Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Moderna motorcyklars utseende

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Moderna motorcyklars utseende

    Hej,

    Vad tycker om ni utseendet av dagens motorcyklar?

    Jag själv är rätt så kluven. Jag gillar mer cyklar som ser ut som w800 eller MG v7 classic. Glidarcyklar ser fortfarande ut som motorcyklar och en del offroadhjoar men det finns också en del moderna motorcyklar som ser vackra ut, tex bmw r1200rt.

    Vad tycker ni?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag vet inte vad som lockar med just en Triumph Street Triple, nakna sporthojar ser likadana ut i mångas ögon men jag tycker den är snyggast.

    Triumph Scrambler har ett klassiskt utseende, som hojar såg ut förr och min har lurat en och annan pensionär i tron att det varit en gammal Trajja. Tills jag visar dem elstarten…

    Min BSA M20 ser verkligen klassisk ut men så är den från 1944. Men den är vacker, en skönhet på två hjul, ingen raket men vacker. Och annorlunda, med pysknapp och choke samt 6 volts elsystem med plusjord.

    Husqvarnan ja… Baserad på en crosscykel, inte direkt vacker så man skriker Wow! när man öppnar garageporten men grymt rolig att köra. Inte heller nån raket men… Rolig. På sitt vis.

    Så, den enda som inte har ett klassiskt utseende men som jag gillar designen på är min Str3 R med grodögon till lyse. Jag tycker att nya Str3 R ser fin ut, men lyktorna…!
    Att jag kör olika modeller av hojar med olika körsätt och teknik, tja är väl för att jag inte vill känna mig inrutad som en typ av förare eller bara kunna köra en modell av hoj. Jag skulle vilja se en sporthojförare försöka få igång min BSA. Och köra den. Det skulle bli en spännande upplevelse men då jag vet hur den är skulle jag aldrig våga nån annan köra den om personen inte är van med högerväxlat och kickstart, med pysknapp och choke samt trumbromsar både fram och bak.

    Jag har nog alltid tyckt att engelska hojar är vackra, som 17-åring satt jag en hel sommar på just en -69 Bonneville, jag tyckte den var fin och jag tyckte det var roligt att åka bakpå. Så det är väl därigenom jag fastnat för just märket Triumph och blivit anglofil ända ut i fingerspetsarna. Innan jag tog körkort satt jag inne på Triumphs hemsida och kikade på hojar. Fast då tyckte jag att sadeln på Scramblern var det absolut fulaste jag sett.

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    En ny MV Agusta är fortfarande vacker medan min egen nuvarande hoj mest bara ser obalanserad ut även om bakdelen är bland det sexigaste just nu. Den förra tyckte jag såg mer harmonisk ut. En Suzuki GSXR från -00 är inte något smycke, men jag har en bild där jag tycker den se väldigt bra ut. Moderna glidare har i mina ögon inget alls gemensamt med "riktiga" mc från 50 år sedan. Då finns det bättre nytt att titta på även om de senaste, kantiga äventyrshojarna inte direkt är populära för sin design...

    Titta på en Aprilia RSV från 08-09, den i vitt och silver. Titta på Ducati Panigale. Triumph Thunderbird. Kawasaki Mean Streak. Första generationen Hinckley-Triumph 900 i grönt. Suzuki Katana ombyggd med normala hjul. Honda GB500. Eller varför inte en sån enkel sak som Yamaha TRX med silverfärgad rörram...

    Mycket snyggt av gammalt uppdaterat till nytt finns på http://www.bikeexif.com/

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Senast redigerat av Jåke den 2012-10-04 klockan 20:30.

  4. #4
    i mitt tycke börja dom förfalla efter 1950 talet.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    jag håller nästan med dig :-) efter 70 talet tycker jag :-) Honda cb 500 four är en av de vackraste hojar som har tillverkats enligt mitt tycke :-) Harley electra glide 70 tals modell är också vacker. CBX 1000 är en annan skönhet :-)


    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    i mitt tycke börja dom förfalla efter 1950 talet.

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Konformiteten i designen, som beror på att industridesigners idag stöps i en väldigt snäv form som blivit global standard, har plågat bilindustrin under en tid och har även drabbat motorcyklarna om än i en mildare form. Det gör att individualiteten har minskat men de direkta klavertrampen har också minskat. Rent semantiskt har det blivit en stor generell förbättring de senaste 20 åren då formen idag styrs av uttrycket (om än samma uttryck upprepas om och om igen) istället för att desperat klistras på i efterhand som på 90-talet. Estetiskt saknar man dock ärligheten och brutaliteten i hojarna som tillverkades -79 och tidigare.

    Problemet som jag ser det med dagens hojar är inte formspråket i sig, utan att designen baseras allt för mycket på kundundersökningar och marknadsanalyser. En hoj med hjärta, formgiven av en entusiast med en tro på sin idé är för det mesta den mest känsloväckande. Tyvärr ser marknaden (vi) ut som den gör och vi får de hojar vi förtjänar.

    Och angående ärlighet: Hur många gånger har inte folk blivit helt till sig i brallorna när de sett bilder på en ny modell, bara för att när de väl provat den komma med kommentarer som "den kändes inte rätt", "inte min typ av hoj", "för tung/svag/obekväm för det jag vill använda den till". What you see is what you get gäller inte längre och det får formgivningen att kännas vilseledande. Formgivarna borde damma av det gamla "form följer funktion" och faktiskt tillverka hojar som kan prestera det som utseendet utlovar.
    Senast redigerat av Molgan den 2012-10-04 klockan 21:58.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Om världen hade varit perfekt hade alla mc sett ut så här ... Ohlala ...

    http://www.yarmouthforklift.com/kawa...aZX-14R-1l.jpg
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-10-04 klockan 22:01.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Vad tycker om ni utseendet av dagens motorcyklar?
    Jag själv är rätt så kluven. Jag gillar mer cyklar som ser ut som w800 eller MG v7 classic. Glidarcyklar ser fortfarande ut som motorcyklar och en del offroadhjoar men det finns också en del moderna motorcyklar som ser vackra ut, tex bmw r1200rt.
    Vad tycker ni?

    Mvh
    Hondamannen
    Jag håller med dig!
    Mycket fjoll (vita blinkersglas, dåligt skyddande skärmar, usla strålkastare o.s.v.) och ofta fult designat (exempelvis en massa luft mellan bakhjul o innerskärm) - ofta går yta före (synlig) funktion.

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Varför är vita blinkersglas lika med fjoll?

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag håller med dig!
    Mycket fjoll (vita blinkersglas, dåligt skyddande skärmar, usla strålkastare o.s.v.) och ofta fult designat (exempelvis en massa luft mellan bakhjul o innerskärm) - ofta går yta före (synlig) funktion.
    Håller också med, för mycket fjoll, men jag tar mig friheten att påstå att det du egentligen menar är att det är "ofta fult utformat", och när ytan går före funktionen handlar det inte om för mycket design utan bristande sådan. Ursäkta ordvrängeriet men det här området ligger mig varmt om hjärtat så jag kan inte låta bli att vara petig. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Elektronik på moderna hojar
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:39
  2. Moderna hojar
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 15:19
  3. Moderna motorcyklar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 23:43
  4. Moderna "veteraner"
    Av Tjita1 i forum Veteran
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •