Visa resultat för omröstning: Håller du hastighetsbegränsningarna med hojen?

Antal röster
79. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Alltid

    6 7,59%
  • Oftast

    35 44,30%
  • 50/50

    22 27,85%
  • Oftast inte

    14 17,72%
  • Aldrig

    2 2,53%
Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 105

Ämne: Varannan MC-förare kör för fort

  1. #1

    Varannan MC-förare kör för fort



    Varannan MC-förare kör för fort - Omröstning
    Enligt en rapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som DN
    tagit del av bryter hälften av alla motorcyklister mot hastighetsgränserna.

    - Generellt sett innebär höga hastigheter både en ökad olycksrisk och skaderisk,
    säger forskaren Anna Vadeby på VTI.


    De senaste åren har ungefär 50 motorcyklister dödats i trafiken årligen. Nära 2500
    motorcyklister och mopedister skadas varje år så svårt i trafiken att de blir inlagda
    på sjukhus i minst ett dygn.
    Senast redigerat av pewa den 2012-10-07 klockan 18:08.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    ...och som vanligt buntar man ihop motorcyklar med mopeder, fyrhjulingar, terängfordon och allt möjligt för att få upp siffrorna. Som att det inte räcker med alla körkortslösa olycksoffer på oreggade, stulna eller lånade hojar som driver upp statistiken..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    ...och som vanligt buntar man ihop motorcyklar med mopeder, fyrhjulingar, terängfordon och allt möjligt för att få upp siffrorna. Som att det inte räcker med alla körkortslösa olycksoffer på oreggade, stulna eller lånade hojar som driver upp statistiken..
    Verkar ibland som om man kämpar får att få en viss statistik av någon anledning.
    Frågan är då om alltid hälften kör för fort. Skulle vara intressant att kolla hur äldre och även yngre förare skulle klara verkliga situationer när det gäller att undvika en olycka, då det gäller att kunna lägga ner hojen eller bromsa maximalt.
    Om man nu buntar ihop alla olyckor, så undrar jag om verkligen hastigheten har varit för hög egentligen.
    Vi var en grupp som körde på småvägar och en av oss körde av och hamnade på sjukhus. Farten var inte speciellt hög utan det berodde på orutin eller att ha läst av vägen fel. Visst kan man säga att det berodde på farten, men ...
    "det är inte farten som dödar, det är smällen"

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Ren propaganda tyvärr, så länge det inte finns ett sammanhang eller jämförelse. Typ hur mycket av den totala trafiken kör för fort? Att fakta är korrekt i sig förvånar mig inte, däremot är den som nån skrev oftast ihopblandad.
    Det trista är att de som är tänkta mottagare för den här sortens "information" aldrig ifrågasätter eller separerar. De förfasar sig bara och ropar på förbud...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Hälften av alla motorcyklister kör för fort... men hur många bilister kör för fort? Två tredjedelar?

  6. #6
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Lögn, Förbannad lögn o statistik...?

    Alltid kul hur det vrids och vänds tills man får det att se ut på ett visst sätt. Sen ska tidningarna spetsa till det ytteligare en gång så att det säljer.

    "100% av alla som kör fulla har alkohol i blodet" Sverige rasar!
    Våga vägra "Hen"!!

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Det är ibland svårt att köra motorcykel utan att köra för fort. Och jag tror att det gäller många av oss som kör MC - gammal som ung

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    är inte ett dugg förvånad. Det är bara, och bara på custom jag kör lagligt. annars går det i princip alltid för fort

  9. #9
    jag kör alltid laglit men det har nog med fartresurserna att göra. mina går ju inte så fort, å jag har inte bråttom ju längre det tar desto längre får jag ju njuta av färden.

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Är det samma forskare som påstod att man kunde få cancer av att äta chips ... förmodligen.

    Det finns nötter bland alla fordonskategorier men definitivt fler bland bilisterna.De har nämligen försökt ha ihjäl mig ett flertal gånger på min mc i ren ouppmärksamhet och nonchalans.Hur förklarar ni då detta forskare ... Ställ er på en lokal motorväg och börja beslagta fortkörande bilisters bilar så kan vi få ett helt nytt landskap genom dessa bilars utfyllnad i havet.Då pratar vi om bilar i dessa faktiska fortkörningssammanhang ...

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...-enligt-media-!
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-14 klockan 11:21.

Liknande ämnen

  1. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  2. Det går inte fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:54
  3. En dag som försvann fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 23:14
  4. Hmm... Fort men fel
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 16:13
  5. Fort, fort
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •