Visa resultat för omröstning: Håller du hastighetsbegränsningarna med hojen?

Antal röster
79. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Alltid

    6 7,59%
  • Oftast

    35 44,30%
  • 50/50

    22 27,85%
  • Oftast inte

    14 17,72%
  • Aldrig

    2 2,53%
Sidan 4 av 11 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 105

Ämne: Varannan MC-förare kör för fort

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med Engström. Det värsta i trafiken tycker jag är de utländska långtradarna som oftast kör en bit över hastighetsbegränsningen ( undrar om de manipulerat fartspärren?, vilket ju inte är så svårt). Har ofta fått en sådan hängande efter mig in mot Grums på E 18. När man har bägge backspeglarna fulla av en lastbilsfront känner man sig ganska liten. Finns det ingen statistik på hur fort utlänningarnas lastbilar körs? Polisen har ju svårt att kunna bötfälla dem eftersom en del har konstiga förarbevis tex. Att kunna göra en personkontroll, glöm det.
    50,70 och visa hänsyn utanför skolor borde var förare kunna göra, men där brister det även för många bilförare.
    Det verkar som om statistiken verkar vara vinklad så att det är farten som dödar. Om man går lite djupare, så kan man ju undra hur många mcförare som dödats av bilar, där kanske inte farten varit orsaken.
    Jag kör ju som sagt rätt mycket efter vägarna och stöter ofta på dom här utlänska chaufförerna,visst många kör ju som tattare,men även svenska chaufförer.Men jag måste faktiskt påstå att det är väldigt få som kör fortare än 90,vilket dom flesta lastbilar bryter vid,även här,vissa spärrar dom vid 80.men sedan är det många som laborerar med däckstorlek för att kunna höja farten lite,och lura färdskrivaren.men sedan har vi ju med det här med hastighetsmätaren.Om svensson sitter och kör prick 90 med sin v 70 eller jag med min yamaha så kommer en tradare i kapp för att han ligger i typ 80-83.Där har vi ett fel.Så därför Olle så det kan ju vara därför du får kylaren i backspegeln.Är det 90 då är det många chaufförer som vill köra i 90 och även du som tror att du gör det,fast du kör för sakta.detta är ett exempel,din mätare eller kanske gps vad vet jag säger att du åker rätt och chauffören åker fortare än 90 så kan det ju vara,men detta är ju något som ställer till mycket VARJE dag.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-10-09 klockan 08:57.

  2. #32
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag väljer var jag kör lite fortare än 70 och det är som Engström menar: bland tjusiga kurvor men absolut inte att jag skulle dra förbi 30 eller 50 i högre hastigheter. Man får tänka lite logiskt helt enkelt och välja var man kan öka farten lite. I tättbebyggda områden kör jag inte för fort, Kalle med bollen kan ju stå där vid vägkanten och tappa ut sin boll. Och springa efter den.

    Sunt förnuft får råda tycker jag.

    Jo, att bilens hastighetsmätare inte stämmer känner jag till. Ju fortare man kör desto mer fel visar den. Jag kan luras att tro jag kör i 120 på motorvägen men egentligen håller jag 114. Jag har kollat med en GPS och den visade att ju fortare desto mer fel var visningen av hastigheten. Varför? Jo, det har med periferi att göra. Två exakt likadana cylindrar som är jämnrunda snurrar inte i samma hastighet ju fortare de snurrar, en av dem kommer efter t ex 500 varv inte hålla jämna steg med den andra. Den har antingen snurrat fortare eller långsammare. Liksom att två bilar av samma årsmodell och fabrikat inte har samma hastighet på mätaren. Båda förarna kan tro de håller exakt samma fart då nålen i mätaren pekar på samma siffra men…

    PS, får tillägga att jag för många år sen jobbade i en tryckpress som kunde trycka två färger samtidigt. Cylindrarna i den pressen stämde inte, efter 500 tryck vandrade andra färgen ifrån och jag fick ställa in trycket igen. Sen var inte kugghjulen såna som jag ville ha (rakskurna), jag vill påstå att detta gjorde att cylindrarnas rörelse stördes. Evolventa kugghjul är att föredra.
    Minns f*n inte vad pressen hette, men det finns ”grafiska branschens Rolls Royce” bland tryckpressarna och de heter Harris (USA) och Heidelberg (Tyskland). =)
    Senast redigerat av Nina den 2012-10-09 klockan 09:18. Anledning: Tillägg

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Att hastighetsmätarna ligger så långt ifrån verkligheten har att göra med regler från högre instans, eftersom Svensson gärna sätter på hjul med fel storlek etc. På yrkesfordon stämmer det betydligt bättre, vår husbil som är byggd på en Fiat transportbil, felar högst 2 km/h vid 100 knyck.
    Kn också tilläggas att tripmätaren och odometern oftast stämmer betydligt bättre än hastighetsmätaren på personbilar, eftersom dom kraven inte finns där.

  4. #34
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Att hastighetsmätarna ligger så långt ifrån verkligheten har att göra med regler från högre instans, eftersom Svensson gärna sätter på hjul med fel storlek etc.
    När mätaren på min hoj visar 130 går det i verkligheten 108, vilka monstruösa hjul jag måste hänga på för att kompensera den felvisningen! =)

    (skulle visserligen kunna montera orginaldreven med..)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #35
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag har hör att det har lite med att det ska finnas lite marginal,så tillverkarna lägger på lite på flit,inte vet jag.

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag har hör att det har lite med att det ska finnas lite marginal,så tillverkarna lägger på lite på flit,inte vet jag.
    Bestämmelserna säger att om mätaren visar fel ska den visa för mycket..

  7. #37
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Helt rätt LowTech och engström67, den visar alltid lite för mycket så ingen kör egentligen för fort. Håller man 120 så är den riktiga hastigheten lägre än mätaren visar. Men det jag noterar är att kör jag i 30 så är jag på gränsen till 30. Så ju lägre fart desto mer sanning på mätaren.

  8. #38
    Vet inte om det stämmer men ett gammalt rykte säger att biltillverkarna lägger in felvisning pga risken att annars bli stämd i USA. Låter långsökt men i ett land där det finns fler advokater än rörmokare så kan det nog stämma

  9. #39
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vet inte om det stämmer men ett gammalt rykte säger att biltillverkarna lägger in felvisning pga risken att annars bli stämd i USA. Låter långsökt men i ett land där det finns fler advokater än rörmokare så kan det nog stämma
    Ha ha ha, låter som USA. Där kan man bli stämd för minsta skitsak.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag kör ju som sagt rätt mycket efter vägarna och stöter ofta på dom här utlänska chaufförerna,visst många kör ju som tattare,men även svenska chaufförer.Men jag måste faktiskt påstå att det är väldigt få som kör fortare än 90,vilket dom flesta lastbilar bryter vid,även här,vissa spärrar dom vid 80.men sedan är det många som laborerar med däckstorlek för att kunna höja farten lite,och lura färdskrivaren.men sedan har vi ju med det här med hastighetsmätaren.Om svensson sitter och kör prick 90 med sin v 70 eller jag med min yamaha så kommer en tradare i kapp för att han ligger i typ 80-83.Där har vi ett fel.Så därför Olle så det kan ju vara därför du får kylaren i backspegeln.Är det 90 då är det många chaufförer som vill köra i 90 och även du som tror att du gör det,fast du kör för sakta.detta är ett exempel,din mätare eller kanske gps vad vet jag säger att du åker rätt och chauffören åker fortare än 90 så kan det ju vara,men detta är ju något som ställer till mycket VARJE dag.
    Nja, kanske det. Min hastighetsmätare har slutat fungera för tre år sedan. kör därför med GPS
    Har haft GPSen med i våra bilar och deras mätare visar 3-5 km för mycket vid 100 km/h. Har en Garmin 550. BESIKTAD TVÅ GÅNGER MED GPS. Tänkte jag skulle kolla den mot polisens radar om jag fick tillfälle, men har bara sett dem då jag kört bil.

Liknande ämnen

  1. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  2. Det går inte fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:54
  3. En dag som försvann fort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 23:14
  4. Hmm... Fort men fel
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 16:13
  5. Fort, fort
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •