Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Hur får man familjen att förstå att motorcyklar inte är farliga?

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Hur får man familjen att förstå att motorcyklar inte är farliga?

    Eller jo lite farligt är det ju förståss, men det finns ju risker med allt (det kan t.ex. vara farligt att gå över gatan också)! Men enligt familjen är ju motorcyklar = självmord och det är väl lite att överdriva?

  2. #2
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    bara slå dövörat till o köra på, har du MC kort så är du tillräckligt gammal att veta vad som är rätt o fel

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Att vistas i trafiken kan ju vara farligt för alla,speciellt för dom som inte vet vad dom håller på med.Men oftast dom som säger så där vet inte vad dom pratar om.Har man erfarenhet så är det väl rätt lungt,men om inte så är ju risken mycket större.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-10-11 klockan 07:58.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Visst kan det vara farligt det mesta hänger ju på dig.
    Visst gör det så. men om du kör normalt och ser till att hojen är ok och att du har de skydd som är anpassade till din körning, så minskas ju riskerna radikalt. Att du måst vara mer uppmärksam än en bilförare vet du ju nog. Att aldrig lita på att en bilist som stannat vid en påfart, verkligen ser dig. det finns ju så otroligt mycket att tänka på i början, sedan blir det ju mer och mer rutin.
    Lycka till

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Det finns väl inga farliga motorcyklar?
    Däremot gott om farliga förare.

    Om nu det kan vara ett argument att använda.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Men du, du bor ju i Finland. Där räds man ju varken f-n eller ryssen. Så vad är problemet?
    Skall jag tala med dem? (Familjen alltså, inte ryssen! )

    EDIT: nä, allvarligt. Så tror jag att man behöver kommunicera att man är riskmedveten och försiktig. Lite smånojig sådär du vet.

    "Tänk om den där bilen plötsligt backar ut...", "här får man ta det lugnt, det kan ligger grus runt hörnet...", "gillar inte den där bilen, känns som om den tänker byta fil utan blinka först". Jag inbillar mig (naivt?) att den sortens subtila signaler på sikt bygger upp ett förtroende för dig och gör familjen mindre oroliga. På lite sikt.

    *Obs - varning för hemmasnickrad teori!*
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-10-11 klockan 08:51.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Den stora skillnaden mellan en bil och en MC är den - att man måste tänka på ett annat sätt om man kör en MC. Man är inte skyddat av en "plåtburk". Tex. kan billen framför mig svänga vänster utan att visa det med blinkers? Kan en bil komma ut på gatan från tex. en parkering eller annat infart? Kan det ligga lite grus på annars fint asfalt just mitt i en kurva? Vad kan andra billister "hittar på" m.m. Och det hjälper inte mig att säga efteråt att det var inte mitt fel. Man måste helt enkelt tänka även för de andra trafikanter och tyvärr är det inte alla MC förare som klarar detta.

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Att jämföra mc åkning med självmordstendenser är bara rent trams.Hur många har t ex mist livet på ett markerat övergångsställe.Skulle då dessa stackare ha tagit livet av sig.Knappast.I mitt arbete hjälper jag människor som har olika former av sjukdomar.Det är ibland unga människor med cancer som precis börjat leva sina liv.I andra fall är det personer med ett långt liv bakom sig som insjuknar svårt mot slutet.Livet är ibland farligt i sig självt och man kan inte se på diverse aktiviteter som dödligare än andra när den många gånger minst farliga aktiviteten kan leda till snabb död beroende på omständigheterna.

  9. #9
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Att jämföra mc åkning med självmordstendenser är bara rent trams.Hur många har t ex mist livet på ett markerat övergångsställe.Skulle då dessa stackare ha tagit livet av sig.Knappast.I mitt arbete hjälper jag människor som har olika former av sjukdomar.Det är ibland unga människor med cancer som precis börjat leva sina liv.I andra fall är det personer med ett långt liv bakom sig som insjuknar svårt mot slutet.Livet är ibland farligt i sig självt och man kan inte se på diverse aktiviteter som dödligare än andra när den många gånger minst farliga aktiviteten kan leda till snabb död beroende på omständigheterna.
    Jo, har försökt förklara allt detta för dem. Det är bara lite jobbigt att dom börjar ringa som tokar genast som jag inte svarar, även om jag har sagt åt dem att jag inte hör telefonen när jag kör och att jag alltid ringer när jag är framme vid mitt mål (men dom tycks inte alls lugnade av detta). Kan tilläggas att detta började efter att jag krashade rejält med moppen på midsommar (yep! Jag hade moppe då ännu, jag är ett småglin).

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jag är nog mer nervös när min fru är ute med bilen än vad hon är när jag är ute med hojen. Fast det är möjligt att hennes tjat om att vi måste skaffa snöskoter och båt, samt hur mycket bättre det är än hoj, är förtäckt oro. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Ensam i familjen.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 19:38
  3. Hjälp Motormännen hitta farliga vägar!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 17:31
  4. En till CB750 i familjen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 10:01
  5. Kina gillar inte motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •