Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: identifiering av gamla delar

  1. #1

    identifiering av gamla delar

    Hej, jag skapar en tråd för att få reda på om det är lönt att spara på en del gamla grejer som står på min föräldragård:

    Hade varit kul om någon kunde identifiera HD-ramen och motorn. Jag har tittat runt lite och då insett att det kanske inte är något större värde i de prylarna men det hade varit kul att få reda lite om dem och om det är lönt att spara dem. (lite som antikrundan det här )

    motorn har ett par nummer på sig: 21F 6784 och vid sidan av står det 2-18 w.

    Motorcykeln är en indian och jag tror att det är en sidovagn till den på ena bilden. Jag inser att den kan ha ett visst värde och den är hyfsat komplett. Någon som känner igen väskorna på sista bilden? Kan de tillhöra hd:n eller indianen? De andra två prylarna på bilden är två "limpor" någon som känner igen dessa eller vet om de tillhör nämnda motorcyklar?

    Har mer smådelar som hade varit bra att få identifierade, kanske någon kunnig person här som är villig att hjälpa mig med det om jag hystar upp lite kort? Alla delar ligger i en salig röra här och jag vet inte vad som är bra mc-delar och vad som är skrot, kan inte så mycket själv om motorcyklar....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av harleyram den 2012-10-06 klockan 18:21.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det är små bilder, man ser inte så bra på dem. Men, det var oftast en sadel på gamla mc, inte limpa. För passagerare var det antingen en sockerbit eller lite lyxigare: även damen satt på en sadel med fjäder under. Finns det kanske lite papper på dem? Det kan annars vara lite svårt att få dem inreggade igen, man behöver visa ursprungsintyg så finns gamla papper kvar är det lättare. Om inga papper finns kanske du kan kränga iväg dem på marknader som reservdelar.

    Indianen ser ut att vara sent 20-tal. Ser nästan ut att vara en Indian Scout (?), Burt Munro från Invercargill i New Zealand körde en sån (World's Fastest indian). Men som sagt, bilden är liten så det är svårt att se något bra på den. Jag tycker att den här Indian verkar vara i närheten av din Indian, samma färg på lacken är det också men din kan även vara en sen Indian. Motorn tillhör HD:n. Eftersom den ramen är tom och Indianen har en motor i ramen.

    Sockerbiten, dynan som syns på sista bilden ska nog sitta monterad på HD:ns pakethållare. Packväskan satt nog på HD:n också.

    2–18 W är magnetens laddning den ger. I morgon kan jag plåta av ett par cylindrar för en HD -21:a om du vill se.

    Skoj tråd, jag gillar veteranare och att ”bena ut” frågor, lite som ett detektivarbete.

  3. #3
    Tack för visat intresse!

    Du har rätt i att det är en Indian Scout från sent 20-tal och jag har även papper på den. Enligt vad jag har förstått har dessa motorcyklar varit ihopblandade någon gång i tiden, jag tror att det var indianmotorn som satt på hd-ramen.

    Jag skapade en likadan tråd på harleyforum.se under katogorin custom och byggen med samma användarnamn som jag har här, har dock inte lagt ut bilderna på indianen där.

    Jag har en massa delar som skulle behövas identifieras, skall snart riva byggnaden där de står och jag kan inte spara på allt som ligger i den. Jag kanske lägger upp lite bilder i denna tråden om intresse finns, bara lite synd att bilderna blir så små.

    Har du förresten någon ide om vad det kan vara för årgång och modell på hd-ramen? Var kan man hitta ett ramnummer på den?
    Senast redigerat av harleyram den 2012-10-07 klockan 02:06.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Så lite så, jag brukar leka detektiv med gamla fordon, min muskelbil gick och blev väldokumenterad ända till förste ägaren. Min BSA M20 -44 har gått samma väg till mötes så den vet jag var den har varit (Sahara-öknen med en luftburk ovanpå tanken).

    De flesta av 20-talets HD var oftast i senapsgul kulör, din är röd så jag skulle gissa på 30-tal. Oftast hade man antingen 500cc eller 750cc på HD, mer ovanligt är det med 1200cc sidventilare på HD. Jag hittar ingen info om 21F XXXX, gamla HD brukar börja med J, J och övriga tecken står för vilken modell av HD det är.

    De verkar bara vara isärplockade dina hojar, tror nog att det kan finnas nån som är villig att renovera och montera ihop dem. Det ser oftast värre ut än det är, bara alla delar finns och inte alldeles bortrostat vilket brukar vara regel nr 1. Synd att min svärfar inte lever längre, han var riktigt insatt i märket HD.

    Sidvagnen är nog ingen original till endera mc där.

    Jag återkommer med lite bilder senare under dagen/kvällen.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Se vad jag hittade just när jag postat att jag inte hittar något om 21F XXXX:

    Prior to 1961
    On Harley models prior to 1961, the engine number acts as the VIN. This number can be found on the left side engine case. Harley models produced prior to 1969 do not carry any frame number.

    VIN Numbering Conventions:

    First two numbers are the model year.
    Letters (up to four) are the model designation.
    The last numbers are the production run number.
    Det sitter inget nr på ramen, motorn agerar alltså serienr på HD. Så då är det en 21:a HD du har där, fast röd och inte senapsgul.

    Länk

  6. #6
    aha...tack

  7. #7
    lägg gärna ut större bilder för detta var en intressant tråd.
    själv har jag flera veteranmotorcyklar ä'lsta från 1942 en monark albin

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Förlåt för att jag glömde plåta bilder, annat kom i min dag i går. Bilder kommer, har jag sagt så är det så.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Den som väntar på nåt gott…

    Här ser man motornumret på denna HD-motor: 21J och 6077 samt magnetens effekt: 2–18 W. Det här är en HD-motor från 1921, cylindrarna har svärfar låtit förnickla, jag tog kort på dem med som står på en hylla. På högersidan borde det stå ”Harley-Davidson Milwaukee” på kåpan.

    Så jag tror du har en -21:a HD, Indianen vet jag inte riktigt vilken årsmodell det är men det kanske står i dina papper. Eller ja, borde stå.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Har för mig att den är från 1928

Liknande ämnen

  1. Identifiering, vad är detta?
    Av Jonmatti i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-03-14, 09:45
  2. Behöver hjälp med identifiering
    Av Likstupet i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 21:45
  3. Brustna delar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 07:41
  4. delar som styre mm....
    Av mean.streak i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 22:03
  5. Doktorbesök, nya mc-delar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •