Visa resultat för omröstning: Håller du hastighetsbegränsningarna med hojen?

Antal röster
79. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Alltid

    6 7,59%
  • Oftast

    35 44,30%
  • 50/50

    22 27,85%
  • Oftast inte

    14 17,72%
  • Aldrig

    2 2,53%
Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 105

Ämne: Varannan MC-förare kör för fort

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Intressant!
    Jag fick alltid kritik av min körlärare för att jag körde för sakta! Du ska upp på xx (60, 80, 110 - danska fartgränser) och jag sa att jag körde alltså enligt skyltarna. Men jag hade en gammal 250 cc Suzuki och han en splitny BMW, så det är ju inte omöjligt att hastighetsmätarna visade en del olika.

  2. #42
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    För länge sedan va det vanligt med glädjemätare. Honda 750 mätare visade 200 på topp vid 170.
    Jan

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag är nog för mesig för att ligga och speeda på två hjul. Hade jag haft bil, hade det kanske varit andra bullar faktiskt.

    Sen har jag väl inte riktigt fordonet till det heller. Jag började på en EU-moppe, gick vidare till en maxi-scooter och kör nu custom.

  4. #44
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag är nog för mesig för att ligga och speeda på två hjul.
    För att våga vara mes fordrar nog att man är väldigt tuff ibland. Grupptrycket kan vara svårt att stå emot, speciellt för dom som är unga. (Bara tänkte till lite. )
    Ove

  6. #46
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    För att våga vara mes fordrar nog att man är väldigt tuff ibland. Grupptrycket kan vara svårt att stå emot, speciellt för dom som är unga. (Bara tänkte till lite. )
    Hear, hear!

  7. #47
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vet inte om det stämmer men ett gammalt rykte säger att biltillverkarna lägger in felvisning pga risken att annars bli stämd i USA. Låter långsökt men i ett land där det finns fler advokater än rörmokare så kan det nog stämma
    Jag hade en Chevrolet en gång (men egentligen var det en Oldsmobile). Där förstorade ytterbackspeglarna för att ingen skulle kunna säga att speglarna gjorde att det såg ut som om bilen var långt borta (har med risk att bli stämd att göra). På speglarna stod texten "veichle can be closer than appear" (har med risken att bli stämd att göra). Resultatet blev att speglarna var odugliga då de skapade en ännu större dödlig vinkel vilket bör göra att olycksrisken ökar för ouppmärksamma förare. Men det riskerar man antaglingen inte att bli stämd för, det har med förarens uppmärksamhet att göra. Men man underlättar ju inte livet för föraren direkt.

  8. #48
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av classe8 Visa inlägg
    Okej, nu vill jag se rubriken "Bilisterna dödar och skadar motorcyklisterna"

    citat från Trygg o Hansa

    En ny undersökning* visar samtidigt att 18 procent av svenskar med mc-kort varit med om en motorcykelolycka, men endast 1 av 4 olyckor vållas av motorcykelföraren själv.164
    Länken är visserligen från 2010 men då var statistiken att bilisten var vållande i 64% i olyckorna

    http://media.trygghansa.se/tag/mc/

    Sedan har vi ytterligare en ny rubrik " Bilister kör oftare på fyllan än motorcyklister.


    MC-förare hade en mycket bättre attityd i fråga om alkohol/droger jämfört med bilister. Att man betalar skatt, försäkring och kör ett registrerat fordon är en själklarhet likväl som att man inte kör skenförsäkrad motorcykel. Att man kontrollbesiktar hojen och sköter om den visar Bilprovningens statistik år efter år.

    Citerat från smc
    http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--...remt-beteende/

    Drar mig även till minnes att jag någonstans läste att motorcyklister inte körde snabbare vid fartkameror än bilister.
    Mycket bra läsning! Bra att ha länkarna också om diskussion kommer på tal.

  9. #49
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    För ett tag sedan kom en undersökning som visade att det var ganska få mc-åkare som körde för fort förbi fartkameror.......detta är väl bortglömt redan....

  10. #50
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Jag vill veta vad de menar med För Fort. Allt över exakt hastighetsbegränsning? I så fall är siffrorna snarare förvånande åt andra hållet. 50% av alla mc-förare kör alltså under lagstadgad hastighetsbegränsning? Imponerande!

Liknande ämnen

  1. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  2. Det går inte fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:54
  3. En dag som försvann fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 23:14
  4. Hmm... Fort men fel
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 16:13
  5. Fort, fort
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •