Visa resultat för omröstning: Håller du hastighetsbegränsningarna med hojen?

Antal röster
79. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Alltid

    6 7,59%
  • Oftast

    35 44,30%
  • 50/50

    22 27,85%
  • Oftast inte

    14 17,72%
  • Aldrig

    2 2,53%
Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 105

Ämne: Varannan MC-förare kör för fort

  1. #91
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Fakta:
    http://www.youtube.com/watch?v=y_Ix_y35P04
    http://www.teknikensvarld.se/2008/04...l-fortkorning/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5312602
    http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?RecID=34226
    http://www.cisionwire.se/motormannen...-fort,c9319655
    http://www.duochjobbet.se/nyhet/yrke...kostar-20-liv/

    VTI, Motormännen, NTF... alla säger samma sak och kan uppvisa undersökningar och statistik som styrker detta. Sen är det upp till var och en att blunda för faktan eller inte.
    En strypt motor hjälper inte för fortkörning i tätort, förbi skolor, dagis och kyrkor exempelvis...
    Jag har full förståelse för att du vill försvara din yrkeskategori och minimera antalet rötägg (som finns inom alla brancher, även läkare och präster tex) men att gå till personangrepp är ett direkt övertramp av dig eftersom jag inte anklagade dig som person.

    För att återgå till ämnet så valde jag oftast i undersökningen. Tar så få chanser som möjligt att mista pengar jag hellre lägger på min favorithobby!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #92
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag tror inte på dig, Motormannen. Jag tror det jag själv ser och det du beskriver stämmer inte på tradarfolket som grupp. Jag tycker att det är läge att lägga ner detta nu.

  3. #93
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Är inte mig du ska tro på utan det är samma statliga verk som gjort undersökningen som tråden handlar om, men de kanske ljuger, vem vet... Hur som helst, alla har olika uppfattningar om ditten och datten.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jaja, skit samma för min del. Lastbilschaufförer finns av alla sorter, inte alla är änglar i trafiken även om sådana finnes, men... Det finns andra som inte är yrkeschaufförer men som kör bil i yrket och kör som kung Jehu jagade dom.

    Hemtjänsten är en grupp som kommer i rallyfart ibland även om det påstås att kvinnor inte kör för fort, och den gruppen kan jag i vissa lägen förstå. Det kan vara så att tant Agda gjorde i brallan precis när dom var klara där och farbror Gustav sitter 2 mil bort och och måste få sina mediciner för det var sent redan innan Agda. Sitter människor i kläm vill man skynda sig lite. Jag vet för jag har varit i branchen sjukvård i hemmet

    Gruppen som servar vid en del statliga verk, t.ex trafikverket, och kör låga sträckor som skaffar sig fortkörningsböter i arbetet har jag ingen förståelse för. Det är ingen vinst för dom att hetsa för dom vinner inget, vare sig i tid eller pengar. Det är en arbetsledningsfråga om man måste köra ikapp tid på vägen.

    Resemontörer är en annan grupp och dom kan ju faktiskt tjäna lite på att köra undan i natten för att komma fram - om dom gör det. Till samma grupp kan man väl räkna hela horden av väskdängare.

    Många är det som beter sig i trafiken. Själv har jag jobbat några år med att lugna ner mitt eget tempo och det går, men det är svårt. Vi får väl försöka så gott vi kan och vara rädda om oss själva och varandra.
    Ove

  5. #95
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Alla trafikanter är mäniskor och vi kommer i alla sorter, på gott o ont .

  6. #96
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Är inte mig du ska tro på utan det är samma statliga verk som gjort undersökningen som tråden handlar om, men de kanske ljuger, vem vet... Hur som helst, alla har olika uppfattningar om ditten och datten.
    Ljuger, eller vinklar, eller väljer fakta utifrån agenda. Du länkade tidigare till en artikel från NTF där de sa att "25 liv sparas om yrkestrafikanter håller hastighetsbegränsningen". Allt som stod där är trams som bara kan godtas av de som vill tro på det. Finns inget där som styrker nånting, slutsatser dras utifrån vad man vill uppnå och verifierar att politik ska inte styra forskning utan tvärt om. VTI är jättebra på att sammanställa statistik men har inte kommit på någon hållbar slutsats någonsin, det är de inte kvalificerade till. Tingvall är även han politiker som betraktar forskning och statistik som ett sätt att styrka sin agenda och är helt blind för allt som inte gynnar hans argument. Visst har alla olika uppfattningar, men att i blindo tro på allt som "statliga verk" påstår utan att fundera på varför de presenterar informationen är naivt.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #97
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ljuger, eller vinklar, eller väljer fakta utifrån agenda. Du länkade tidigare till en artikel från NTF där de sa att "25 liv sparas om yrkestrafikanter håller hastighetsbegränsningen". Allt som stod där är trams som bara kan godtas av de som vill tro på det. Finns inget där som styrker nånting, slutsatser dras utifrån vad man vill uppnå och verifierar att politik ska inte styra forskning utan tvärt om. VTI är jättebra på att sammanställa statistik men har inte kommit på någon hållbar slutsats någonsin, det är de inte kvalificerade till. Tingvall är även han politiker som betraktar forskning och statistik som ett sätt att styrka sin agenda och är helt blind för allt som inte gynnar hans argument. Visst har alla olika uppfattningar, men att i blindo tro på allt som "statliga verk" påstår utan att fundera på varför de presenterar informationen är naivt.
    Instämmer fullständigt! Jag har tittat på en del rapporter och slutsatser av statistik. Jag fnissade nästan på mig tills jag kom på att de tjänade som beslutsunderlag...
    Ove

  8. #98
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Motsattsen till naivitet är i så fall bitterhet.

    För alla beslut som tas på riksdags/regeringsnivå krävs oftast någon form av statistik och vetenskapliga undersökningar, det ligger på de olika statliga verkens bord och de tjänar som remissinstanser tillsammans med ideella organisationer så som SMC. Sedan tas många beslut grundade på redan gjorda undersökningar och sammanställd statistik. Så forskningen styr politiken i många lägen, inte tvärt om. Hade det inte funnits statistik och forskning om hur farligt det var att köra motorcykel utan hjälm så kanske vi inte haft någon hjälmlag idag. Eller vinterdäckslagen som är ytterligare ett exempel.
    Trafikverket, Polisen, Transportstyrelsen, SMC, Motormännen m.fl är inga politiska vinstdrivande organisationer och de har inget att vinna på ett lagkrav om t.ex förbjuden mobiltelefonanvändande vid körning eller dubbdäck för tunga fordon. Så jag förstår inte riktigt varför det skulle finnas en ''ond agenda'' från dessa genom att ljuga, vinkla och välja?

    Det är Sverige 2012, inte Sovjetunionen 1932...
    Senast redigerat av Motormannen den 2012-11-25 klockan 17:52.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #99
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Nu förstår jag. 25 liv sparas om man håller hastigheten.Om jag håller prick 80 på 80 väg i stället för typ 85 då smäller det mindre när jag kör över idioten i bilen som kör ut framför en,eller beter sig illa som vanligt varje dag.Och heja Tingvall eller vad dom heter,dom lär ju knappast kunna köra bil,bara tjäna massa pengar och snacka gojja

  10. #100
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Motsattsen till naivitet är i så fall bitterhet.

    För alla beslut som tas på riksdags/regeringsnivå krävs oftast någon form av statistik och vetenskapliga undersökningar, det ligger på de olika statliga verkens bord och de tjänar som remissinstanser tillsammans med ideella organisationer så som SMC. Sedan tas många beslut grundade på redan gjorda undersökningar och sammanställd statistik. Så forskningen styr politiken i många lägen, inte tvärt om.
    Nejdå, motsatsen till naivitet är realism. Forskning har oftast ett mål och efter givna förutsättningar, ren grundforskning undantaget. I många fall bestämmer beställaren, ibland omedvetet, resultatet enligt principen "man biter inte den hand som föder".

    Det första man bör ta reda på när man ska gå igenom en forsknigsrapport är vem som betalar. Nästa steg är att fundera på syftet med undersökningen och vilka avgränsningar som gjorts i förhållande till andra lösningar, målgrupper och vad som annars kan vara relevant.

    När man sovrat fram vad som egentligen undersöks kan man läsa det hela med lite klarare ögon och då blir man inte alltid så imponerad, men lika fullt tjänar en massa illa genomförda, vinklade och dåligt rapporterade undersökningar som beslutsunderlag.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  2. Det går inte fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:54
  3. En dag som försvann fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 23:14
  4. Hmm... Fort men fel
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 16:13
  5. Fort, fort
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •