja, man bör ju ha med sig minst två personer, en stannar kvar vid den ev skadade och den andre åker och hämtar hjälp eller står vid vägkanten och visar in bår och folk i skogen. Jag åker aldrig ensam på grusvägar t ex, bara i fall att.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nja, man bör ju ha med sig minst två personer, en stannar kvar vid den ev skadade och den andre åker och hämtar hjälp eller står vid vägkanten och visar in bår och folk i skogen. Jag åker aldrig ensam på grusvägar t ex, bara i fall att.
    Jaa du Nina, så många tokar finns det inte här ute i "glesbygden" så att man kan bli tre som kör på stigarna. Det är obekvämt för dom flesta.
    Ove

  10. #30
    Ankan1
    Gäst
    Byta olja innan vintern och på en förmodat annars relativt bra motorolja så länge det inte handlar om rent slabb pga att oljan ska suga åt sig mer fukt är både mekaniskt, ekologiskt och ekonomisk dumt.En olja som rullat några hundra mil i en mc motor har procentuellt lika stor förmåga att suga åt sig denna fukt jämfört med en helt okörd olja.Skillnaderna är så små så de närmast är försumbara så länge ingen kan visa något annat i reda siffror.Redan ren spillolja har en tillräckligt stor uppsugningsförmåga i en stillastående motor och så pass dålig mc olja tror jag ingen kör runt på för att sedan ställa undan hojen och förvara den orörd under vinterhalvåret.

    Eftersom jag tillbringat en del av mitt liv som åkeri son med alltför många oljebyten bakom mig på dessa lastbilsmotorer så gjorde vi en vinter ett test i två mindre avkapade, låga och öppna oljefat där oljan som stod ute var skyddad från regn och snö men inte från fukt och kyla.Bägge oljorna visade efter vintern samma förmåga till att ha sugit åt sig denna fukt och det enda som garanterat skilde dom två åt var just den använda oljans mer bristande viskositet pga tidigare slitage.

    Att då påstå att en ny mc olja skulle göra ett bättre jobb än en som bara rullat några hundra mil i en mc motor där den använda skulle öka rostbildningen är som sagt var rent försumbart ur ren sltagesynpunkt.Då kan man roa sig med att slänga ut pengarna genom fönstret istället och se vilken hundralapp som träffar marken först eller förvara dessa hundralappar i plånboken till våren som omvandlas till en ny olja för mc motorn som suger åt sig orenheter i motorn på några få mil som bildats under vinterhalvåret.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-15 klockan 15:47.

Liknande ämnen

  1. Husqvarna 710 cc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 11:23
  2. Husqvarna-tur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:50
  3. Husqvarna
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 19:47
  4. Husqvarna 256
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 07:03
  5. BMW köper Husqvarna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •